Bezpečnost.

Cílem této webové stránky je propojit teze Koncepce městské a aktivní mobility a Strategie BESIP. Cílem je ukázat, že pokud stát, kraje a města mají zmírňovat dopady na životní prostředí, pak se tomu má přizpůsobit i dopravní infrastruktura a i pohled na bezpečnost a plynulost silničního provozu.

Příkladem propojení obou strategií ...

  • Společným cílem může být upozornit na problém, že rodiče musí vozit svoje děti autem do škol, na trénink, protože se jednoduše bojí o své děti, právě kvůli dopravnímu provozu. Při schvalování projektů je většinou brán ohled na zajištění bezpečnosti a plynulosti silničního provozu, ale měl by brán ohled na omezení provozu aut, zejména v okolí škol. Cílem je vytvořit našim dětem takové podmínky, aby se cítili bezpečně.

Aktuality podle tagu
V boxu níže dosaďte za "tag:" kód tagu.
Například tag: tag1. Nebo tag: tag2. Atd.

Bypad - 25 let

Bypad - 25 let
01. 12. 2023 | Potřebujete ve svém městě udělat více pro cyklisty? Chcete si nechat poradit? Již 25.rokem je tu BYPAD, vyškolení odborníci v cyklistické dopravě a jejich lety prověřená metodika. https://www.bypad.org/ číst dále
Štítky: Bezpečnost (Mezioborového plánování, tag18), Lidský rozměr (Mezioborového plánování, tag19), Územní plánování (Mezioborového plánování, tag23), Vzdělávací rozměr (Mezioborového plánování, tag24), Cyklistická doprava (Dobrá praxe, tag27)

Přijatelné formy dopravy ve městech

Přijatelné formy dopravy ve městech
30. 11. 2023 | V každém městě je celá řada dopravních nešvarů. Chcete jít na to chytře, vyřešit lépe křižovatku, nabídnout více prostoru pro cyklisty, pro pěší, pro městskou hromadnou dopravu? Na Dopravní fakultě Vám určitě poradí, Vaše dopravní situace se může proměnit v návrhový projekt, ale i v bakalářskou nebo diplomovou práci. Více zde. číst dále
Štítky: Zapojování veřejnosti (Role města, tag6), Nehodovost a bezpečnost (Fakta a čísla, tag13), Spokojenost a kvalita života (Fakta a čísla, tag14), Zdraví a aktivní mobilita (Fakta a čísla, tag15), Bezpečnost (Mezioborového plánování, tag18)

Chodci sobě - aneb potřeba údržby infrastruktury

Chodci sobě - aneb potřeba údržby infrastruktury
28. 11. 2023 | Oprava chodníků a cyklistické infrastruktury bývá prioritně řešena až po opravě silnic. Aby chodci a cyklisté na sebe upozornili, často píšou emaily na technické oddělení s požadavkem na opravu. V Praze na to funguje aplikace - chodci sobě. Údržba infrastruktury v dobrém stavu je důležitá, aby uživatele neodrazovala od aktivní dopravy. Ve Finsku například cyklisté si... číst dále
Štítky: Digitalizace (Role města, tag4), Zapojování veřejnosti (Role města, tag6), Monitoring a evaluace (Role města, tag7), Nehodovost a bezpečnost (Fakta a čísla, tag13), Bezpečnost (Mezioborového plánování, tag18), Cyklistická doprava (Dobrá praxe, tag27), Pěší doprava (Dobrá praxe, tag28)

Ve Frankfurtu nad Mohanem 20 km/h a konec s parkováním

Ve Frankfurtu nad Mohanem 20 km/h a konec s parkováním
24. 11. 2023 | Od prosince tohoto roku se rychlost vybraných ulic v centru města mění na 20 km/h. Počet parkovišť bude o 300 000 méně. Nejde o to udělat centrum bez aut, ale centrum s co nejméně auty. Zvýšit kvalitu života, zařadit více cyklistů, koloběžkařů a chodců do ulic. Frankfurt přiznává, že tato opatření se setkávají s vlnou kritiky. Čtěte zde. A jaký bude další krok?... číst dále
Štítky: Vize (Role města, tag1), Strategie (Role města, tag2), Zahraniční města (Role města, tag8), Spokojenost a kvalita života (Fakta a čísla, tag14), Zdraví a aktivní mobilita (Fakta a čísla, tag15), Bezpečnost (Mezioborového plánování, tag18), Lidský rozměr (Mezioborového plánování, tag19), Cyklistická doprava (Dobrá praxe, tag27), Pěší doprava (Dobrá praxe, tag28)

