Aktuality podle tagu
V boxu níže dosaďte za "tag:" kód tagu.
Například tag: tag1. Nebo tag: tag2. Atd.

ČAS PRO MĚSTA a téma: Městské uzly podporující efektivní evropskou dopravní síť.

03. 12. 2025

Plánování a monitorování udržitelné městské mobility jsou klíčové činnosti pro transevropskou dopravní síť V červenci 2024 vstoupilo v platnost revidované nařízení o TEN-T. Posiluje úlohu měst jakožto klíčových činitelů udržitelné, efektivní a multimodální dopravy. Nařízení označuje 431 evropských měst ( z toho 10 českých) za městské uzly a stanoví pro ně konkrétní požadavky s cílem podpořit plynulý dopravní tok z městských uzlů, do nich a mezi nimi v rámci sítě TEN-T. Mezi tyto požadavky patří, že městské uzly by měly přijmout plán udržitelné městské mobility a shromažďovat a pravidelně předkládat Komisi údaje o indikátorech městské mobility. Příloha 5 nařízení specifikuje požadavky na městské uzly, pokud jde o vypracování plánů udržitelné městské mobility, a uvádí ustanovení o tom, jak propojit politiky městské mobility a TEN-T v rámci městských uzlů, aby bylo zajištěno účinné fungování TEN-T jako celku.

Určitá doporučení pro zpracování plán udržitelné městské mobility přinesly dvě podzimní konference.

Ve dnech 30. 9. – 2. 10. 2025 se konala konference Evropské konference Urban Mobility Days 2025 ve Vilniusu. Na konferenci #UMD25 se sešlo 9 pracovních skupin zabývajících se evropskými koridory, lepšího propojení první a poslední míle mezi městskými uzly a dálkovými trasami a rozvoje multimodálních dopravních uzlů pro cestující.

Ve dnech 4.–6. listopadu 2025 se konal odborný mezinárodní veletrh Smart City Expo World Congress v Barceloně, který je nejvýznamnější událostí zaměřenou na transformaci měst a městské inovace – od digitalizace přes modrozelenou infrastrukturu až po mobilitu.

Doporučení z obou akcí jsou uvedena níže. Byla vypracována jednoduchou metodou, když každý workshop z každé konference byl přepracován do doporučení, která jsou doplněná principy Nové Lipské Charty z roku 2021.

 

Doporučení z Barcelony - https://www.tomorrowmobility.com/agenda/?track=mobility

Smart mobilita a chytré plánování mobility

  • Přehodnocení městského prostoru: politický dialog. Města po celé Evropě přetvářejí veřejné prostory s cílem zvýšit bezpečnost silničního provozu, a podpořit udržitelnou mobilitu a naplnit klimatické cíle. Cílem je poukázat na skutečnost, že přerozdělení prostoru přispívá k budování odolnějších měst.
  • Přehodnocení dopadu: nové metriky pro chytřejší městskou mobilitu. Tradiční metriky již nedokážou zachytit komplexnost dnešních ekosystémů městské mobility. Tato sekce zpochybňuje současné ukazatele úspěchu a zkoumá, jak mohou veřejné orgány i soukromé subjekty přijmout širší metriky. Od inteligentních dopravních signálů po programy mobility vedené zaměstnavateli budeme diskutovat o tom, jak redefinovat hodnotu a jak nová měření mohou odemknout lepší řešení pro udržitelné a inkluzivní města.
  • Budoucí mobilita: inovace, které přetrvají. Transformativní trendy, jež budou formovat dopravní systémy zítřka. V souvislosti s konvergencí digitálních a udržitelných technologií se opatření zaměří na to, jak řídit inovace, měřit dopady a budovat adaptabilní systémy mobility vhodné pro budoucnost.
  • Prezentace startupů: Inkluzivní a na člověka zaměřená řešení městské mobility. Je třeba zaměřit pozornost na taková řešení mobility, která jsou zaměřená na člověka, navržená s ohledem na přístupnost, bezpečnost a pohodu. Od navigační podpory pro zranitelné uživatele po inkluzivní urbanistické plánování, prostory vhodné k životu a inteligentní zabezpečení jízdních kol – tyto inovace činí města spravedlivějšími, propojenějšími a uživatelsky přívětivějšími.
  • Směrem ke konkurenceschopným a udržitelným systémům mobility. Vzhledem k přísnějším klimatickým cílům čelí sektor mobility tlaku na rychlou dekarbonizaci při zachování ekonomické životaschopnosti. Tato sekce se zabývá tím, jak může přechod k udržitelné, propojené a sdílené mobilitě – od mobility cestujících přes logistiku až po infrastrukturu – podpořit jak konkurenceschopnost, tak opatření v oblasti klimatu. Účastníci panelové diskuze se podělí o své poznatky ohledně nových trendů, změn v regulaci a toho, jak mohou veřejní a soukromí aktéři sladit inovace s cíli v oblasti konkurenceschopnosti a udržitelnosti.
  • Řízení inovací – inovativní správa. Čeká nás mnoho inovací v oblasti dopravy. Nevíme, které z nich se uchytí a které budou následovat, ale víme, že většina z nich bude zavedena na ulicích našich měst. Jak mohou města chytře vybírat ty inovace, které jim pomohou dosáhnout jejich politických cílů, ale zároveň odradit ty, které nepřinášejí přidanou hodnotu? Co je zapotřebí, aby inovace soukromého sektoru podporovaly, a nikoli narušovaly to, čeho chtějí místní úřady dosáhnout? Jak můžeme dospět k inovacím reagujícím na politiku, které budou přínosem jak pro veřejný, tak pro soukromý sektor? Města a regiony mají řídit inovací pomocí svých systémů governance.
  • Firemní programy mobility. Zvyky v rámci dojíždění mají velký vliv na udržitelnost měst. Tato panelová diskuze se zaměří na to, jak mohou firemní programy mobility, integrované sítě a behaviorální podněty vytvořit ekologičtější a efektivnější možnosti každodenního cestování pro všechny. Jak mohou firemní programy mobility a integrované dopravní sítě vést k udržitelnější dopravě? Jakou roli hrají mobilní infrastruktura a podněty při vytváření plynulých a udržitelných možností dopravy?
  • Cesta k inkluzi: propojení dopravy a kultury. Cílem je podporovat samostatnost lidí v ohrožených situacích nebo ohrožených sociálním vyloučením a usnadnit jim přístup ke kultuře prostřednictvím dopravy na vyžádání.

