Potenciál sdílených nákladních jízdních kol pro udržitelnou městskou mobilitu

Jak již bylo zmíněno v předchozích částech, sdílená nákladní kola jsou jednou z možností, jak do městského prostředí zavádět udržitelnou mobilitu. Nákladních jízdních kol existuje několik typů pro různé účely a s nákladním prostorem různých velikostí. Díky větší přepravní kapacitě a z ní plynoucí univerzálnosti mohou v městských ulicích úspěšně nahradit přepravu autem. Zatím však v evropských městech systémy sdílených nákladních kol fungují jen zřídka. Současná studie o bezplatných systémech sdílených nákladních kol a jejich dopadu na udržitelnou mobilitu ukazuje, jak značný potenciál se zde ukrývá. Více než 45 % dotazovaných uživatelů uvedlo, že pokud by neměli k dispozici nákladní kolo, použili by pro svou cestu automobil. Tato čísla naznačují, že sdílená nákladní kola mohou nahradit jízdu autem.

Další informace naleznete v publikaci “Exploring the Potential of free cargo-bike sharing for Sustainable Mobility”

Regulace vjezdu vozidel může fungovat jako stimulant pro sdružování doručovacích služeb různých firem.

Kolaborativní doprava

V rámci sdílené komerční dopravy je stále využívanější tzv. kolaborativní doprava (CT) (CiViTAS 2016), což je označení pro společné užívání skladovacích prostor, dodávek a jiných vozidel určených k přepravě zboží, ale i zdrojů či procesů, které jsou součástí dopravního řetězce a jejichž sdílení pomáhá firmám šetřit provozní náklady a zvyšovat efektivitu v celém řetězci (Mason a kol. 2019). Dalším přínosem, díky kterému by kolaborativní doprava mohla být atraktivní pro městské oblasti, je snižování emisí znečišťujících látek. Velká část firem se prostřednictvím dohod a partnerství podílí na sdílení zdrojů (CiViTAS 2016), díky čemuž nejsou balíky a zboží skladovány, přepravovány a doručovány samostatně, každou jednotlivou firmou zvlášť. Tento typ sdílené komerční dopravy vyžaduje hladký provoz včetně výměny informací a dat v reálném čase, co je značně náročné na organizaci, a případná spolupráce se tak může komplikovat.

Pro sektor CEP (courier, express, parcel delivery – kurýrní, expresní služba, doručování balíků) mohou být atraktivní i tzv. mikrohuby, tedy menší přepravní centra; jde například o menší kontejnery, využívané jako sběrné body pro doručování zásilek na místní parkoviště v městské části. Z těchto sběrných míst lze na poslední kilometr doručení zásilky použít alternativní dopravní prostředky (Arndt; Klein 2018).

Koncept „kolaborativní doprava“ může pomoci snížit počet motorizovaných cest v ulicích měst. Efektivnější doručování balíků a zboží šetří především kilometry ujeté motorovou dopravou, a současně snižuje negativní aspekty dopravy (jako jsou hlučnost a produkce znečišťujících látek). Kolaborativní doprava v ideálním případě vyžaduje méně prostoru v ulicích, protože počet parkujících doručovacích vozidel je menší. Na druhou stranu však přináší i řadu problémů, které obce musí řešit.

Crowd sourcing

V sektoru komerční dopravy je vedle kolaborativní dopravy pro klasicky fungující logistické firmy na vzestupu i doručování zboží a balíků soukromými osobami. „Crowd shipping“ nebo „crowd sourcing“ je označení pro doručování zásilek soukromými osobami v jejich soukromých vozidlech (Mason a kol. 2019); zásilky tak mohou být doručeny rychleji, efektivněji a s menšími náklady než prostřednictvím tradičních doručovacích společností (CiViTAS 2016). Své služby kurýři obvykle nabízejí v aplikacích pro doručování zásilek. Potenciální příjemci zveřejňují v online prostoru podrobnosti o tom, jaké mají požadavky na doručení spolu s částkou, kterou jsou ochotni zaplatit. Po předložení všech nabídek si příjemce zvolí kurýra, kterému pak případně doplní další potřebné údaje jako počet balíčků, adresu vyzvednutí a doručení atd. Kurýr poté zásilku doručí. Je možné zásilku či doručení připojistit. Crowd sourcing ovšem mohou pro doručování zásilek využívat i tradiční doručovací společnosti. Tuto službu nebo aplikaci, která propojuje přepravce s odesílatelem, nabízí celá řada internetových platforem, v USA např. Postmates (viz Postmates Inc. 2019) a Uber Freight (viz Uber Freight 2019).

Jedná se o služby, které mohou pomoci snížit množství emisí v městských oblastech – doručující osoba totiž zásilky vyzvedne na své plánované trase a doručí je během jiné plánované trasy, takže nedochází k navýšení počtu jízd motorových vozidel nebo tradičních doručovacích společností. V ideálním případě tedy dochází ke snížení množství emisí a není třeba žádný další prostor v ulicích.