Všude se něco děje

Všude se něco děje
21. 11. 2023 | Co se staví, co se řeší pro cyklisty a chodce v České Republice? Máme pro Vás pár novinek křížem krážem Českou Republikou. Svratku ve Žďárských vrších propojila cyklostezka se sousedním Herálcem  Stezka měří přibližně 3 km, z toho 70m vede přes řeku a přes mokřad po dřevěném mostě. Cyklostezka tak propojí město Svratku ve Žďárských vrších s Herálcem.  Jihlavská... číst dále
Štítky: Bezpečnost (Mezioborového plánování, tag18), Lidský rozměr (Mezioborového plánování, tag19), Územní plánování (Mezioborového plánování, tag23), Cyklistická doprava (Dobrá praxe, tag27), Pěší doprava (Dobrá praxe, tag28)

Vídeň město pro pěší

Vídeň město pro pěší
14. 11. 2023 | Celá Evropa, aby se inspirovala, jak budovat cyklistickou infrastrukturu a další vychytávky podporující cyklisty, jezdí do holandských měst. A víte, kam se hlavně jezdí, pokud chcete podpořit pěší dopravu? Do Vídně. Vídeň je totiž městem chodců. Více než třetinu svých denních cest absolvují Vídeňané pěšky. A podpora chůze je jednou z hlavních priorit vídeňských... číst dále
Štítky: Strategie (Role města, tag2), Zahraniční města (Role města, tag8), Spokojenost a kvalita života (Fakta a čísla, tag14), Bezpečnost (Mezioborového plánování, tag18), Lidský rozměr (Mezioborového plánování, tag19), Územní plánování (Mezioborového plánování, tag23), Pěší doprava (Dobrá praxe, tag28)

Raná - Louny. Propojení novou cyklotrasou. Využití biokoridoru pod komunikací?

Raná - Louny. Propojení novou cyklotrasou. Využití biokoridoru pod komunikací?
13. 11. 2023 | Vrch Raná známe všichni z Českého středohoří, z něhož pravidelně vzlétají paraglidisti. Dalším cílem, jak zvýšit turistiku v regionu a propojit místa bezpečnou cestou jak pro cyklisty tak pro pěší, je cca 10km cyklotrasa z Rané do Loun. V plánu jsou dokonce i zamýšleny informační cedule a  odpočívky. Více zde. číst dále
Štítky: Bezpečnost (Mezioborového plánování, tag18), Cyklistická doprava (Dobrá praxe, tag27), Pěší doprava (Dobrá praxe, tag28)

V Paříži se jezdí 30km/h téměř všude!!

V Paříži se jezdí 30km/h téměř všude!!
02. 11. 2023 | Od 30. srpna 2021 je v celé Paříži s výjimkou okruhu, bulváru Maréchaux a několika dalších silnic omezen provoz vozidel na 30 km/h. Co tím Paříž získala? Větší bezpečnostSnížení rychlosti na pařížských silnicích snižuje počet nehod se zraněním v průměru o 25 %. U vážných a smrtelných nehod může toto snížení dosáhnout více než 40 %. Nižší rychlostní... číst dále
Štítky: Zahraniční města (Role města, tag8), Emise a imise dopravy (Fakta a čísla, tag9), Hluk a vibrace z dopravy (Fakta a čísla, tag10), Nehodovost a bezpečnost (Fakta a čísla, tag13), Bezpečnost (Mezioborového plánování, tag18), Lidský rozměr (Mezioborového plánování, tag19), Cyklistická doprava (Dobrá praxe, tag27), Pěší doprava (Dobrá praxe, tag28)

Svitavy a Koclířov spojí nová cyklostezka

Svitavy a Koclířov spojí nová cyklostezka
30. 10. 2023 | Světlo "na konci tunelu" vidí Svitavy s Kocířovem, po letech se konečně dočkají cyklostezky. Město Svitavy žádá o evropskou dotaci k vybudování cyklostezky. Pokud to vyjde, tak v roce 2025 se bude již jezdit v tomto úseku bezpečně. Součástí projektu je výsadba lipové aleje, která čítá 133 stromů. Více info zde. číst dále
Štítky: Infrastruktura a vozový park (Fakta a čísla, tag11), Spokojenost a kvalita života (Fakta a čísla, tag14), Bezpečnost (Mezioborového plánování, tag18), Cyklistická doprava (Dobrá praxe, tag27)

Jak chodit s dětmi do školy

Jak chodit s dětmi do školy
28. 10. 2023 | Umět se samostatně orientovat v okolí svého domova je nezadatelným právem i povinností každého z nás. Neupírejme je proto ani dětem. Každodenním tréninkem může být pěší cesta do školy – ať už samostatná či v doprovodu rodičů. Je nepochybné, že dítě, které chodí do školky či školy pravidelně pěšky (nebo jezdí na kole), si osvojuje kompetence, které pak... číst dále
Štítky: Spokojenost a kvalita života (Fakta a čísla, tag14), Zdraví a aktivní mobilita (Fakta a čísla, tag15), Bezpečnost (Mezioborového plánování, tag18), Pěší doprava (Dobrá praxe, tag28), Kampaně (Občan, tag35), Děti (Občan, tag38)

