Prezentace začala třemi výroky politiků, které jdou proti principům a hodnotám plánu mobility. Kolik našich politiků a úředníků myslí podobně?
„Cyklopruhy podporovat nemohu. Kolik lidí dnes tam venku jede na kole? Nejsme na Floridě. Nemáme podmínky k tomu, abychom celoročně jezdili na kolech. Já navíc přirovnávám jízdu na kole k plavání mezi žraloky – dřív nebo později tě pokoušou. A každý rok tady máme nespočet lidí na kole, které srazí nákladní auto. Není divu! Silnice se staví pro autobusy, pro osobní a nákladní auta, ne pro lidi na jízdních kolech. Pokud někdo z nich je takto usmrcen, moje srdce pro něj pláče, nicméně, je to nakonec jejich chyba.“ Rob Ford, nově zvolený starosta Toronta, proslov k radě města, 2007
„Předchozí vláda implementovala levicový koncept, jako by se svět musel pohybovat jen jedním směrem podle marxistického vzoru, směrem k míšení ras a kultur, ke světu cyklistů a vegetariánů, kteří využívají jen obnovitelné zdroje energie a potírají všechny formy náboženství. To nemá nic společného s tradičními hodnotami Polska.“ Bývalý ministr zahraničních věcí Polska Witold Waszczykowski, 2016
Co tedy můžeme udělat proto, aby se stal plán pro politiky i úředníky atraktivnější?
Rada 1 - často pracujeme s tzv. modal splitem (dělbou přepravní práce). Co to vlastně je a jak se dá s výsledky pracovat? Je to jednoduché. Město přeci neplánujeme pro jednu cílovou skupinu. Nebojme se zohlednit potřeby všech cílových skupin, např. mladých (např. do 19 let), žen (20 - 59), seniorů (60+), či mužů (20 - 59). Ať již výsledky vyjdou jakkoliv, pravdou zůstává, že muži většinou zastávají funkce se zodpovědností. Takže se často stává, že si přetváří svět ku svému obrazu a na ostatní zapomenou.
Vezměme si například výsledky volby dopravy podle skupin obyvatelstva z Grazu během roku 2004.
Do 19let
Ženy 20-59 let
Věk 60+
Muži 20-59
Rada 2 - nebojme se zeptat veřejnosti a nedejme tolik na svoje domněnky. Problém je, že možná uslyšíme něco, co nechceme slyšet. Zajímavý byl takový průzkum v Lipsku, kde město dává velký důraz na komunikaci s veřejností. Najednou se zjistilo, že občané mají jiné priority, než politici, či odborné autority a také se zjistilo, že politici špatně odhadli, co si lidí myslí a co chtějí. A to bylo vzorové Lipsko! Možná j eto dáno tím, že když se ozve nespokojená menšina, pak se to bere jako problém všech.
Rada 3 - Mobilita je něco, co musíme ovlivňovat. Někde je problém, někde menší. I s tímto faktorem je třeba pracovat. Česká města jsou na tom zatím relativně dobře, ale co je dnes, zítra už nemusí platit.
Rada 4 - je třeba pracovat s globálnimi trendy a hodnoty
Pamatujeme při plánování na skutečnost, že populace stárne?
Počitáme při plánování s tím, že stále jsou zřetelnější klimatické změny? Platí v česku daná tvrzení?
Klade si plán otázky k městskému stylu života?
A co takhle otázka? Používat místo vlastnit:
Rada 5 - pořád je třeba si připomínat, proč prosazovat udržitelnou dopravu.
Rada 6 - je dobré se učit. O kterých evropských městech se mluví v souvislosti s jejich dopravní politikou a my bychom se mohli něco přiučit?
Základní poučka je přitom jednoduchá: Žádné město na světě lidé nemilují a nenavštěvují kvůli pěkným dálnicím nebo kvůli velkému množství (bezplatných) parkovacích míst pro auta.
