02. 04. 2025
Do Vídně dojíždí ve všední dny okolo 617 000 lidí. Ze všech směrů přijíždí většina lidí auty než hromadnou dopravou. A Vídeň? Té to do ekologických plánů, města, které podporuje sdílenou mobilitu, ozeleňuje prostory, zbavuje se asfaltu.. To do plánů nenahrává...
Co s tím? Co proto dělají? V rámci projektu A2PT jsme dohledali, jak Vídeň komunikuje s občany, aby dojížděli do práce udržitelně.
Existuje několik kampaní od Klimaaktivu, které pomáhají tématům ministerstva na celostátní úrovni:
- Jobticket je roční (ale i týdenní a měsíční) jízdenka na veřejnou dopravu v celém Rakousku. Roční například stojí 1 095 eur; mladí lidé, senioři a rodiny mají slevu. Podniky je dobrovolně poskytují svým zaměstnancům. Jízdenka se vyplatí nejen jako ekologická cesta do práce, ale také jako pohodlný způsob cestování za zábavou.
- Harmonizovaný příspěvek na ujeté kilometry - národní nařízení pro celé Rakousko - na jízdu do práce na kole se účtuje stejně jako na jízdu autem, motocyklem nebo veřejnou dopravou do práce nebo na služební cestu. Vyúčtovává se i chůze pěšky.
- Jobbike (Jobrad) je model, kdy zaměstnavatelé mohou svým zaměstnancům poskytnout jízdní kola pro služební i osobní účely. Vybrat si můžete také elektrokolo nebo skládací kolo
- Motivační kampaň: Rakousko jezdí na kole do práce „Österreich radelt zur Arbeit“ má výzvy pro podniky, stejně tak každá spolková země (region). Pokud budete v období od 1. května do 30. června jezdit do práce na kole alespoň 10 dní, cyklisté získají podporu do každodenního života a automaticky se zúčastníte losování o kvalitní skládací kola, elektrokola a mnoho dalšího!
- Bez chůze ve firmě nic nefunguje. S pěším balíčkem od společnosti Austria on Foot firmy podporují aktivitu, zdraví a produktivitu svých zaměstnanců. 10 infografik ke stažení, které motivují zaměstnance k chůzi do práce.
Podniky (pro zaměstnavatele, manažery udržitelného rozvoje ve firmách, ale také pro podnikové rady, odbory) mají své úvodní stránky k tématu „Dojíždění do zaměstnání“.
Další co rozhodně stojí za zmínku jsou webové stránky a aplikace, kde se dají vyhledat informace, jak se dostat z konkrétního místa do konkrétního cíle. Dobrým příkladem je AnachB. Uživatelům hromadné a kombinované dopravy to velmi ulehčuje cestování.
Komunikační kanály:
Vše je také přijato pro komunikaci prostřednictvím různých kanálů, jako např: Sociální média (Facebook, Instagram, TikTok - pro domácnosti; LinkedIn - pro odborníky, experty a podniky), informační bulletiny.
Někdy i hromadné sdělovací prostředky: Noviny, časopisy, televize, rozhlas.
Prezentace odborníků z Klimaaktiv a/nebo informační stánky a informační materiály na konferencích a obchodních výstavách (letáky, brožury, příručky, pohlednice, dárkové předměty jako odrazky, malé cyklistické nosiče a další).