Aktuality podle tagu
V boxu níže dosaďte za "tag:" kód tagu.
Například tag: tag1. Nebo tag: tag2. Atd.

SOUL - zrušení nadzemní dálnice - imponující kousek před 20 lety

24. 06. 2025

Stalo se před 20 lety. A je potřeba si to připomenout. To, co dokázali v Soulu vzbuzuje obdiv!

Ano, v Soulu došlo k jedinečné přeměně: zrušili úsek nadzemní dálnice a obnovili původní Cheonggyecheon – městský potok, doplněný pěší zónou a zelenou promenádou:

Obnova Cheonggyecheon (2003–2005)

  • V roce 2003 zahájil tehdejší starosta Lee Myung‑bak ambiciózní projekt: demolici nadzemní šestiproudové dálnice (Cheonggye Expressway), která od 60. let křižovala centrum Soulu s intenzitou až 168 000 aut denně Více zde.
  • Dálnice ponechala po sobě zakrytý potok Cheonggyecheon, který postupně znovu odkryli (tzv. "daylighting") a proměnili v 5,8 km městský potok s promenádami, mostky, výsadbami a rekreačními zónami .
  • Projekt stál přibližně 380 mil. USD; město zároveň věnovalo úsilí na zapojení občanů a místních podnikatelů (cca 4 200 schůzek) a dopravní opatření (např. zesílení veřejné dopravy) zaručila, že odstranění dálnice nevedlo k dopravnímu kolapsu .

 Výsledky a dopady

  • Životní prostředí a mikroklima
    Teplota v okolí potoka se snížila o 3,3–5,9°C; jemné prachové částice poklesly o 35 %; počet druhů volně žijících organismů dramaticky narostl (např. ptáci z 6→36, ryby z 4→25) více zde.
  • Sociální a ekonomické přínosy
    Den co den se tam pohybuje kolem 64 000 návštěvníků a půl milionu týdně; veřejná doprava (autobus + metro) zaznamenala nárůst o cca 15,1 %/3,3 %, zatímco počet aut v centru mírně klesl  Více zde.
  • Ekonomická živost a urbanismus
    Ceny nemovitostí v okolí vzrostly o 30–50 %, počet firem se tam zdvojnásobil a investice v oblasti dosáhly zhruba 1,9 mld USD Více zde.

Reflexe a inspirace

  • Projekt se stal globálním vzorem pro regeneraci městské infrastruktury, například následovaly projekty jako Seoullo 7017 (z bývalé dálniční estakády vytvořen park, 1 km, otevřen 2017) Více zde

Shrnutí

  • Kde: centra Soulu, nad Cheonggyecheon potokem
  • Co: odstranění dálnice + znovuotevření potoka
  • Kdy: demolice 2003–2005
  • Výsledky: ekologické, sociální i ekonomické přínosy – nový veřejný prostor, nižší teploty, víc biodiverzity, rozvoj ekonomiky


Štítky: Zahraniční města (Role města, tag8), Emise a imise dopravy (Fakta a čísla, tag9), Veřejná doprava (Dobrá praxe, tag26), Veřejný prostor (tag42), Příroda v obci (tag50)