Aktuality podle tagu
V boxu níže dosaďte za "tag:" kód tagu.
Například tag: tag1. Nebo tag: tag2. Atd.

Jihlava míří k čisté městské hromadné dopravě. Na jaře 2027 bude MHD jezdit výhradně na elektřinu a bioplyn

11. 10. 2025

Dopravní podnik města Jihlavy (DPMJ) intenzivně pracuje na rozšíření bezemisního trolejbusového a uhlíkově neutrálního autobusového systému městské hromadné dopravy, který bude výjimečný i v celostátním měřítku.

Dopravní podnik města Jihlavy dlouhodobě směřuje k cíli, aby se městská hromadná doprava stala nejen moderní a spolehlivou, ale také maximálně šetrnou k životnímu prostředí. V roce 2027 by mělo být 75 % všech dopravních výkonů zajištěno trolejbusy na elektřinu a zbývající čtvrtina autobusy poháněnými bioplynem vyrobeným v nedalekém Herálci. Tím se Jihlava stane zcela ojedinělým městem v České republice. Velká část energie potřebná k pohonu vozidel MHD bude pocházet z regionálních zdrojů. Velká část trakční elektrické energie z jaderné elektrárny Dukovany a biometan z farmy Herálec. „Díky tomu se Jihlavský dopravní podnik zcela vyhne také platbám za emisní povolenky a zajistí, že městská doprava bude skutečně „čistá“ od zdroje až po samotný provoz,“ říká Jaroslav Vymazal, předseda spolku Partnerství pro městskou mobilitu.

Masivní obnova vozového parku
Do jara 2027 dorazí do Jihlavy celkem 25 nových vozidel. Devatenáct trolejbusů a pět autobusů. Obnova proběhne ve třech etapách, přičemž první nové vozy dorazí už na podzim příštího roku. Dopravní podnik pořídí třináct parciálních trolejbusů Škoda 32 Tr s trakčními bateriemi umožňujícími jízdu i mimo trolejové vedení a šest standardních trolejbusů. K nim přibude minimálně pět autobusů SOR NS 12 CNG s pohonem na bioplyn. Dva autobusy přijdou do Jihlavy ještě letos, další tři pak v roce 2026. Na základě rámcové smlouvy může DPMJ pořídit ještě až čtyři další autobusy v roce 2027 na něž se aktuálně řeší finance. Součástí dodávky je i kompletní diagnostické zázemí s aktualizacemi po dobu životnosti vozidel. Nákupy jsou
financovány z evropských a národních zdrojů, prostřednictvím ITI jihlavské aglomerace, Modernizačního fondu TRANSGov a IROP. „Díky těmto investicím získáme moderní flotilu, která zajistí komfort, bezpečnost a spolehlivost pro cestující. Zároveň se staneme městem, jehož veřejná doprava je energeticky nezávislá na dovozech pohonných hmot,“ uvedl ředitel DPMJ Radim Rovner.

Nové troleje, měnírny i chytré technologie
Kromě nových vozidel DPMJ masivně investuje do infrastruktury. Budují se nové úseky trolejového vedení, modernizují se stávající tratě a kompletně se obnovuje napájení. V posledních měsících vznikly dvě nové měnírny pro přeměnu střídavého proudu na stejnosměrný a připravuje se rekonstruuje i nejstarší centrální měnírny na Pražské ulici. Elektřina je ke stožárům trakčního vedení přiváděna sítí podzemních kabelů na jejichž výstavbě a obnově se také intenzivně pracuje. Rozvoj čeká i informační a řídicí systémy. Dopravní podnik v roce 2026 vymění 70 palubních počítačů a nasadí nový systém řízení provozu, který v reálném čase vyhodnotí zpoždění, přestupy i návaznosti spojů. Cestující se tak dočkají spolehlivějších přípojů a pohodlnějšího cestování.

Jihlava jako vzor čisté městské mobility
Trolejbusy tvoří páteř jihlavské MHD už od roku 1948. V současnosti obsluhují přes 45 kilometrů trolejové sítě a jejich podíl na dopravních výkonech činí přes 60 %. Po dokončení modernizace a rozšíření sítě se tento podíl zvýší až na 75 %. „Vše výše popsané jen podtrhuje úspěšnou spolupráci Dopravního podniku a statutárního města Jihlavy na realizaci plánu udržitelné městské mobility v segmentu MHD a zároveň i maximální a rozumné využití všech dotačních nástrojů.“ zdůraznil
Jaroslav Vymazal. „Naší vizí je město, kde hromadná doprava tvoří přirozenou páteř městské mobility, tedy je rychlá, pohodlná, spolehlivá a šetrná k životnímu prostředí,“ doplnil primátor Jihlavy Petr Ryška s tím, že díky kombinaci regionálních zdrojů elektřiny, bioplynu, moderních technologií a rozšířené trolejové sítě se Jihlava stane průkopníkem udržitelné městské dopravy v Česku i Evropě.


Štítky: Veřejná doprava (Dobrá praxe, tag26)