23. 07. 2025
Iniciativa berlínských občanů usiluje o výrazné omezení automobilové dopravy v centru města. Auta tvoří jen menšinu všech cest, přesto zabírají většinu veřejného prostoru, znečišťují ovzduší a ohrožují bezpečnost. Zvláště trpí obyvatelé s nízkými příjmy, senioři a ženy, kteří se po městě pohybují převážně pěšky nebo hromadnou dopravou.
Místní iniciativy, jako např. „Changing Cities“, podporují zklidnění dopravy pomocí tzv. kiezblocků – bariér omezujících průjezd aut přes obytné čtvrti. Tyto úpravy jsou levné, rychlé a efektivní. Přestože většina obyvatel v centrálních čtvrtích auto nevlastní, trpí dopady dopravy – zatímco bohatší obyvatelé z okrajů města dojíždějí autem.
Občanský návrh zákona iniciativy „Berlín bez aut“ usiluje o vyloučení většiny soukromých vozidel z centra a umožnění jejich použití jen ve výjimečných případech. Ústavní soud potvrdil, že návrh není protiústavní. Navzdory tomu nový konzervativní Senát omezil rozvoj cyklodopravy a veřejné dopravy a podporuje "práva řidičů".
Debata o omezení aut v Berlíně tak otevírá širší otázku spravedlnosti, klimatu a využití veřejného prostoru, který by měl sloužit lidem, nikoliv pouze automobilům.
Článek od Petry Dvořákové zde.