V České republice stále roste stupeň automobilizace

V České republice stále roste stupeň automobilizace
27. 10. 2023 | Každým rokem máme v České republice více aut na 1000 obyvatel. Nejedná se ani tak o nová auta, ale o ta ojetá. Ty jsou cenově Čechům dostupnější. Stáří vozového parku roste. Bohužel vysoké stáří vozového parku má výrazně negativní vliv na počet zraněných a usmrcených osob při dopravních nehodách a na ekologii silničního provozu. Např. Vídeň a Berlín mají... číst dále
Štítky: Monitoring a evaluace (Role města, tag7), Zahraniční města (Role města, tag8), Emise a imise dopravy (Fakta a čísla, tag9), Infrastruktura a vozový park (Fakta a čísla, tag11), Bezpečnost (Mezioborového plánování, tag18)

Besip - prevence nehod u dětí

Besip - prevence nehod u dětí
25. 10. 2023 | S dopravní bezpečností by se měli seznamovat nejen dospělí, ale i děti. A to už od malička, kdy se stávají účastníky dopravy. Besip připravil pro děti z mateřských škol dopravní básničky a instruktážní videa, které jim pomůžou lépe porozumět a předvídat různé dopravní situace. Více zde. číst dále
Štítky: Bezpečnost (Mezioborového plánování, tag18), Děti (Občan, tag38)

Besip - senioři v dopravě

Besip - senioři v dopravě
23. 10. 2023 | 1.října je den seniorů. Stáří je obtížné v mnoha směrech – kromě problémů osobních se začínají přidávat i problémy zdravotní. Zhoršuje se zrak, chůze, pozornost, stabilita, sluch, tedy vše nezbytné k existenci v současné extrémně zrychlené dopravě. Besip se zabývá i tématem Senioři v dopravě. Více zde. číst dále
Štítky: Nehodovost a bezpečnost (Fakta a čísla, tag13), Bezpečnost (Mezioborového plánování, tag18), Senioři (Občan, tag40)

Bezpečnost chodců - vliv rychlosti vozidel

Bezpečnost chodců - vliv rychlosti vozidel
20. 10. 2023 | Německý FUSS e.V. Profesní sdružení pro pěší dopravu v Německu uveřejnil informace k bezpečnosti pěší dopravy. Při klesající rychlosti vozidel kledá procentuelní riziko úmrtí chodce. Důležitý argument, proč snižovat rychlosti aut ve městech. Článek pro Vás přeložilo Partnerství pro městkou mobilitu. Více zde. číst dále
Štítky: Strategie (Role města, tag2), Nehodovost a bezpečnost (Fakta a čísla, tag13), Bezpečnost (Mezioborového plánování, tag18), Politika, Strategie, Regulace (Mezioborového plánování, tag22), Pěší doprava (Dobrá praxe, tag28)

Hamburk - jasná přednost chodcům před auty

Hamburk - jasná přednost chodcům před auty
09. 10. 2023 | V Hamburku zavedli v prosinci 2022 na křižovatce stálou zelenou pro chodce a cyklisty. Auta mají červenou a zelenou dostanou, až když je systém detekuje. Jednoduché a krásné s jasnou vizí - chodci a cyklisté mají prioritu! Celý článek zde číst dále
Štítky: Strategie (Role města, tag2), Bezpečnost (Mezioborového plánování, tag18), Lidský rozměr (Mezioborového plánování, tag19), Pěší doprava (Dobrá praxe, tag28)

Motorová vozidla v zemích EU by měla nasadit dietu!

Motorová vozidla v zemích EU by měla nasadit dietu!
24. 08. 2023 | Autorka: Ceri Woolsgroveová ECF se zabývá současným trendem zvětšování velikosti automobilů v Evropě a analyzuje dopad tohoto trendu na životní prostředí i bezpečnost silničního provozu. Poté se zabýváme současnými a potenciálními politikami, které by mohly těmto znepokojivým trendům zamezit. Všimli jste si, že v poslední době auta často vyčnívají z parkovacích... číst dále
Štítky: Nehodovost a bezpečnost (Fakta a čísla, tag13), Bezpečnost (Mezioborového plánování, tag18)

Silniční konference 2023: Více bezpečí pro pěší a cyklisty, nové pohledy na veřejný prostor ve městech