Veřejný prostor a dopravní infrastruktura, která je součástí veřejného prostoru

  • Efektivní využití veřejného prostoru díky lepšímu plánování městské mobility. Veřejný prostor je jedním z nejcennějších zdrojů města. Tato diskuse se zabývá tím, jak inteligentní plánování mobility, například pomocí dopravních uzlů a aktivní podpory cestování, může pomoci lépe využít prostor a zároveň zlepšit zdraví, přístupnost a městský život. Jakou roli hraje plánování městské mobility, včetně inteligentního parkování, dopravních uzlů a tvorby veřejných prostranství, při utváření městského prostředí, které upřednostňuje funkčnost i kvalitu života obyvatel a návštěvníků?
  • Prezentace startupů: Chytřejší a ekologičtější řešení pro dopravní infrastrukturu. Seznamte se s řešeními, která optimalizují městskou dopravní infrastrukturu a dopravní sítě. Od chytrého parkování a správy chodníků po multimodální integraci, optimalizaci tras a sdílenou mobilitu – tato sekce představuje inovace, které podporují efektivní, nízkouhlíkové a inteligentní městské dopravní systémy.
  • Společenská připravenost služeb C-ITS. Kulatý stůl se skládá z řečníků z odvětví ITS, infrastruktury, akademické sféry a sdružení uživatelů silnic a bude se zabývat z různých úhlů pohledu tím, jak lze sladit vnímanou užitečnost pro uživatele silnic a společenské přínosy, aby se urychlilo přijetí C-ITS a plně se využil jeho potenciál. Diskuse bude obohacena o praktické příklady použití z projektu SCALE.

 

Data

  • Oblast dat o mobilitě. Data o mobilitě se stala základním kamenem inteligentních dopravních systémů. Opatření se bude zaměřovat na digitální nástroje – od umělé inteligence po datové prostory, které mohou umožnit chytřejší mobilitu a zároveň řešit výzvy v oblasti ochrany soukromí, integrace a infrastruktury. Data o mobilitě, podporovaná umělou inteligencí, blockchainem a digitální infrastrukturou, mají zvýšit efektivitu a bezpečnost dopravních systémů.
  • SUMP – PLÁN MĚSTSKÉ MOBILITY A NOVÉ METODY PODLE ÚČELU CESTY. Inovativní metoda plánování městské mobility s ohledem na různé druhy dopravy a účely cesty.
  • Neviditelné znečištění: řešení emisí z jiných zdrojů než výfukových plynů v městské dopravě. Neviditelné znečištění: Řešení emisí z jiných zdrojů než výfukových plynů v městské mobilitě poukazuje na často přehlížený problém částic z brzd, pneumatik a opotřebení vozovky. Zkoumá potenciální politická opatření a technologická řešení ke snížení těchto emisí a zlepšení kvality ovzduší ve městech.
  • Data zohledňující genderové aspekty pro urbanistické plánování. Evropská města se snaží být na jedné straně inkluzivnější a spravedlivější a na druhé straně chytřejší a více založená na datech. Mezery ve sběru a analýze dat však mohou přehlížet rozmanité potřeby skupin občanů. Tato sekce zkoumá, jak využití dat rozčleněných podle pohlaví může pomoci navrhnout inkluzivnější městské prostory a infrastrukturu mobility.

 

Smart řešení podporující bezpečnost dopravy

  • Technologie bezpečnosti silničního provozu. Klíčová role technologie bezpečnosti silničního provozu při řešení globální krize dopravních nehod. Opatření se zabývá bezpečnou infrastrukturou, audity silnic, inspekcemi a přístupem bezpečného systému a zároveň prosazuje silnější instituce, profesionalizaci auditorů a mezinárodní standardy.
  • Předvídat – předcházet – chránit: Datově podložené poznatky pro ochranu zranitelných účastníků silničního provozu. Různé datově podložené přístupy lze využít ke zvýšení bezpečnosti silničního provozu, zejména pro zranitelné účastníky silničního provozu, jako jsou chodci a cyklisté. Data o mobilitě mohou přispět k chytřejší infrastruktuře a zvýšit bezpečnost silničního provozu pro všechny účastníky silničního provozu.
  • Řešení pro bezpečnější mobilitu ve městech. Bezpečnost zůstává hlavní prioritou, zatímco města vyvíjejí své systémy mobility a řešení pro poslední kilometr. Tato sekce zkoumá, jak mohou technologie a plánování spolupracovat na snížení počtu nehod a vytvoření bezpečnějších ulic pro všechny. Nabízí platformu pro sdílení osvědčených postupů v oblasti monitorování bezpečnosti a navrhování realistických řešení pro řidiče a veřejnou dopravu. Jak mohou inovace, technologie a změna chování zlepšit bezpečnost silničního provozu a snížit počet nehod v městském prostředí? Jaký dopad mají tato řešení na vytváření bezpečnějších, efektivnějších a lidem přátelských měst?

 

Veřejná doprava

  • Inovace ve veřejné dopravě pomáhají v boji proti změně klimatu. Náklady a přínosy transformace městské mobility je veřejná doprava nejhospodárnějším způsobem, jak snížit emise ve městech.
  • Další stanice: Autonomní mobilita ve veřejné dopravě. Autonomní technologie se rychle rozvíjejí a mají potenciál revolučně změnit veřejnou dopravu. Jak automatizace, umělá inteligence a propojené systémy redefinují budoucnost veřejné dopravy. Do jaké míry mohou autonomní a propojené technologie vozidel zvýšit efektivitu, bezpečnost a dostupnost systémů veřejné dopravy? Co se musí změnit, aby se mohly široce uplatnit?
  • Inkluzivní Park&Ride pro cestování veřejnou dopravou. Jak spolupráce mezi institucemi veřejné dopravy, příměstskými obcemi a soukromými společnostmi může lidem se sníženou pohyblivostí umožnit snadné parkování a pokračování v cestě veřejnou dopravou do centra hlavního města.

