Aktuality podle tagu
V boxu níže dosaďte za "tag:" kód tagu.
Například tag: tag1. Nebo tag: tag2. Atd.

Povinné ručení pro elektrokola neprošlo

22. 01. 2019

Snahu zavést povinné ručení pro elektrokola přehlasovali dnes poslanci Evropského parlamentu. Návrh obsahovala Směrnice o pojištění motorových vozidel, která vyšla z Evropské komise.

Poslanci Výboru Evropského parlamentu pro vnitřní trh a ochranu spotřebitelů (IMCO) se postavili za alternativní návrh, aby jízdní kola s pomocným elektrickým pohonem (tzv. EPACs) byla ze směrnice vyjmuta. Toto téma má ve Výboru  na starosti česká poslankyně Dita Charanzová. Její zpráva návrh směrnice upravila návrhem, aby do povinného pojištění byla zahrnuta jen vozidla typově schválená – prakticky tedy jen motorová (motorová vozidla). Elektrokol se to tedy netýká.

 „Původní návrh Evropské komise na mě působil jako špatný vtip,“ řekla europoslankyně Dita Charanzová pro Českou televizi. „Zavedením povinného ručení pro elektrokola bychom úplně zastavili rozvoj tohoto segmentu,“ dodala pak.

Jak společně uvádějí Evropská cyklistická federace (ECF) a Konfederace evropského cyklistického průmyslu (CONEBI):

  • Jízdní kolo s pomocným elektrickým pohonem (EPAC) není motorové vozidlo. Jde o jízdní kolo s pomocným motorem o lehkém výkonu 250 W; pokud nešlapete, motor nefunguje a jízdní kolo nejede.
  • Průměrná rychlost elektrokola je o 1 až 3 km/h vyšší než u klasického jízdního kola.
  • Elektrokola nezpůsobují větší finanční škody nebo újmy na zdraví, riziko škody vůči třetím osobám a odpovědnost za ni je v případě jízdních kol a elektrokol úplně jiné než u motorových vozidel.
  • Začlenění elektrokol do směrnice by mohlo přinést nadměrnou zátěž regulačním orgánům a další nálož předpisů a pravidel v celé EU, a také vnést zmatek mezi miliony uživatelů.
  • Většina elektrokol je již v současnosti pojištěna v rámci pojištění osob, domácností nebo cestovního pojištění.

 

Návrh byl původně ve Výboru pro vnitřní trh a ochranu spotřebitelů Evropského parlamentu (IMCO committee) přijat protichůdně. Dva poslanci, kteří ve výboru zastupují Blok S&D (socialisté a demokrati), předložili vlastní pozměňovací návrhy, které naopak usilovaly o zařazení vozidel EPAC do směrnice.

Evropští poslanci dnes tento návrh Evropské komise odmítli, o návrhu definitivně rozhodne hlasování na plenárním zasedání europarlamentu. Konečná podoba směrnice bude následně závazná pro členské státy, které ji musí zahrnout do své národní legislativy. Jednotlivé státy si nicméně mohou upravit konkrétní znění podle podoby národních zákonů. 

 

Informace přinesl také pořad 90’ ČT24:  https://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/11412378947-90-ct24/219411058130122 (čas 6:20)

 

Závaznost evropské směrnice

Směrnice je právní akt stanovující cíl, který musejí všechny země EU splnit. Je však na jednotlivých zemích, jak formulují příslušné vnitrostátní zákony a jak těchto cílů dosáhnou. Zdroj:  https://europa.eu/european-union/eu-law/legal-acts_cs

 

 


Štítky: Cyklistická doprava (Dobrá praxe, tag27), Elektromobilita, čistá vozidla a paliva (Dobrá praxe, tag30)