Silniční konference 2023: Více bezpečí pro pěší a cyklisty, nové pohledy na veřejný prostor ve městech
01. 07. 2023 | Ve dnech 13. -14. června 2023 proběhla výroční 30. silniční konference, tentokrát v industriálních prostorách ostravského Trojhalí Karolina. Za spolek Partnerství pro městskou mobilitu se zúčastnili tři členové. Témata přednášek spadající pod Partnerství pro městskou mobilitu se týkala konkrétně cyklistiky a veřejného prostoru.   Silniční konference je platformou... číst dále
Štítky: Bezpečnost (Mezioborového plánování, tag18), Vzdělávací rozměr (Mezioborového plánování, tag24), Cyklistická doprava (Dobrá praxe, tag27)

Unikátní webový portál, prezentující plánované a realizovány cyklistické komunikace v Olomouckém kraji

Unikátní webový portál, prezentující plánované a realizovány cyklistické komunikace v Olomouckém kraji
20. 06. 2023 | Cílem Olomouckého kraje je vybudovat bezpečnou dopravní síť pro cyklisty. Zat tím účelem, ve spolupráci se spolkem Partnertsví pro městskou mobilitu, z.s. a jako součást CYKLOVIZE 2030, vytvořil unikátní webový mapový portál https://olkr.stavbycyklo.cz, na kterém jsou zanesené všechny plánované a realizovány cyklistické komunikace v Olomouckém kraji, včetně návrhů... číst dále
Štítky: Bezpečnost (Mezioborového plánování, tag18), Cyklistická doprava (Dobrá praxe, tag27)

Dobříš chce ochránit děti na cestě do školy. Pomoci má školní ulice

Dobříš chce ochránit děti na cestě do školy. Pomoci má školní ulice
21. 03. 2023 | Komplex dvou základních škol a gymnázia v centru Dobříše ve Středočeském kraji navštěvuje denně kolem 2 000 školáků a studentů. Třetinu z nich přivážejí rodiče automobily. To znamená, že v areálu se před začátkem vyučování otočí kolem 300-500 aut. To vytváří samozřejmě nepřehledné a potenciálně nebezpečné situace pro ty, kdo přicházejí pěšky nebo... číst dále
Štítky: Nehodovost a bezpečnost (Fakta a čísla, tag13), Spokojenost a kvalita života (Fakta a čísla, tag14), Aktivní mobilita (Mezioborového plánování, tag17), Bezpečnost (Mezioborového plánování, tag18), Design ulice (Dobrá praxe, tag25), Děti (Občan, tag38)

Životní náklady: ekonomické přínosy pěší a cyklistické dopravy

Životní náklady: ekonomické přínosy pěší a cyklistické dopravy
05. 03. 2023 | Spolek Partnerství pro městskou mobilitu, z. s. vám přináší překlad článku z Velké Británie o tom, že aktivní mobilita je nejen zdravá, ale také šetří peníze. V době rostoucích nákladů by pěší a cyklistická doprava mohla pomoci nízkopříjmovým skupinám snížit své výdaje. Tato část společnosti nepovažuje cyklistickou dopravu za příliš bezpečnou. Autor článku... číst dále
Štítky: Aktivní mobilita (Mezioborového plánování, tag17), Bezpečnost (Mezioborového plánování, tag18)

Program Bezpečné cesty do škol

Program Bezpečné cesty do škol
18. 01. 2023 | Celkem tři pražské školy či školky, které podají přihlášku do 24. února 2023, budou vybrány k účasti v programu Bezpečné cesty do školy. Organizace Pěšky městem jim ve spolupráci s dopravními odborníky pomůže navrhnout a zrealizovat nové dopravní řešení pro jejich školu. Program pomáhá řešit nebezpečnou dopravní situaci v okolí škol. Každý čtvrtý školák... číst dále
Štítky: Nehodovost a bezpečnost (Fakta a čísla, tag13), Bezpečnost (Mezioborového plánování, tag18), Pěší doprava (Dobrá praxe, tag28)

Teorie - problémy na cyklistické síti.

Teorie - problémy na cyklistické síti.
02. 11. 2022 | Partnerství pro městskou mobilitu se účastní projektu SABRINA, který řeší otázky bezpečnosti cyklistické infrastruktury na stávajících a plánovaných cyklistických koridorech procházejících devíti zeměmi v Podunají.  Cílem je zlepšit podmínky pro budování a zlepšování infrastruktury pro jízdní kola bezpečným a udržitelným způsobem. Jedním ze způsobů, jak... číst dále
Štítky: Nehodovost a bezpečnost (Fakta a čísla, tag13), Bezpečnost (Mezioborového plánování, tag18), Cyklistická doprava (Dobrá praxe, tag27)

CycleRAP: Nový nástroj hodnocení rizik pro cyklisty a uživatele lehké mobility

CycleRAP: Nový nástroj hodnocení rizik pro cyklisty a uživatele lehké mobility
18. 06. 2022 | Na konferenci Velo-city ve slovinské Lublani byl 14. května představen nástroj CycleRAP, a to v návaznosti na řadu úspěšných pilotních projektů v Evropě a čtyři roky výzkumu ve spolupráci s odborníky v oblasti cyklistiky a dopravní bezpečnosti. CycleRAP je jednoduchá, cenově dostupná a rychlá metoda pro evaluaci bezpečnosti silniční a cyklistické infrastruktury. Jejím... číst dále
Štítky: Bezpečnost (Mezioborového plánování, tag18), Cyklistická doprava (Dobrá praxe, tag27), Pěší doprava (Dobrá praxe, tag28)

Co je Safety Cube?

