23. 05. 2025
Podle nového žebříčku organizace Clean Cities se Paříž stala nejlepším městem v Evropě pro děti, které se chtějí pohybovat pěšky nebo na kole. Uspěla díky masivním změnám v dopravní infrastruktuře, které upřednostňují bezpečí, čisté ovzduší a samostatnost dětí.
Tři klíčová kritéria – a Paříž vítězí
Hodnocení porovnávalo 36 evropských měst podle tří hlavních ukazatelů:
Počet školních ulic – tedy ulic, které jsou během příchodu a odchodu dětí do školy uzavřeny pro běžný provoz.
Podíl chráněných cyklostezek – tedy fyzicky oddělených od aut.
Podíl ulic s rychlostním limitem 30 km/h – což zvyšuje bezpečnost a snižuje znečištění.
Paříž vynikla především díky tomu, že:
má chráněné cyklostezky na téměř polovině silnic (48 %),
na 89 % městských ulic platí maximální rychlost 30 km/h,
výrazně navýšila počet školních ulic (ač stále má prostor pro zlepšení).
Tradiční lídři ztrácejí náskok
Amsterdam a Kodaň se stále drží v první desítce, ale města jako Brusel, Lyon nebo Londýn zaznamenala v posledních letech rychlý pokrok a dostávají se do čela.
Například Londýn má už 525 školních ulic, nejvíc ze všech sledovaných měst. V Bruselu nebo Lyonu se daří kombinovat nízké rychlostní limity a rozvoj cykloinfrastruktury.
Praha zatím zaostává
Praha se umístila na 25. místě, těsně mimo skupinu označenou za „neúspěšnou“. Má málo školních ulic a chráněné cyklopruhy stále tvoří jen malý zlomek městské infrastruktury. Přesto není bez šance: města jako Vratislav nebo Lublaň ukazují, že i v rámci střední Evropy je pokrok možný.
Co ukazuje žebříček?
Města s aktivním vedením a jasnou vizí mohou rychle zlepšit podmínky pro děti, a to bez ohledu na region nebo příjmy.
Města na jihu a východě Evropy často zaostávají, především kvůli nedostatku politické vůle a investic.
Žádné město nezískalo nejlepší známku A – všude je co zlepšovat, ale Paříž je nejblíž.
Výzva pro budoucnost
Organizace Clean Cities vyzývá města, aby začala plánovat dopravu očima dětí. Doporučuje:
rozšiřovat školní ulice a chráněné cyklostezky,
zavádět plošné zóny 30 km/h,
sbírat a zveřejňovat kvalitní data o dopravě.
Jak říká ředitelka kampaně Barbara Stoll:
„Děti se dnes pohybují méně volně než dřív. Naše studie ale ukazuje, že změna je možná – a rychlá.“