 

Aktivní mobility, mikromobilita, cyklistická a pěší doprava

  • Podpora aktivní mobility a mikromobility ve městech. Aktivní mobilita a mikromobilita jsou nezbytné pro zdravější a inkluzivnější městskou dopravu. Tato sekce se zabývá řešeními, která podporují chůzi, jízdu na kole a sdílenou mikromobilitu prostřednictvím infrastruktury a inteligentního urbanistického designu. Jak mohou města integrovat elektrokoloběžky, sdílenou mobilitu a cyklistickou infrastrukturu, aby vytvořila inkluzivní a efektivní dopravní systém? Jaké strategie mohou zlepšit prostupnost pro pěší? Jak cyklistické pruhy a inteligentní parkování přispívají k aktivní mobilitě?
  • Propojování bodů: flexibilní a aktivní mobilita pro příměstské a venkovské oblasti. Flexibilní mobilita na vyžádání a aktivní způsoby dopravy mohou vyřešit mezery v mobilitě ve venkovských a příměstských oblastech. Je třeba řešit zabývat nízkonákladovými technologickými řešeními, uživatelsky přívětivou integrací a intermodálními strategiemi pro propojení oblastí s nízkou hustotou obyvatelstva s městskými centry. Dynamická výměna názorů na to, jak zajistit, aby venkovská mobilita byla inkluzivní, cenově dostupná a udržitelná.
  • Strategie parkování jízdních kol. Plánování a implementace řešení zajišťujících bezpečné, dostupné a efektivní parkování pro každodenní používání jízdních kol ve městě.
  • Role cyklistického průmyslu při podpoře modální změny v dopravě. Ačkoli je vytvoření bezpečných a propojených tras pro cyklisty zásadní, překážky jako krádeže, opravy a plánování nadále omezují jejich využívání a vyžadují inovativní řešení ze strany soukromého sektoru. Je třeba se zaměřit na různé faktory a zúčastněné strany, které pomáhají prosazovat přechod k aktivním způsobům dopravy v městských oblastech.
  • Budoucnost e-koloběžek: Jak lze definovat jejich současné potřeby na zlepšení. Oblast mikromobility se rychle vyvíjí a e-koloběžky jsou v čele této transformace. Zaměřit se na klíčové oblasti, kde inovace a vylepšení mohou podpořit jejich širší přijetí a udržitelnost. Budeme diskutovat o tom, jak mohou e-koloběžky a nákladní koloběžky lépe reagovat na skutečné potřeby lidí v oblasti mobility v městském prostředí a jak mohou pokroky, jako jsou polovodičové baterie, zvýšit bezpečnost, autonomii a celkový výkon. Je třeba se zabývat aspekty mechanického designu, které by mohly zvýšit komfort, odolnost a spolehlivost – a tím podpořit větší důvěru a každodenní používání tohoto druhu dopravy.

 

Městská logistika.

  • Městská logistika. Městská logistika představuje stále větší výzvu, protože soupeření o prostor ve městech je čím dál tím naléhavější. Je třeba se zabývat inovacemi (např. novými logistickými koncepty, automatizací atd.), které mohou zvýšit udržitelnost nákladní dopravy a doručování na poslední kilometr. Je třeba podporovat spolupráci měst a firem při řešení těchto problémů.
  • Inteligentní distribuce. Úkolem je identifikovat trendy, zlepšení a osvědčené postupy, které zajistí efektivnější a udržitelnější přepravu a distribuci nákladu, minimalizují dopad podnikatelských aktivit na společnost a životní prostředí a reagují na potřeby spotřebitelů. Je třeba pracovat na navrhování významných změn pro veřejné správy s cílem transformovat distribuci nákladní dopravy v krátkodobém, střednědobém a dlouhodobém horizontu ve městech a městském prostředí a podporovat nový scénář efektivnější, udržitelnější a inteligentnější mobility a distribuce.
  • U-Space a technologie umožňující integraci dronů do městského prostředí. Kulatý stůl na vysoké úrovni, který svedl dohromady přední představitele odvětví, poskytovatele technologií a uživatele, aby prozkoumali současný stav a budoucnost U-space. Tato sekce spojí strategické poznatky s příklady úspěchů z praxe a ukáže, jak drony a podpůrné technologie mění správu městského vzdušného prostoru, pokročilou leteckou mobilitu a služby chytrých měst.
  • Chytřejší logistika: mikro-huby a doručování založené na datech Městská logistika se nachází v bodě zlomu, protože dodávky na poslední kilometr zvyšují množství emisí. Mikrodepoty a propojené flotily nabízejí chytřejší a čistší řešení, která umožňují multimodální dodávky a operace založené na datech. Tato sekce zkoumá, jak mohou data z vozidel v reálném čase, mikrohuby a nově vznikající fyzický internet zlepšit efektivitu, snížit emise a přetvořit logistiku na posledním kilometru ve městech po celém světě.
  • Perspektivy měst v městské distribuci nákladu. Tato sekce, vedená organizací AECOC, představí veřejné činitele v diskusi u kulatého stolu zaměřené na strategie, které municipality zavádějí za účelem zvýšení efektivity městské distribuce nákladu (UFD). Diskuse se bude zabývat klíčovými oblastmi, jako jsou regulace, digitalizace a nízkoemisní zóny. Potvrzení účastníci: Daniel de Santos, manažer mobility, AECOC Lidia Torres, ředitelka služeb mobility, městská rada Barcelony, Manuel Valdés López, generální ředitel, Autoritat del Transport Metropolità (ATM), Susana Gómez Garrido, zástupkyně generálního ředitele pro dopravu a mobilitu, Comunidad de Madrid.
  • Dopravní operace: Skutečná nákladní doprava a inteligentní smysl. Logistické operace jsou málokdy plánovány s ohledem na inteligentní perspektivu. Tato akce zkoumá, jak digitalizace a nové technologie mění nákladní dopravu, často opomíjený, ale přesto zásadní sektor. Na základě reálných případů a dialogu ukážeme, jak „chytrost“ začíná v každodenní logistice – zvyšuje efektivitu, odolnost a dopad a mění nákladní dopravu v něco téměř futuristického.