Co je Safety Cube?
18. 02. 2022 | SafetyCube DSS je evropský systém pro podporu rozhodovacích procesů v oblasti bezpečnosti silničního provozu. Byl vytvořen jako součást evropského výzkumného projektu SafetyCube s finanční podporou programu Evropské komise Horizon 2020. Cílem SafetyCube je rozvíjet tvorbu politiky založené na důkazech. Systém pro podporu rozhodování SafetyCube nabízí podrobné interaktivní... číst dále
Štítky: Nehodovost a bezpečnost (Fakta a čísla, tag13), Bezpečnost (Mezioborového plánování, tag18)

Bezpečnost silniční dopravy: Evropská komise udělila ceny a zveřejnila údaje o smrtelných dopravních nehodách za rok 2020

Bezpečnost silniční dopravy: Evropská komise udělila ceny a zveřejnila údaje o smrtelných dopravních nehodách za rok 2020
20. 12. 2021 | Evropská komise dnes udělila každoroční výroční ceny Excellence in Road Safety Awards v oblasti bezpečnosti silniční dopravy, a ocenila tak přínos členů komunity Evropské charty pro bezpečnost silniční dopravy pro společný cíl, kterým je vyšší bezpečnost na evropských silnicích. Komise rovněž zveřejnila statistiky o bezpečnosti silniční dopravy v roce 2020. Statistika... číst dále
Štítky: Bezpečnost (Mezioborového plánování, tag18)

Palec nahoru OSTRAVĚ! Na městskou tepnu zkouší přilákat více cyklistů

Palec nahoru OSTRAVĚ! Na městskou tepnu zkouší přilákat více cyklistů
02. 12. 2021 | Ostrava se nebojí experimentovat. Po vzoru řady dalších evropských i světových měst se i zde rozhodli podpořit městskou cyklistickou dopravu pomocí rychlých nestavebních opatření. S relativně nízkým rozpočtem a bez omezení jiných druhů dopravy. Kde? Na významné městské třídě 28. října v Ostravě. Návrhy, jak na ní zlepšit život cyklistům, vyplynuly ze širších... číst dále
Štítky: Rozpočet (Role města, tag3), Aktivní mobilita (Mezioborového plánování, tag17), Bezpečnost (Mezioborového plánování, tag18), Cyklistická doprava (Dobrá praxe, tag27)

Bezpečnost silniční dopravy: Na evropských silnicích umírá méně lidí, většina smrtelných dopravních nehod se však stále týká osobních aut

Bezpečnost silniční dopravy: Na evropských silnicích umírá méně lidí, většina smrtelných dopravních nehod se však stále týká osobních aut
24. 11. 2021 | Evropská komise zveřejnila zprávu, podle které došlo v roce 2020 ve srovnání s předchozími roky ke snížení počtu dopravních nehod, což dokazuje, že větší podíl aktivní mobility zvyšuje bezpečnost provozu na silnicích. Motorová doprava však stále nadměrně figuruje ve smrtelných nehodách, které na silnicích nastávají napříč všemi skupinami účastníků silniční... číst dále
Štítky: Bezpečnost (Mezioborového plánování, tag18)

Představujeme iRAP

Představujeme iRAP
24. 08. 2021 | International Road Assessment Program (iRAP) je registrovaná charitativní organizace zaměřená na bezpečnost na silnicích po celém světě. Jejich přístup k bezpečnosti je založený na faktech a důkazech. Základní informace lze dohledat na webové stránce - https://irap.org/. Metody jejich práce jsou popsané v manuálu (v angličině), který si můžete stáhnout zde. Níže jsou... číst dále
Štítky: Bezpečnost (Mezioborového plánování, tag18)

Všichni chceme pro naše děti to nejlepší

Všichni chceme pro naše děti to nejlepší
18. 08. 2021 | Představujeme webovou stránku Star rating for schools, která se zaměřuje na zvýšení bezpečnosti v okolí škol. Každý den na světě zemře asi 500 dětí v důsledku dopravní nehody, které bylo možné zabránit. Někdy se děti stávají obětí nehody jen pár metrů od školních bran. Každé takové úmrtí dítěte při dopravní nehodě ohrožuje právo všech dětí na vzdělání. Nástroj... číst dále
Štítky: Bezpečnost (Mezioborového plánování, tag18), Děti (Občan, tag38)

