Aktuality podle tagu
06. 11. 2025
Projekt „Skryté inženýrství za veřejným prostorem, uměním a hrou“ spojil inženýry z některých největších londýnských oblastí, jež prošly regenerativními úpravami, aby navrhli a realizovali pěší prohlídky města a další aktivity pro znevýhodněné žáky středních škol.
Maha vysvětluje projekt „Skryté inženýrství“, který probíhá ve spolupráci s Královskou inženýrskou akademií.
Zaměřeno na inženýrství
Zeptejte se mladých lidí, co dělá inženýr, a možná se vám dostane jen prázdných pohledů.
Zeptejte se inženýra, jak oslovit mladé lidi nebo širokou veřejnost, a možná se setkáte s podobnou reakcí.
Pokud však chceme, aby naše městské čtvrti byly skutečně přístupné, musíme dosáhnout většího porozumění mezi lidmi, kteří tyto prostory vytvářejí, a lidmi, kteří v nich žijí.
Náš nedávný projekt v Londýně proto spojil 20 inženýrů a 101 žáků 9. tříd, aby společně sdíleli své zkušenosti a pomohli tak odstranit tyto bariéry.
Pro inženýry jsme připravili školení v podobě dvou celodenních workshopů. Ti tak získali znalosti potřebné k tomu, aby mohli navrhnout řadu aktivit, do nichž se následně zapojili žáci ze tří místních škol v obvodech Islington, Barking & Dagenham a Hammersmith & Fulham.

Podle jednoho studenta by zdravá ulice měla být „udržitelná, rozmanitá a přívětivá“. FOTO: Roxanne Hackwood
Učení v reálném světě Důraz byl kladen na porozumění tématům, jako jsou pozemní komunikace, odvodňovací systémy a zeleň. Inženýři pro žáky připravili interaktivní procházky a workshopy zaměřené na reálné lokality, které oni sami projektovali, jako například Fiddler’s Green v Barkingu a Wilton Villas v Islingtonu. Tyto aktivity v konkrétních lokalitách vyvolaly smysluplné diskuse o přístupnosti, udržitelnosti a komunitním designu. Od testování udržitelných odvodňovacích systémů pomocí lahví naplněných zeminou až po pohyb po veřejných prostranstvích na invalidních vozících si studenti vyzkoušeli inženýrství na vlastní kůži. Měli možnost prozkoumat zastavěné prostředí ve svých vlastních komunitách a provádět činnosti typické pro inženýrství, jako je měření prostorových prvků. Tímto způsobem objevili, jak inženýrství formuje prostory, které všichni každý den využíváme. Jak řekla Martina O’Malley, inženýrka ve společnosti Walk Wheel Cycle Trust, která se podílela na realizaci této iniciativy: „Cílem tohoto projektu je vzbudit u studentů zájem o kariéru v oblasti inženýrství, pokud o tom dosud neuvažovali. Jde také o to inspirovat inženýry, aby se zapojili do života místní komunity, protože mám pocit, že jako inženýři to obvykle neděláme. Je to tedy něco jako bourání zdi mezi designem a tím, jak lidé skutečně využívají prostor na základě svých životních zkušeností, a začlenění toho do naší práce.“
Inženýrství se setkává se vzděláváním Program pomohl zvýšit dovednosti inženýrů a projektantů, takže byli sebevědomější při sdílení své práce a komunikaci s veřejností. Také otevřel inženýrství a projektování žákům z různých prostředí, kteří jsou v této oblasti nedostatečně zastoupeni. Téměř devět z deseti žáků (88 %) mělo pocit, že jim projekt pomohl lépe pochopit, jak inženýrství zlepšuje naše životy, a polovina z nich byla inspirována k tomu, aby se dozvěděla více o inženýrství jako o možné kariéře. Projekt pomohl žákům přehodnotit zastavěné prostředí a zamyslet se nad tím, co lze udělat, aby se čtvrti staly přístupnějšími a atraktivnějšími místy k životu. Když byli žáci požádáni, aby popsali zdravou ulici třemi slovy, jeden z nich řekl: „Myslím, že by to byla slova udržitelná, rozmanitá a přátelská.“ Jeden z inženýrů, který se projektu účastnil, řekl: „Bylo vidět, že děti opravdu pochopily, o co jde při úpravách designu Fiddler's Green, protože mluvily o mnoha prvcích zdravé ulice a o tom, co by se dalo přidat, aby se zdejší prostor zlepšil.“
Studenti se zamýšleli nad tím, jak by se jejich čtvrti mohly stát zdravějšími místy pro život. FOTO: J. Bewley
Partnerství Ačkoli projekt realizovala organizace Walk Wheel Cycle Trust, bez finanční podpory Královské akademie inženýrství, která poskytla podporu prostřednictvím svého programu Ingenious, by nebyl možný. Naši inženýři působí v různých poradenských firmách, developerských společnostech a místních radách: Islington Council, BeFirst, Project Centre, Aecom, Mott Mac Donald, Markides Associates, Useful Projects a Expedition Engineering. Žáci navštěvují školy City of London Academy Islington, Greatfields School a Phoenix Academy.
Výhled do budoucna Projekt nám také poskytl příležitosti k učení, které budeme moci využít v budoucí spolupráci. Studenti se speciálními potřebami patřili k nejaktivnějším, zejména během praktických aktivit. Ženy a studenti bez binární genderové identity projevili velký zájem o kariéru v inženýrství a často vedli designové workshopy. Inženýři získali sebevědomí v oblasti zapojení veřejnosti, přičemž 100 % dotazovaných účastníků považovalo tuto zkušenost za příjemnou. 75 % studentů uvedlo, že se jejich porozumění „skrytému inženýrství“ výrazně zlepšilo. Zveme vás, abyste učinili další krok směrem k smysluplnému zapojení mládeže a inkluzivním inženýrským projektům. Pojďme zahájit diskusi o tom, jak můžeme společně vytvořit pozitivní změnu a zesílit hlasy znevýhodněných lidí v našich komunitách.