Aktuality podle tagu
V boxu níže dosaďte za "tag:" kód tagu.
Například tag: tag1. Nebo tag: tag2. Atd.

Dny městské mobility 2025 – shrnutí

20. 10. 2025

Dny městské mobility 2025 minulý týden dospěly ke svému konci - a byla to opravdu jízda! Od nečekaných zvratů ve Vilniusu po důležité výměny názorů, které nás přiblížily k udržitelné, bezpečné, inovativní a inkluzivní městské mobilitě v celé Evropě; zde je shrnutí uplynulých tří dnů.

Ačkoliv každý den byl zaměřen na konkrétní téma – městské uzly, cyklistiku a veřejnou dopravu, v průběhu celé konference se objevovala následující klíčová témata:

· Přístupnost

· Cenová dostupnost

· Atraktivita

· Integrované plánování

· Víceúrovňový a mezioborový dialog.

Městská mobilita zůstává v popředí zelené a spravedlivé transformace. Abychom mohli využít této jedinečné pozice, je zřejmé, že veřejná doprava a další možnosti městské mobility musí být cenově dostupnější, atraktivnější a přístupnější pro všechny cestující – doufejme, že pro mnoho z nich se tak stane preferovaným způsobem, jak se dostat z bodu A do bodu B.

Jak by toho Evropa mohla dosáhnout?

Přibližně 800 odborníků na městskou mobilitu podrobně zkoumalo různé možnosti, včetně další implementace opatření týkajících se městských uzlů v rámci transevropské dopravní sítě – na konferenci #UMD25 se sešlo 9 pracovních skupin zabývajících se evropskými koridory, lepšího propojení první a poslední míle mezi městskými uzly a dálkovými trasami a rozvoje multimodálních dopravních uzlů pro cestující.

Účastníci panelu rovněž zdůraznili význam inovací nejen jako technologického vývoje, ale také jako součásti nových provozních procesů a obchodních modelů. Inovace by měly podporovat politické cíle; například autonomní taxíky by měly doplňovat nabídku veřejné dopravy nebo být její součástí.

Klíčovou roli hraje také cyklistika. Jak ukazuje čerstvě vydaná zpráva o prohlášení EU o cyklistice, kterou na Dnech městské mobility představila generální ředitelka #EUTransport Magda Kopczyńska, členské státy dosáhly významného pokroku v oblasti politiky, rozvoje infrastruktury a investic do cyklistiky. Jak ovšem účastníkům připomněl ve videozprávě komisař pro udržitelnou dopravu a cestovní ruch Apostolos Tzitzikostas, deklarace není cílem, ale pouze začátkem cesty. Je třeba udělat ještě více, aby se cyklistika stala inkluzivní, bezpečnou a dostupnou.

Cestovní ruch a městská mobilita jsou také úzce propojeny – toto přirozené partnerství se promítlo do řady diskusí a prezentací, které dospěly k závěru, že mobilita turistů by měla být zakotvena v plánech udržitelné městské mobility (SUMP) a měla by smysluplně zohledňovat specifické potřeby obyvatel a turistů. Nikoli překvapivě tedy účastníci zdůraznili, že i plány SUMP mohou hrát podstatnou roli při prosazování financování veřejné dopravy.

Rádi bychom se podělili o mnoho dalších informací o našem pobytu ve Vilniusu, avšak na závěr bychom rádi zdůraznili, že si přejeme pokračovat ve spolupráci s místními, regionálními a národními orgány, subjekty působícími v oblasti městské mobility, soukromým sektorem a dalšími subjekty, aby se městská mobilita stala atraktivnější, dostupnější a cenově přijatelnější pro všechny. Než se opět setkáme, děkujeme našim hostitelům městu Vilnius, JUDU (SĮ Susisiekimo paslaugos) a Susisiekimo ministerija / Ministerstvu dopravy a komunikací a našim partnerům za pomoc při realizaci nezapomenutelného ročníku Dnů městské mobility!

Názory a stanoviska vyjádřená v tomto článku jsou názory autora (autorů) a neodrážejí názory Evropské komise.

Zdroj: https://urban-mobility-observatory.transport.ec.europa.eu/news-events/news/urban-mobility-days-2025-recap-2025-10-06_en?prefLang=sk


Štítky: Aktivní mobilita (Mezioborového plánování, tag17), Bezpečnost (Mezioborového plánování, tag18), Politika, Strategie, Regulace (Mezioborového plánování, tag22), Veřejná doprava (Dobrá praxe, tag26), Cyklistická doprava (Dobrá praxe, tag27)