Aktuality podle tagu
V boxu níže dosaďte za "tag:" kód tagu.
Například tag: tag1. Nebo tag: tag2. Atd.

Paříž porazila Kodaň i Amsterdam, Praha zatím zaostává

23. 05. 2025

Podle nového žebříčku organizace Clean Cities se Paříž stala nejlepším městem v Evropě pro děti, které se chtějí pohybovat pěšky nebo na kole. Uspěla díky masivním změnám v dopravní infrastruktuře, které upřednostňují bezpečí, čisté ovzduší a samostatnost dětí.

Tři klíčová kritéria – a Paříž vítězí

Hodnocení porovnávalo 36 evropských měst podle tří hlavních ukazatelů:

  1. Počet školních ulic – tedy ulic, které jsou během příchodu a odchodu dětí do školy uzavřeny pro běžný provoz.

  2. Podíl chráněných cyklostezek – tedy fyzicky oddělených od aut.

  3. Podíl ulic s rychlostním limitem 30 km/h – což zvyšuje bezpečnost a snižuje znečištění.

Paříž vynikla především díky tomu, že:

  • chráněné cyklostezky na téměř polovině silnic (48 %),

  • na 89 % městských ulic platí maximální rychlost 30 km/h,

  • výrazně navýšila počet školních ulic (ač stále má prostor pro zlepšení).

Tradiční lídři ztrácejí náskok

Amsterdam a Kodaň se stále drží v první desítce, ale města jako Brusel, Lyon nebo Londýn zaznamenala v posledních letech rychlý pokrok a dostávají se do čela.

Například Londýn má už 525 školních ulic, nejvíc ze všech sledovaných měst. V Bruselu nebo Lyonu se daří kombinovat nízké rychlostní limity a rozvoj cykloinfrastruktury.

Praha zatím zaostává

Praha se umístila na 25. místě, těsně mimo skupinu označenou za „neúspěšnou“. Má málo školních ulic a chráněné cyklopruhy stále tvoří jen malý zlomek městské infrastruktury. Přesto není bez šance: města jako Vratislav nebo Lublaň ukazují, že i v rámci střední Evropy je pokrok možný.

Co ukazuje žebříček?

  • Města s aktivním vedením a jasnou vizí mohou rychle zlepšit podmínky pro děti, a to bez ohledu na region nebo příjmy.

  • Města na jihu a východě Evropy často zaostávají, především kvůli nedostatku politické vůle a investic.

  • Žádné město nezískalo nejlepší známku A – všude je co zlepšovat, ale Paříž je nejblíž.

Výzva pro budoucnost

Organizace Clean Cities vyzývá města, aby začala plánovat dopravu očima dětí. Doporučuje:

  • rozšiřovat školní ulice a chráněné cyklostezky,

  • zavádět plošné zóny 30 km/h,

  • sbírat a zveřejňovat kvalitní data o dopravě.

Jak říká ředitelka kampaně Barbara Stoll:

Děti se dnes pohybují méně volně než dřív. Naše studie ale ukazuje, že změna je možná – a rychlá.


Štítky: Vize (Role města, tag1), Strategie (Role města, tag2), Základní data o mobilitě (Fakta a čísla, tag12), Design ulice (Dobrá praxe, tag25), Cyklistická doprava (Dobrá praxe, tag27), Kampaně (Občan, tag35), Děti (Občan, tag38), Zklidňování dopravy (tag48)