 

Autonomní mobilita

  • Příprava města na autonomní vozidla. Opatření má za cíl eliminovat příval samořídících vozidel, které by mohly proměnit městské ulice v přetížené a nebezpečné místo – není to však nevyhnutelné. Lze navrhovat konkrétní způsoby, jak mohou města zajistit svou budoucnost v souvislosti s nárůstem počtu autonomních vozidel (zdroj: David Zipper, vedoucí pracovník iniciativy MIT Mobility Initiative)
  • Integrace SAV do veřejných dopravních sítí. Integrace sdílených autonomních vozidel (SAV) do stávajících veřejných dopravních systémů s cílem podpořit plynulou, udržitelnou a inkluzivní městskou dopravu. Vzhledem k tomu, že města čelí problémům s dopravními zácpami, emisemi a přístupností, SAV nabízejí transformativní příležitost doplnit tradiční veřejnou dopravu a optimalizovat městské dopravní sítě.
  • Nasazení technologie autonomního řízení v našich městech. V souvislosti s přípravami měst na zavádění autonomních vozidel se do popředí dostávají otázky týkající se infrastruktury, bezpečnosti a urbanistického plánování. Je třeba se zabývat tím, jak lze autonomní vozidla integrovat do městské struktury a zároveň přispět k plnění cílů veřejné politiky v oblasti městské mobility. Jak lze autonomní a propojená vozidla integrovat do městského prostředí tak, aby se zlepšila mobilita, bezpečnost a veřejný prostor a zároveň se vyřešily regulační a infrastrukturní výzvy? Jak se mohou města na tuto transformaci připravit?

 

Sdílená mobilita

https://www.tomorrowmobility.com/agenda/?track=mobility

  • Role sdílených mobilních služeb v systémech mobility. Sdílená mobilita mění způsob, jakým se lidé pohybují, a nabízí flexibilitu, pohodlí a udržitelnost. Opatření má podporovat služby jako sdílení jízd, MaaS a doprava reagující na poptávku ovlivňují systémy mobility – a co to znamená pro uživatele, poskytovatele a města. Jak sdílené služby mobility mění způsob, jakým se lidé pohybují v městském a předměstském prostředí? Jakým výzvám čelí při integraci do stávajících systémů mobility?
  • Integrace nových kooperativních, společně vytvořených obchodních modelů sdílené mobility do SUMP. Cílem je integrovat nové kooperativní, společně vytvořené modely sdílené mobility do procesu plánování SUMP. Lze využít poznatků z projektu HORIZON SUM.

 

Doporučení z Vilnusu - https://transport.ec.europa.eu/news-events/main-events/urban-mobility-days-2025_en

Výzva pro členské státy. Národní programy mají připravit půdu pro další generaci těchto plánů

Revidované nařízení TEN-T vyzývá členské státy, aby určily národní kontaktní místa pro PUMM a vypracovaly národní programy podpory PUMM, které pomohou obcím připravit a realizovat jejich vlastní plány udržitelné městské mobility (PUMM), které se ale neuzavírají v hranicích měst, ale mají regionální dosah.

Nové plánování musí rozvíjet podmínky:
1. Politika pro obecné blaho
Veřejné orgány by měly jednat v zájmu veřejného blaha a zajišťovat služby a infrastrukturu ve prospěch všech. Tato infrastruktura a služby by měly být inkluzivní, cenově dostupné, bezpečné a přístupné pro všechny, včetně nejslabších a nejzranitelnějších skupin obyvatel, zejména těch, kteří žijí ve městech v odlehlých a smršťujících se oblastech. To by mělo zahrnovat i otázky dopravy a mobility.

  1. Integrovaný přístup

Všechny oblasti městské politiky je nutné koordinovat v prostoru, čase a mezi sektory. Integrovaný přístup se opírá o spravedlivé a simultánní zvážení všech obav a zájmů souvisejících s rozvojem měst. Proto by měl sdružovat a vyvažovat různé, částečně protichůdné zájmy, ale i vzájemné účinky různých zásahů. Města musí zavést integrované a udržitelné strategie rozvoje měst a zajistit jejich implementaci ve městě jako celku, od funkčních oblastí až po jednotlivé čtvrti.

  1. Víceúrovňová správa

Každá úroveň veřejné správy – místní, regionální, metropolitní, národní, evropská i celosvětová – má na základě zásad subsidiarity a proporcionality specifickou odpovědnost za budoucnost našich měst. Složité výzvy by měly být řešeny společně na všech úrovních městské a územní politiky. To vyžaduje spolupráci všech aktérů ve společnosti, včetně občanské společnosti a soukromého sektoru. Jak doporučuje Amsterodamský pakt a Nová agenda pro města, je klíčem k řádné správě měst vertikální a horizontální víceúrovňová spolupráce a spolupráce mnoha zúčastněných stran, zdola nahoru i shora dolů.

  1. Místně podmíněný přístup

Za referenční body pro integrovaný horizontální a vertikální přístup by měla být považována konkrétní místa či lokality. Městské strategie a nástroje městského financování by měly být založeny na důkladné analýze konkrétní místní situace, zejména potenciálních přínosů a rizik, zúčastněných stran a omezení, a zároveň by se měly zaměřit na místně podmíněný rozvoj. To umožní endogenní městskou transformaci a sníží místní socioekonomické nerovnosti. Vhodné formální a neformální nástroje by měly pokrývat všechny prostorové úrovně, od čtvrtí přes místní samosprávu a širší funkční oblasti, až po metropolitní úroveň.

  1. Městská doprava a systémy mobility by měly být efektivní, uhlíkově neutrální, bezpečné a multimodální.

Chceme podporovat aktivní a nízkouhlíkové formy mobility a logistiky, včetně přechodu na veřejnou dopravu, která by měla být pro všechny přístupná, cenově dostupná, čistá, bezpečná a atraktivní. Je třeba podporovat chůzi, kdy je kladen důraz na zajištění bezpečných a bezbariérových přístupů k důležitým zdrojům a cílům cest a také k infrastruktuře mobility (zastávky veřejné hromadné dopravy apod.). Je třeba podporovat jízdu na kole, kdy cílem je vytvořit podmínky, ve kterých si občané dobrovolně zvolí kolo jako běžný dopravní prostředek, kdy vznikne promyšlená, propojená, bezpečná infrastruktura. Je třeba: podporovat sdílenou mobilitu, řešit logistiku a dopravu lidí a zboží v obcích, městech a regionech, zejména tzv. „poslední míle“, s ohledem na zatížení životního prostředí, je třeba podporovat čistou mobilitu

Aby se snížily potřeby v oblasti dopravy a mobility, měla by být polycentrická struktura osídlení co nejkompaktnější a nejhustší a podporovat polyfunkční zóny, které zahrnuji např. bydlení, maloobchod, výrobu a dopravu.