Inkluzivní doprava přispívá zdraví měst

Inkluzivní doprava přispívá zdraví měst
15. 07. 2021 | Zvyšující se cenová nedostupnost měst vede ke gentrifikaci metropolitních území a jejich okolí. Předměstí, která z hlediska dostupnosti zcela závisí na autech, mohou marginalizovat ty, kteří auto nemají - zejména mladé a starší lidi. Sociální izolace a nedostatek komunitní interakce jsou spojeny s horším zdravotním stavem. Výzkum odhaluje jasné a významné spojení mezi... číst dále
Štítky: Bezpečnost (Mezioborového plánování, tag18), Lidský rozměr (Mezioborového plánování, tag19)

Představujeme inovativní projekt: CycleRAP

Představujeme inovativní projekt: CycleRAP
26. 05. 2021 | V důsledku pandemie nemoci COVID-19 došlo k prudkému nárůstu počtu cyklistů, ale např. i aplikací zaměřených na dovoz jídla nebo na sdílení jízdních kol či elektrokol. Proto je v současnosti připravována druhá generace modelu CycleRAP. Přípravu vedou odborníci z dvaceti celosvětových organizací. Koncept CycleRAP vznikl v roce 2015 společným úsilím iRAP, Královského... číst dále
Štítky: Bezpečnost (Mezioborového plánování, tag18), Cyklistická doprava (Dobrá praxe, tag27)

Světový týden silniční bezpečnosti (17. – 23. 5. 2021)

Světový týden silniční bezpečnosti (17. – 23. 5. 2021)
17. 05. 2021 | Od pondělí 17. května běží Světový týden silniční bezpečnosti, letos se speciálním podtitulem Ulice pro život #Love30. Součástí tohoto týdne je celosvětová výzva, která je zveřejněna na tomto odkaze: https://www.unroadsafetyweek.org/en/home TEXT VÝZVY „Ulice, ve kterých auta musí jezdit pomalu, chrání lidské životy a jsou srdcem každé obce. S nejvyšší povolenou... číst dále
Štítky: Bezpečnost (Mezioborového plánování, tag18)

Publikace Město hřištěm: Jak plánování pro děti pomůže zachránit města

Publikace Město hřištěm: Jak plánování pro děti pomůže zachránit města
12. 05. 2021 | S eskalací klimatické krize a urbanizace je naléhavě nutné, aby se města stala ještě více inkluzivními a udržitelnými. Publikace naznačuje, že podívat se na město dětskýma očima pomůže posílit argumenty ve prospěch plánování a dopravní politiky, které skutečně fungují, a to pro lidi všech věkových skupin i celou planetu. Ukazuje, jak urbanisté a městští architekti... číst dále
Štítky: Bezpečnost (Mezioborového plánování, tag18), Design ulice (Dobrá praxe, tag25)

Po městě 30 km/h. Ve Španělsku začíná platit plošné snížení rychlosti

Po městě 30 km/h. Ve Španělsku začíná platit plošné snížení rychlosti
10. 05. 2021 | Jak uvedl server zdopravy.cz, tak od zítřka čeká Španělsko zásadní změna pravidel na silnicích. Od úterý 11. 5. 2021 bude v ulicích měst na většině úseků platit omezení rychlosti z 50 na 30 km/h. Španělsko je první zemí na světě, která se rozhodla takto plošně snížit povolenou rychlost v zastavěném území. Změna má pomoci snížit nehodovost. O snížení rozhodlo... číst dále
Štítky: Bezpečnost (Mezioborového plánování, tag18), Design ulice (Dobrá praxe, tag25)

Strategie bezpečnosti: Ochrana zranitelných účastníků silničního provozu

Strategie bezpečnosti: Ochrana zranitelných účastníků silničního provozu
11. 04. 2021 | V lednu 2021 schválila vláda novou Strategii BESIP, která má snížit počet obětí nehod na polovinu. Jedním z  klíčových bodů je také ochrana zranitelných účastníků silničního provozu – tedy pěších a cyklistů. Především cyklisté často sdílejí společný prostor s automobily. Reálně není možné zajistit vždy a všude vedení po zvláštních komunikacích, proto... číst dále
Štítky: Bezpečnost (Mezioborového plánování, tag18)

Vláda schválila novou strategii BESIP, má snížit počet obětí nehod na polovinu

Vláda schválila novou strategii BESIP, má snížit počet obětí nehod na polovinu
06. 01. 2021 | Vláda schválila novou strategii BESIP, má snížit počet obětí nehod na polovinu. Níže přinášíme oficiální zprávu, která vyšla na stránkách BESIP. Snížit počet obětí a těžkých zranění v důsledku dopravních nehod na polovinu je dlouhodobým cílem Strategie BESIP, kterou dnes schválila vláda. Podobně jako další státy Evropské unie i Organizace spojených národů... číst dále
Štítky: Nehodovost a bezpečnost (Fakta a čísla, tag13), Bezpečnost (Mezioborového plánování, tag18)

