Elektrokola

V současné době města si zpracovávají plány udržitelné městské mobility, nebo dopravní generely. Oba by měly být hodně ambiciózní a počítat s tím, že v budoucnosti budou již značně rozšířena . To značně ovlivní mobilitu ve městě a plány by s tím měly počítat, neboť elektrokola nabízejí nesporné výhody pro řešení městské mobility.

Kromě ekonomických, environmentálních a zdravotních přínosů jsou elektrokola ideálním dopravním prostředkem pro delší vzdálenosti. Studie prokázaly, že elektrokola jsou rychlejší než auta na trasách kratších než 10 km (což je dvakrát delší trasa než výhodná vzdálenost v případě klasických jízdních kol). Je mnohem snazší na nich překonat přírodní překážky (kopce nebo protivítr), takže jsou vhodná pro dojíždějící osoby, které chtějí nebo musí dojet do práce přímo v běžném civilním oblečení, ale také pro méně trénované cyklisty, starší osoby a další skupiny, které na kole dosud příliš nejezdily. Na elektrokolech lze přepravovat těžší náklady, jsou tedy skvělým řešením pro jednotlivé zákazníky i pro firmy, které spoléhají na rychlou logistiku i v městském prostředí.

Elektrokola nejsou zdrojem emisí, hluku a velmi efektivně pracují s energií. Tento dopravní prostředek má prakticky nulové externí náklady a s minimálními prostorovými nároky je také dobrou prevencí dopravních zácp a problémů s parkováním. Proto jsou elektrokola možnou alternativou automobilové dopravy především pro městské oblasti.

Aktuálně dochází k výraznému nárůstu nabídky elektrokol, elektrokoloběžek a dalších podobných prostředků. V tuzemsku se název „elektrokolo“ vžil a přirozeně se používá pro různé jednostopé dopravní prostředky s elektrickou asistencí bez ohledu na jejich legislativní zařazení. Většinou jde skutečně o prostředky, které z hlediska současných zákonů lze považovat za jízdní kola, včetně požadavků na vybavení a jejich provoz.

Zároveň se v České republice pohybuje množství různých, často podomácku upravených kol s elektrickou asistencí, které mohou dosahovat výkonů srovnatelných s malými mopedy.

Spolek Partnerství pro městskou mobilitu, z. s. připravil vzdělavací semináře pro obce a města o významu rozvoje elektrokol. Seminář k elektrokolům proběhl dne 20. 4. 2018 v Karlovarském kraji.

 

Ke stažení

Dokumenty
Za "x" dosaďte ID číslo požadované složky dokumentů. Například id:1.
ID číslo je zobrazeno u jednotlivých složek dokumentů.

Poznámka:
Existují rozdílné odhady o prodejích elektrokol. Výše uvedené  vycházejí z oficiálních údajů Asociace výrobců a dovozců, počítají i s šedými dovozy a individuálními nákupy mimo tradiční kanály. Zdroj: Electric Bike Action

 


Praha 6. ledna 2020 (ČTK) – Prodej elektrokol na českém trhu se loni zvýšil zhruba o třetinu na 80.000 kol. Každé čtvrté kolo, prodané v minulém roce v Česku, mělo elektrický pohon. V letošním roce by prodej mohl vzrůst na 110.000 elektrických kol. Vyplývá to z odhadu serveru ekolo.cz a Bike-EU.com.

Za posledních deset let se prodej kol s pomocným elektrickým pohonem zvýšil stonásobně. Ve srovnání s prodeji na Slovensku, v Polsku nebo Maďarsku je Česko daleko vpředu. V celém Polsku, které má čtyřikrát více obyvatel, se loni prodalo pouze 20.000 až 30.000 elektrokol. V západní Evropě byl loni podíl prodeje elektrokol 40 procent, což odpovídá 190.000 prodaných kusů v Rakousku, respektive 1,25 milionu na německém trhu).

Podle průzkumu ekolo.cz více než tři čtvrtiny majitelů elektrokola používá minimálně jednou týdně. “Nejvíce si Češi na elektrokole cení snadnou jízdu do kopce (67 procent) a také výrazné prodloužení trasy své cesty (56 procent). Více než 60 procent majitelů ujelo za rok více než 1000 kilometrů. Z toho 15 procent několik tisíc kilometrů,” uvedl ředitel ekola Jakub Ditrich.

Nejoblíbenější kategorií elektrokol byla loni horská kola s podílem 38 procent. Následují cestovní, nebo také trekingová a krosová elektrokola – zastoupená v prodejích 35 procenty. Na rozdíl od západní Evropy se v ČR zatím nejméně daří elektrokolům s nízkým nástupem určeným především pro dopravu po městě, které, společně se skládacími elektrokoly, mají pouze 27 procent z celkových prodejů.

Zdroj zprávy: ČTK (www.ctk.cz)