  1. Budoucnost čisté mobility

Oblast čisté mobility vytváří organizační, právní a technické podmínky pro zvýšení odolnosti a udržitelnosti dopravních a energetických systémů. Udržitelnost zahrnuje tři základní pilíře včetně jejich vzájemného vztahu:

  • Environmentální udržitelnost – rozvinutá veřejná doprava, minimalizované znečištění životního prostředí, aktivní mobilita atd.
  • Sociální udržitelnost – kvalita veřejného prostoru, sociální koheze atd.
  • Ekonomická udržitelnost – využití nových obchodních modelů, cirkulární a sdílená ekonomika, systém inovativního podnikání v čisté mobilitě atd.

Pro každý z výše uvedených pilířů existují specializované indikátory nebo mezinárodní standardy, podle kterých je možno posoudit, jak si daný dopravní či s ním související energetický systém stojí. Reakce na různá nebezpečí, například globální klimatické změny, přírodní katastrofy, sociální nepokoje, teroristické útoky, ale i kybernetické ataky či výpadky elektrické energie, jsou součástí odolnosti dopravních systémů, které lze i přes hrozbu mimořádných situací pozitivně přizpůsobovat a transformovat směrem k udržitelnému rozvoji.

 

Prioritní oblast 1. Veřejná doprava jako jádro systému městské mobility

Spolehlivá, efektivní a inkluzivní veřejná doprava je předpokladem pro udržitelnou městskou mobilitu. Upřednostnění veřejné dopravy v (větších) městských oblastech je klíčem k poskytování plynulých multimodálních řešení pro všechny, včetně dojíždějících. Jak mohou úřady zlepšit dostupnost, řešit nedostatek pracovních sil a urychlit dekarbonizaci? Aby se veřejná doprava stala jasnou volbou pro cesty do měst, v rámci měst a kolem měst, jsou zapotřebí investice, nové politiky, synergie s urbanistickým plánováním a inovativní řešení.

1.1. Lepší propojení mezi městskou oblastí a předměstím

Sítě veřejné dopravy v předměstských oblastech čelí řadě jedinečných výzev, pokud jde o uspokojování potřeb obyvatel a dojíždějících, kteří žijí v okrajových městských oblastech. Patří mezi ně omezené pokrytí sítě, nižší hustota obyvatelstva a potřeba flexibilních a nákladově efektivních řešení. K řešení těchto problémů je nezbytná účinná spolupráce regionálních a místních orgánů, veřejných a soukromých provozovatelů a poskytovatelů služeb mobility. Spoluprací mohou zajistit lepší propojení, lepší dostupnost pro všechny uživatele a optimální úroveň služeb. Tato oblast se zabývá strategiemi pro maximalizaci potenciálu systémů veřejné dopravy v předměstských oblastech a diskutuje integrovaná řešení, která výrazně zlepší služby veřejné dopravy pro lidi žijící nebo pracující na předměstí.

1.2. Městská mobilita a veřejná doprava v centru nové agendy EU pro města

Podle pověřovacího dopisu od předsedy Evropské komise se od Raffaele Fitta, výkonného viceprezidenta pro soudržnost a reformy, očekává, že předloží „ambiciózní politickou agendu pro města“, aby „využil potenciál měst jako hybné síly inovací, růstu a konkurenceschopnosti“. Tato politická agenda by měla „poskytnout jasnou vizi budoucnosti měst s ohledem na otázky jako bydlení, opatření v oblasti klimatu, digitalizace, mobilita, sociální začlenění a rovnost“. Je třeba diskutovat o postavení městské mobility a zejména veřejné dopravy v této ambiciózní politické agendě pro města.

1.3. Nové pojetí městské mobility: inovativní návrh a poskytování služeb městské hromadné dopravy

Uživatelé veřejné dopravy očekávají vynikající služby, které jsou bezpečné, dostupné, pohodlné, flexibilní, propojené a udržitelné. Provozovatelé dopravy musí tyto požadavky splňovat a přizpůsobovat se měnícím se potřebám a očekáváním. Tato oblast se zabývá nejnovějšími inovativními řešeními v oblasti designu vozidel, stanic a služeb, která mohou pomoci provozovatelům městské hromadné dopravy zlepšit jejich celkový provoz, efektivitu, bezpečnost a zabezpečení a podpořit atraktivní a konkurenceschopný sektor veřejné dopravy v Evropě.

1.4. Synergie mezi politikami veřejné dopravy, územního plánování a bydlení

Díky integrovanému přístupu k politikám veřejné dopravy, územního plánování a bydlení mohou města a regiony vytvářet udržitelnější, spravedlivější a efektivnější dopravní systémy, které podporují blahobyt obyvatel a životní prostředí. Lepší pochopení vzájemných souvislostí mezi těmito politikami může také pomoci omezit rozrůstání měst a vytvořit příjemnější městské oblasti, které upřednostňují pěší dopravu a veřejnou dopravu. V této oblasti je třeba diskutovat o osvědčených postupech při integraci strategií územního plánování, bytové politiky a dopravního plánování, se zvláštním zaměřením na rozvoj orientovaný na veřejnou dopravu.

1.5. Preferování efektivity a udržitelnosti: výběr správného druhu městské hromadné dopravy

Když se mluví o městské hromadné dopravě, máme tendenci si okamžitě vybavit autobusy. Veřejná doprava je však ze své podstaty multimodální: efektivní systém veřejné dopravy zahrnuje celou řadu dopravních možností, od městských železničních systémů a lanovek po říční lodní dopravu, trajekty a menší vozidla pro přípojné trasy. Města musí přizpůsobit své dopravní systémy tak, aby vyhovovaly poptávce a charakteristikám obyvatel a místní topografii, a zároveň plánovat krátkodobě, střednědobě i dlouhodobě. Je třeba si vyslechnout názory vedoucích představitelů veřejné správy, kteří maximálně využívají geografické zvláštnosti svých měst k rozvoji efektivní a udržitelné dopravy nebo kteří investují do budoucnosti své sítě veřejné dopravy prostřednictvím městských kolejnicových systémů, jako jsou metro a tramvaje.