Zóny 30 se mají v roce 2021 rozšířit

Zóny 30 se mají v roce 2021 rozšířit
13. 11. 2020 | 12. 11. 2020, Brusel, tisková zpráva Evropské rady bezpečnosti dopravy (ETSC)  Paříž rozšíří rychlostní limit 30 km/h tak, aby od roku 2021 pokrýval celé město a zahájila již veřejnou konzultaci o tomto opatření. Tento krok naplňuje volební slib starostky Anne Hidalgo. Paříž má již několik let limit 30 km/h pokrývající širokou oblast, ale nyní bude tato základní... číst dále
Štítky: Bezpečnost (Mezioborového plánování, tag18), Design ulice (Dobrá praxe, tag25)

Evropská rada pro bezpečnost dopravy: Jak na vyšší bezpečnost chodců a cyklistů

Evropská rada pro bezpečnost dopravy: Jak na vyšší bezpečnost chodců a cyklistů
25. 10. 2020 | Milán, Amsterdam, Brusel a Paříž. Všechna tato města se během koronavirové krize rozhodla do ulic vylákat víc lidí na kolech. A to pomocí opatření jako vytváření nových cyklopruhů, cyklostezek či aplikování nových strategií bezmotorové dopravy. To všechno přineslo velký nárůst počtu cyklistů, zrychlení i zpříjemnění dopravy. V Česku se zatím vede vášnivá diskuse... číst dále
Štítky: Nehodovost a bezpečnost (Fakta a čísla, tag13), Bezpečnost (Mezioborového plánování, tag18), Cyklistická doprava (Dobrá praxe, tag27), Pěší doprava (Dobrá praxe, tag28)

Dopravní výuka ve školách má rezervy, ukázala zpráva České školní inspekce

Dopravní výuka ve školách má rezervy, ukázala zpráva České školní inspekce
31. 08. 2020 | Už zítra začíná nový školní rok. Jak jsou děti připravené, pokud jde o jejich cesty do škol, jak dobře se orientují v silničním provozu?  Česká školní inspekce pravidelně sleduje úroveň znalostí pravidel silničního provozu u žáků na 2. stupni základních škol. Dnes přinášíme hlavní závěry poslední studie, která je výsledkem "předcovidové" běžné výuky... číst dále
Štítky: Nehodovost a bezpečnost (Fakta a čísla, tag13), Bezpečnost (Mezioborového plánování, tag18), Vzdělávací rozměr (Mezioborového plánování, tag24), Děti (Občan, tag38)

Bezpečnost a aktivní mobilita v kontextu SUMP

Bezpečnost a aktivní mobilita v kontextu SUMP
28. 06. 2020 | Plán udržitelné městské mobility reprezentuje určité postoje, východiska, která lze považovat za status quo. Ta by se měla projevit při návrhu opatření. Dnes se zaměřujeme na propojení principů bezpečnosti s aktivní mobilitou a se SUMPem. Inspirací pro česká města může být evropská publikace „Topic Guide Urban Road Safety and Vulnerable Road Users as annex to the SUMP... číst dále
Štítky: Aktivní mobilita (Mezioborového plánování, tag17), Bezpečnost (Mezioborového plánování, tag18)

Asfaltujeme pole za městem, lidi ale jezdí v centru. Česko stagnuje v bezpečnosti chodců a cyklistů

Asfaltujeme pole za městem, lidi ale jezdí v centru. Česko stagnuje v bezpečnosti chodců a cyklistů
24. 03. 2020 | V severní i západní Evropě těžkých nehod zranitelných účastníků dopravy rychle ubývá. Například v 700tisícovém Oslu loni při dopravní nehodě nezemřel jediný chodec nebo cyklista, stejně tak ve finských Helsinkách. Podobná opatření jako tam – nižší rychlost v centrech měst nebo oddělení od motorové dopravy – jsou ale v Česku vzácná. Velikostí srovnatelná... číst dále
Štítky: Bezpečnost (Mezioborového plánování, tag18), Cyklistická doprava (Dobrá praxe, tag27)

Jednoduché řešení na živější ulice a bohatší město? Oslo a Helsinki nabízejí recept.