Rada 7 - chce to odvahu. Všimli jste si, jak se pomalu v Česku vytrácí slovo "udržitelnost", anglicky "SUSTAINABLE". Možná proto i k tomu směřuje další otázka: Jaký je rozdíl mezi UMP a SUMP? Je to Supermanovo S a naše U
Takže každý si musí vybrat, jakou vizi chce mít, jaké slovo chce používat.
1) Zda „vizi“ šedesátých a sedmdesátých let.
2) Nebo město přátelské k dětem, které je vhodné pro život nás všech
Tak ať jsou spokojené děti hlavním kritériem pro udržitelnost a obyvatelnost našich chytrých měst!
Začínali jsme slovem politiků. Dejme tedy slovo ještě pro jiné názory. Kterou cestou půjdeme?
Odůvodnění
Zásadním krokem, který pomůže k úspěchu celého procesu plánování udržitelné městské mobility, je najít nejvýznamnější zainteresované partnery a zajistit jejich angažovanost do procesu. Kvalitní analýza zainteresovaných subjektů pomůže identifikovat možné konflikty a koalice a jak by mohly ovlivnit proces plánování z hlediska geografického pokrytí, integrace politiky, dostupnosti zdrojů a celkové legitimity. Včasné zapojení politických subjektů a zainteresovaných institucí pomůže k tomu, aby se od začátku cítily být součástí procesu a podpořily jeho výstupy.
Cíle
Úkoly
Časový harmonogram a koordinace
Kontrolní seznam
✔ byly identifikovány a vytvořeny skupiny zainteresovaných subjektů.
✔ byla provedena analýza konstelací všech aktérů.
✔ byla vytvořena základní metoda pro koordinování zainteresovaných subjektů.
✔ byla zajištěna politická podpora.
✔ klíčové zainteresované subjekty se zavázaly k dodržování principů udržitelnosti.
Příklad:
Různé fáze a aktivity v procesu plánování udržitelné městské mobility vyžadují zapojení různých zainteresovaných subjektů. Například městská logistika se týká značně rozmanité skupiny subjektů. Proto Tematický průvodce PUMM doporučuje pro plánování logistiky vytvořit platformu více zainteresovaných subjektů. Prostřednictvím platformy by do procesu byly přímo zapojeny tři hlavní skupiny subjektů:
V tematickém průvodci naleznete podrobné informace o platformě i o tom, jakým způsobem integrovat městskou logistiku do problematiky plánování udržitelné městské mobility.
Hledání vhodných zainteresovaných subjektů
Následující tabulka vám pomůže najít a zapojit subjekty, které disponují všemi nezbytnými dovednostmi a znalostmi. Umožňuje prověřit vaše nápady, pokud jde o to, koho zapojit, a najít (nové) organizace či osoby, které by chybějící dovednosti a znalosti mohly doplnit. Koncepce uvádí, že plány udržitelné městské mobility mohou být úspěšné jen tehdy, když zapojení partneři disponují čtyřmi funkčními dovednostmi:
Funkčnost | Relevantnost | Které zainteresované subjekty/osoby? | Klíčové faktory |
Politická podpora | Kdo může zajistit politickou podporu a zdroje, jak v sektoru dopravy, tak mimo něj? |
| Vize, vedení, pravomoc, zdroje |
Kompetence pro dopravní síť | Kdo řídí příslušnou dopravní síť? |
| Odborná proveditelnost |
Odborné znalosti | Kdo má potřebná data a dovednosti, které zajistí, aby byl plán dokonalý po odborné stránce? |
| Kvalitní odborná stránka plánování |
Podpora veřejnosti | Kdo rozumí názorům veřejnosti a zainteresovaných stran? |
| Hodnoty, naléhavost |
Slabý vliv |
Silný vliv | |
Slabý zájem |
zainteresovaný subjekt s nejmenší prioritou |
užitečný pro formulování názorů a rozhodnutí a pro vyjednávání |
Silný zájem |
důležitý zainteresovaný subjekt |
možná v případě potřeby zplnomocnění nejdůležitějších skupin zainteresovaných subjektů |