1.6. Zajištění dopravní dostupnosti, cenové dostupnosti a dosažitelnosti veřejné dopravy pro všechny

Dopravní chudoba postihuje obyvatele venkovských oblastí a nedostatečně obsluhovaných městských oblastí a omezuje jejich přístup k pracovním příležitostem, vzdělání a základním službám. Doporučení Komise o dopravní chudobě zdůrazňuje význam dopravní dostupnosti, cenové dostupnosti a dosažitelnosti veřejné dopravy pro všechny, bez ohledu na jejich příjem, místo bydliště, pohlaví nebo schopnosti. Řešení tohoto problému vyžaduje širokou škálu dopravních služeb, využití digitálních nástrojů, veřejné dopravy s pevnými trasami, sdílených služeb mobility a možností na vyžádání, aby byla zajištěna spolehlivá a dostupná doprava, která vyhovuje místním podmínkám. Je třeba se zabývat úlohou veřejné dopravy při podpoře integrovaných multimodálních řešení a plynulého spojení mezi venkovskými oblastmi a městskými centry.

1.7. Zajištění veřejné dopravy s nízkými emisemi: nákup ekologických autobusů

V posledních letech došlo v EU k impozantnímu pokroku v oblasti bezemisní městské veřejné dopravy. V loňském roce byla třetina nových městských autobusů bezemisních a v mnoha městech vznikají továrny, které uspokojují poptávku. Tato změna podporuje konkurenceschopnost, tvorbu pracovních míst a hospodářský růst. Směrnice o čistých vozidlech a nové normy pro emise CO2 pro těžká nákladní vozidla poskytují pevný rámec pro investice do bezemisních technologií. Nicméně s celkovým počtem 700 000 autobusů zbývá ještě mnoho práce. Je třeba se zabývat tím, jak pomoci městům a dopravním orgánům při nákupu čistých autobusů a jak mohou pomoci fondy EU.

1.8. Inovace v městské logistice: konkurenceschopnost versus udržitelnost

Na základě doporučení podskupiny pro městskou logistiku expertní skupiny pro městskou mobilitu mohou města podpořit svou ekonomiku využitím inovací v městské logistice. Udržitelná řešení však mohou znamenat dodatečné náklady, takže jak můžeme podpořit provozovatele logistiky, aby mohli vytvářet situace výhodné pro všechny strany pomocí inovativních a konkurenceschopných řešení pro udržitelnější logistiku a čistší městské prostředí? Je třeba představit příklady inovací pro udržitelnou a konkurenceschopnou městskou logistiku a překážky, kterým je třeba se vyhnout při rozšiřování nových řešení a technologií, přičemž zohledňuje roli veřejného a soukromého sektoru při zajišťování úspěšné implementace.

1.9. Řešení městské hromadné dopravy zohledňující genderovou rovnost

Stát se atraktivním a spravedlivým zaměstnavatelem je klíčovou prioritou pro odvětví, které se snaží odrážet rozmanitost svých cestujících a lépe sloužit celé komunitě. V oblasti zaměstnávání žen přetrvává značná nerovnováha. V době, kdy je stále obtížnější přilákat a udržet si dostatečný počet zaměstnanců, je naléhavě nutné odstranit překážky, které brání ženám ve vstupu do odvětví veřejné dopravy. Ačkoli je dobře známo, že ke kompenzaci náročných pracovních podmínek a zajištění vhodné rovnováhy mezi pracovním a soukromým životem jsou zapotřebí podpůrné politiky, počet zaměstnankyň stále zůstává nízký.

1.10. Cestovní ruch a městská hromadná doprava: výhodná situace pro všechny?

Díky své bohaté historii, kulturnímu dědictví, světově proslulým památkám a dobře zavedené infrastruktuře pro turisty je Evropa nejoblíbenější turistickou destinací na světě. Cestovní ruch je důležitým aspektem městské mobility, kde evropská města a jejich dopravci hrají zásadní roli při poskytování plynulého multimodálního cestování. Veřejná doprava by však ideálně měla být primárním dopravním prostředkem pro návštěvníky měst, protože podporuje ekonomiku a umožňuje existenci udržitelného a obyvatelného městského prostředí.

Tato sekce se zabývá inovativními řešeními veřejné dopravy, která mají turistům při návštěvě evropských měst poskytnout příjemný zážitek, obohatit jejich pobyt a přispět k pozitivnímu celkovému dojmu.

1.11. Přístup turistických autobusů do měst

Cestování autobusem je významným přínosem pro místní ekonomiky v oblasti cestovního ruchu, služebních cest a MICE (Meetings, Incentives, Conferences and Exhibitions - Setkání, pobídky, konference a výstavy) v Evropě. Je potřeba diskutovat o tom, co mohou města zlepšit, aby usnadnila tento tok návštěvníků, a to nejen snížením emisí na návštěvníka, ale také zmírněním potenciálních problémů s dopravním přetížením. Zejména představujeme závěry relevantní pro turistické autobusy, které vyplynuly z práce podskupiny Expertní skupiny pro městskou mobilitu zabývající se přístupem do měst pro podniky.

 

Prioritní oblast 2. Nové zájmy plánování

2.1. Společný veřejný prostor

Je třeba rozvíjet teze definující roli kvality veřejných prostranství včetně modrozelené infrastruktury, jakož i ochrana a revitalizace hmotného kulturního dědictví. Je podporována tvorba strategií, které posílí dovednosti a schopnosti všech stran zapojených do problematiky  měst, a nástroje pro posílení jejich pozice. Podporujeme vyváženost veřejných a soukromých zájmů pomocí tržních mechanismů. Skutečná kvalitní proměna nebo vytvoření veřejného prostoru tkví v zapojení samotných uživatelů do plánování i vytváření. To jsou budoucí uživatelé tohoto prostoru, to jsou Ti, kteří tady budou bydlet a nebudou mít potřebu odtud odjíždět. Bude se jim tu líbit, uvidí tu vyrůstat svoje děti, vnoučata. Pokud chceme dobře a kvalitně bydlet, musíme myslet i na okolí, tam se odehrávají nákupy, setkávání, volný čas, zaměstnání, škola, doprava, kultura a jiné, které jsou také součástí života obyvatel. A to vše vytváří prostor a dobře vytvoření prostor k sobě lidi přitahuje, lidi přitahují další lidi a počet obyvatel rozhodně neklesá.