Jednoduché řešení na živější ulice a bohatší město? Oslo a Helsinki nabízejí recept.
23. 02. 2020 | Města, která chtějí pro své občany relativně rychle zlepšit bezpečnost v ulicích, stále častěji sahají také po plošném snižování rychlosti. 30 km/h a tomu přizpůsobený design ulic pomáhá jak s hlukem, tak i nehodovostí a celkovou plynulostí provozu.  V Helsinkách loni nezabili řidiči v autech jediného chodce ani člověka na kole. Zní to možná morbidně, a přitom... číst dále
Štítky: Nehodovost a bezpečnost (Fakta a čísla, tag13), Spokojenost a kvalita života (Fakta a čísla, tag14), Bezpečnost (Mezioborového plánování, tag18)

Tisková zpráva - Fatální nehody chodců a cyklistů klesají v EU velmi pozvolně

Tisková zpráva - Fatální nehody chodců a cyklistů klesají v EU velmi pozvolně
31. 01. 2020 | 30. 1. 2020, Brusel, tisková zpráva Evropské rady bezpečnosti dopravy (ETSC)  V letech 2010 až 2018 bylo na silnicích EU usmrceno nejméně 51 300 chodců a 19 450 cyklistů Pokles usmrcených cyklistů je osmkrát pomalejší než pokles usmrcených osob v motorových vozidlech Podle aktuálně zveřejněné zprávy Evropské rady bezpečnosti v dopravě (ETSC), klesá od roku 2010... číst dále
Štítky: Bezpečnost (Mezioborového plánování, tag18)

Denně nás dopravní nehody stojí 216 milionů korun

Denně nás dopravní nehody stojí 216 milionů korun
21. 01. 2020 | Počet obyvatel ve městech stále roste, populace obecně stárne. Počet úmrtí na silnicích sice klesá, ve městech ale daleko pomaleji než jinde. Tolik statistiky Evropské rady pro bezpečnost dopravy (ETSC), které se týkají celé Evropské unie. A jak jsme na tom v České republice? Statistiky máme podobné, ale jsme zvyklí pracovat s tématem bezpečnosti strategicky?  V roce 2019... číst dále
Štítky: Bezpečnost (Mezioborového plánování, tag18)

Nová pravidla silničního provozu v Německu

Nová pravidla silničního provozu v Německu
06. 01. 2020 | Větší bezpečnost chodců a cyklistů, omezení a zákazy pro motoristy a hlavně výrazně tvrdší postihy pro ty neukázněné. To je společný jmenovatel pro změny v silničních zákonech, které chystá na rok 2020 Německo. Nová pravidla jsou nastavena tak, aby poskytovala větší ochranu zranitelným účastníkům silničního provozu, jako jsou cyklisté a chodci. Zpomalení kamionů... číst dále
Štítky: Nehodovost a bezpečnost (Fakta a čísla, tag13), Bezpečnost (Mezioborového plánování, tag18), Politika, Strategie, Regulace (Mezioborového plánování, tag22)

Cizinci zaviní v ČR tisíce nehod, může za to i neznalost pravidel

Cizinci zaviní v ČR tisíce nehod, může za to i neznalost pravidel
29. 08. 2019 | Česká republika je vyhledávanou turistickou destinací, navíc je pro řadu motoristů významnou tranzitní zemí. A tak není divu, že řidiči s cizí státní příslušností zaviní ročně na našem území několik tisíc nehod, při nichž několik desítek osob zemře a více než tisícovka účastníků silničního provozu je zraněna. Jednou z příčin nehodovosti cizinců je... číst dále
Štítky: Nehodovost a bezpečnost (Fakta a čísla, tag13), Bezpečnost (Mezioborového plánování, tag18)

Bezpečnější silnice, bezpečnější města: Jak zvýšit bezpečnost dopravy v evropských městech (PIN Flash 37)

Bezpečnější silnice, bezpečnější města: Jak zvýšit bezpečnost dopravy v evropských městech (PIN Flash 37)
09. 07. 2019 | Větší i menší města jsou domovem pro 72 % populace Evropské unie. Jsou tedy i místem, kde začíná a končí většina vykonaných cest. Řídit způsob, jakým se lidé a zboží v tomto prostoru pohybují, to znamená řešit obrovské množství často protichůdných a neustále se měnících potřeb a problémů. Počet obyvatel ve městech stále roste, populace obecně stárne.... číst dále
Štítky: Bezpečnost (Mezioborového plánování, tag18)

ETSC: Jak zvýšit bezpečnost dopravy v evropských městech

ETSC: Jak zvýšit bezpečnost dopravy v evropských městech
10. 06. 2019 | Evropská rada pro bezpečnost dopravy (ETSC) dnes pod názvem „Bezpečnější silnice, bezpečnější města“ zveřejnila aktuální Zprávu o výkonu v oblasti bezpečnosti silničního provozu (Road Safety Performance Index, PIN). Zpráva shrnuje nejen poslední údaje o bezpečnosti dopravy ve městech EU i v dalších státech. Doporučení ETSC ukazují systémový pohled na bezpečnost,... číst dále
Štítky: Bezpečnost (Mezioborového plánování, tag18)