2.2. Veřejné zakázky na inovativní služby mobility ve městech

Navzdory značným finančním prostředkům EU vynaloženým na výzkum a vývoj je přijímání a rozšiřování inovativních služeb mobility stále pomalé a jen těžko se dostává za pilotní fázi. Tato sekce se zabývá hlavními překážkami a výzvami, kterým čelí veřejné zakázky na tyto služby. Je třeba se zabývat účinnými strategiemi, jako jsou předkomerční zadávání veřejných zakázek (PCP) a veřejné zadávání zakázek na inovace (PPI), spolu s programy EU, které mohou usnadnit zavádění a rozšiřování inovací. Prostřednictvím případových studií z měst, která tyto strategie úspěšně implementovala, je třeba získat praktický vhled do přijímání inovací v oblasti mobility. Tyto příklady mají za cíl inspirovat místní orgány v celé EU k překonávání výzev a zlepšování jejich služeb mobility.

2.3. Digitální peněženky EU a městská mobilita

Strategie pro inteligentní a udržitelnou mobilitu identifikovala bezpapírovou dopravu jako jeden z milníků pro rok 2030 a odkazuje na digitální certifikáty pro řidiče a vozidla, bezkontaktní platby za parkování a mýtné a lepší informace o předpisech pro přístup vozidel do měst. Je třeba zkoumat potenciál digitálních peněženek EU v oblasti městské mobility. To zahrnuje potenciální digitální peněženku pro zajištění souladu s předpisy pro přístup vozidel do měst.

2.4. Testovací platformy pro propojenou a automatizovanou mobilitu: výzvy a příležitosti pro města

Průmyslový akční plán pro evropský automobilový průmysl (březen 2025) nastiňuje opatření k posílení konkurenceschopnosti tohoto odvětví a urychlení přechodu k mobilitě s nulovými emisemi. Jeden z jeho pěti pilířů uvádí, že evropský automobilový průmysl musí naléhavě znovu získat vedoucí pozici v přechodu k softwarově podporovaným, umělou inteligencí řízeným propojeným a autonomním vozidlům a že středně velká města by mohla hrát průkopnickou roli při zřizování rozsáhlých přeshraničních testovacích prostředí a souvisejících regulačních sandboxů. Cílem je dále reflektovat nadcházející výzvy a příležitosti pro městské úřady při vytváření regulačních rámců a vhodných podmínek infrastruktury pro tato vozidla. Zároveň se budeme podrobně zabývat úlohou průmyslu během spolupráce s veřejným sektorem, která má zajistit, že zavádění inovací přinese přidanou hodnotu systémům městské mobility.

2.5. Umístění dobíjecích stanic v městských uzlech

Nařízení o infrastruktuře pro alternativní paliva (AFIR) stanoví nové, právně závazné cíle pro umístění dobíjecích stanic pro elektromobily. Místní a regionální orgány musí tuto výzvu řešit a zároveň zajistit soulad se svými strategiemi v oblasti plánování, parkování a mobility. Evropská komise poskytuje pokyny a příklady osvědčených postupů prostřednictvím Evropské observatoře alternativních paliv (EAFO) a pokynů připravených podskupinou Fóra pro udržitelnou dopravu (STF) pro veřejné orgány. Je třeba poskytovat příležitost diskutovat o výzvách, kterým města čelí, a představit užitečné nástroje a pokyny, které mohou městům a regionům pomoci při úspěšném zavádění dobíjecích stanic pro elektromobily a při přechodu na elektromobilitu.

2.6. Sdílená mobilita

Myšlenka konceptu je jednoduchá - užívej, nevlastni! Veřejné systémy sdílených jízdních kol a koloběžek už si v mnoha českých městech našly své místo v prostoru i v právním systému.
Ve větších městech je snaha do MHD zařadit i tyto systémy bikesharingu. Carsharing neboli sdílení aut se stává také u nás běžným druhem dopravy, zejména ve velkých městech. Co je dražší? Vlastnit auto s nájezdem do 14 000 km za rok, nebo si ho v případě potřeby půjčovat?

2.7. Jaké důsledky mají pro centra měst obchvaty?

Je provedena před výstavbou obchvatu řádná analýza na základě současných pohledů a nejnovějších poznatků. Je potřeba stavět další a další parkoviště? Je obchvat města jediná “spása”? Jsou jediným řešením udržitelné dopravy ve městě jen tvrdé projekty za miliony (miliardy)? Jak přepravní steretotypy a dopravní návyky prodražují projekty?

Prioritní oblast 3 - Uvolnění potenciálu městské cyklistiky: od politiky k praxi

Cyklistika by neměla být považována za volbu životního stylu, neboť má potenciál stát se klíčovým pilířem udržitelné městské mobility. Co je však zapotřebí, aby se cyklistika stala plnohodnotným způsobem dopravy? Co může inovativní evropský cyklistický sektor udělat, aby pomohl zajistit hladkou integraci cyklistiky do městské infrastruktury a městské logistiky?

Vzhledem k tomu, že se do popředí dostává pokrok v oblasti Evropské deklarace o cyklistice, zkoumáme, jak plánování, investice a politika založené na datech mohou zlepšit podmínky pro cyklistiku, řešit dopravní chudobu, zlepšit zdraví lidí, zvýšit konkurenceschopnost cyklistického průmyslu a podpořit udržitelný cestovní ruch v městských destinacích.

3.1. Bezpečná infrastruktura pro cyklistiku a mikromobilitu

Evropská deklarace o cyklistice zdůrazňuje význam bezpečné a soudržné cyklistické infrastruktury s oddělenými cyklostezkami a bezpečnými parkovacími místy. S ohledem na tuto prioritu vznikají pokyny, které mají poskytovat rady pro budoucí modernizace a investice do infrastruktury s cílem pomoci zranitelným účastníkům silničního provozu, jako jsou cyklisté nebo uživatelé osobních mobilních zařízení. Bezpečnější a vylepšená infrastruktura může přispět k tomu, aby větší počty lidí otestovali jízdu na kole nebo elektrokoloběžce ve městech z důvodu pohodlí, dojíždění do práce a volného času.

3.2. Cyklistika & cestovní ruch a Iniciativy v oblasti udržitelné mobility pro odvětví cestovního ruchu

Jízda na kole je klíčovým faktorem udržitelného cestovního ruchu, a to jako samostatný způsob dopravy i jako oblíbená rekreační aktivita. V posledních letech se stále větší oblibě těší „pomalý cestovní ruch“ a některá města vyvíjejí zvláštní úsilí, aby turistům během jejich pobytu jízdu na kole umožnila. Oblast dále představuje více než 30 závazků přijatých za účelem rozvoje udržitelných možností mobility v odvětví cestovního ruchu v EU. Jedná se o některé ze závazků přijatých zúčastněnými stranami v rámci akcí uvedených v Plánu transformace cestovního ruchu, a to v souladu s Agendou EU pro cestovní ruch do roku 2030.

3.3. Zvýšení kvality městské mobility prostřednictvím datových prostorů

Probíhající práce na společných evropských datových prostorech v oblasti mobility, cestovního ruchu a inteligentních komunit má potenciál transformovat městskou mobilitu. Města a regiony mohou aktivovat digitalizaci a interoperabilitu s cílem optimalizovat dopravní systémy, snížit dopravní zácpy a zlepšit celkovou kvalitu života ve městech. Tato oblast představuje reálné příklady použití, představuje města a regiony, které se podílejí na zavádění datových prostor, a zdůrazňuje potenciální výhody, jako je zvýšená efektivita, lepší možnosti cestování a udržitelnost.

3.4. Jízda na kole a dopravní chudoba: umožnit jízdu na kole všem

Jízda na kole je pro mnoho lidí bezpečnou a logickou volbou mobility, ale je také relativně levnou možností pro lidi postižené dopravní chudobou. Lze však udělat více pro to, aby byla jízda na kole přístupná, cenově dostupná a bezpečná pro všechny. Jaké jsou možnosti zlepšení přístupu k cyklistice a službám sdílení jízdních kol, mimo jiné prostřednictvím Fondu pro sociální klima? Jakou roli mohou při zlepšování přístupu a vzdělávání hrát komunitně vedené iniciativy? Jak lze využít multimodalitu (včetně cyklistiky) k řešení dopravní chudoby?

3.5. Jízda na kole v popředí mise klimaticky neutrálních měst

Jízda na kole jako každodenní způsob dopravy má obrovský potenciál v boji proti emisím uhlíku. Preferováním jízdy na kole města řeší několik problémů najednou: redukují dopravní zácpy, otevírají veřejný prostor a zelené plochy a zlepšují zdraví obyvatel díky nižším hodnotám hluku a nečistot v ovzduší, k čemuž se přidává další výhoda v podobě aktivního životního stylu. Je třeba si vyslechnout několik do mise zapojených měst, která realizují plány na podporu cyklistiky v rámci svých snah o dosažení nulových emisí a zlepšení veřejného zdraví.

3.6. Cyklistický průmysl v Evropě: posílení konkurenceschopnosti prostřednictvím inovací

Představujeme některé klíčové statistiky o stavu evropského cyklistického průmyslu. Změna vzorců mobility vedla k nárůstu počtu cyklistů a k nárůstu prodeje jízdních kol v Evropě, který vzrostl z 19 milionů v roce 2000 na 22 milionů v roce 2020. Studie naznačují, že evropský cyklistický průmysl by mohl do roku 2030 pokračovat v stabilním meziročním růstu. V posledních letech však tento průmysl čelil významným výzvám. Cílem této oblasti je pochopit, jak mohou inovace pomoci cyklistickému průmyslu překonat tyto výzvy a stát se odolnějším a konkurenceschopnějším. Co znamená investovat do inovací v cyklistickém průmyslu? Může cyklistický průmysl změnit směr a zvýšit poptávku po jízdních kolech jako samostatném dopravním prostředku?

3.7. Zaměření na data o cyklistice v EU

Bez adekvátních dat může být obtížné rozhodnout, jak investovat zdroje. Data o cyklistice je třeba shromažďovat jednotným způsobem v celé EU, aby bylo možné účinně sledovat vývoj cyklistiky a infrastrukturu, která jej umožňuje. To znamená stanovit celoevropskou základnu pokrývající množství, kvalitu a dostupnost stávající cyklistické infrastruktury, kterou lze použít k porovnání evropského pokroku v oblasti cyklistiky v budoucnu. Jaké jsou předběžné výsledky studie „Cycling Counts“ a zkoumá, jak lze zlepšit sběr údajů o cyklistice v celé EU.

3.8. Cyklistická logistika jako základ doručení na poslední kilometr

Jak mohou města a podniky optimalizovat cyklistickou logistiku pro udržitelnější budoucnost měst? Vzhledem k tomu, že města usilují o čistší a efektivnější distribuci nákladu, cyklistická logistika se stává schůdným řešením pro poslední kilometr doručování. Je třeba se zabývat obchodními modely, typy vozidel a městskou infrastrukturou potřebnou k podpoře distribuce založené na cyklistice. Je třeba zkoumat také překážky, kterým čelí tradiční logističtí hráči, a strategie pro urychlení přechodu k cyklistické logistice, včetně role logistických center.

3.9. Objevování cyklistiky: z pohledu žen

Cyklistika, ať už na našich ulicích nebo v průmyslu a sportu, je často považována za doménu mužů. To může mít negativní dopad na snahy o lepší postavení cyklistiky ve městech, kde urbanisté musí brát v úvahu dopravní potřeby celkové populace. Tato oblast se zabývá tím, co motivuje ženy k jízdě na kole. Jaké jsou výhody pro všechny, pokud se na kole rozhodne jezdit více žen? Jaké jsou konkrétní potřeby a preference, pokud jde o bezpečnost, infrastrukturu a jízdní kola? Do této podnětné diskuse se zapojí významné ženy z cyklistického průmyslu a světa politiky.


Štítky: Strategie (Role města, tag2), Politika, Strategie, Regulace (Mezioborového plánování, tag22)