Základem všeho je kvalitní strategické plánování.

Přehled novinek za rok 2019 může přinést nějakou inspiraci.

40 příkladů dobré praxe ze zahraničních měst.

Opakování je matka moudrosti. Uvádíme souhrn 24 příkladů dobré praxe ze zahraničních měst. Vídeň (11 příkladů): Vídeň se stane centrem digitálního humanismu Vídeň rozmístí chytré semafory Vídeň zpřísní pravidla pro bezstanicový bikesharing Vídeň úspěšně sází na MHD Open data ve Vídni Vídeň má v Evropě ten nejlepší zvuk Vídeň má městský plán... číst dále

35 příkladů plánování z českých měst a krajů

Na jedné straně jsou k dispozici příklady strategického plánování ze zahraničí, na druhé straně je dobré úvadět i příklady z praxe z českého prostředí. Přitom se nemusí vždy jednat o příklady dobré praxe. Přehled měst, které mají zpracován plán udržitelné městské mobility PUMM, nebo jej zpracovává najdete na tomto odkaze, popis obecných problémům je popsán... číst dále

12 článků z magazínu POLIS - Na konci visutého lana

V letošním roce jsme pro vás připravili překlad 12 článků z magazínu POLIS - Na konci visutého lana. Dnes přinášíme jejich shrnutí, neboť základní otázka zůstává stejná a je třeba si ji stále opakovat. Dělají města dost pro to, aby zajistila vhodnou mobilitu pro každého občana? Spolek Partnerství pro městskou mobilitu hledá inspiraci pro svou činnost v řadě evropských... číst dále


DALŠÍ INSPIRACE Z EVROPY


  • Lipsko (Německo).  Samotná značka Město s dobrou adresou vznikla vlastně na základě spolupráce s městem Lipsko, které patřilo před 25 lety k výhodoněmeckému bloku a stálo tak na pomyslné startovací čáře společně s českými a slovenskými městy. Lipsko přitom dnes patří k městům s nejvyšší kvalitou života v Německu. Dnes o sobě může hrdě tvrdit, že je město s DOBROU ADRESOU. Příběh proměny tohoto města je opravdu inspirací i pro nás. Více: http://www.mesto.dobramesta.cz/lipsko.
  • Databáze příkladů - http://www.urb-i.com/
  • Seznamte se s týmem, který získal ocenění za „Strategický plán pro přepravu zboží v regionu hlavního města Brusel“. Marianne Thysová, Christophe De Voghel a Charlotte Debrouxová vyrazili na misi – chtějí z regionu belgického hlavního města Brusel udělat vzorový příklad pro udržitelnou a efektivní městskou nákladní dopravu.
  • Brusel vítězem 5. ceny za plánování udržitelné městské mobility! (2017/05/20). 5. cenu za plánování udržitelné městské mobility, která byla součástí EVROPSKÉHO TÝDNE MOBILITY (link is external), získalo město Brusel za svou inovativní strategii pro nákladní dopravu. Zpráva byla zveřejněna dne 31.3.2017 http://www.urbact.eu/brussels-won-5th-award-sustainable-urban-mobility-planning. O jaké ocenění vlastně jde? EVROPSKÝ TÝDEN MOBILITY jako iniciativa ...více
  • Bruselský plán městské mobility se dočká zpětné vazby od veřejnosti. Minulý měsíc zahájili v Bruselu proces participace veřejnosti v přípravě regionálního plánu mobility. Plán mobility pro bruselský region obsahuje konkrétní detaily nezbytné pro realizaci významných opatření v oblasti mobility, která definuje regionální plán udržitelného rozvoje. Hlavním cílem je snížit objem příchozí i odchozí dopravy v Bruselu o 20 %.
  • Malmö a Brusel získali cenu za udržitelnou mobilitu . Evropská komise dnes (21.3.2017) oznámila vítěze Evropských cen za udržitelnou městskou mobilitu pro rok 2016. Stalo se tak na slavnostním setkání v Bruselu. Cenu Evropský týden mobility 2016 získalo švédské město Malmö za dlouhodobý důraz na aktivní způsoby dopravy. 5. ročník ceny za plán udržitelné městské mobility vyhrál belgický Brusel za úspěšnou strategii.
  • Wroclav - město cyklistů. Už se vám stalo, že jste se vrátili ze západu (Německo, Holandsko, Dánsko) a posteskli jste si, proč to takhle nefunguje i u nás? Horší je, že už ani nemusíte jezdit na západ, stačí jen do Polska, třeba do Wroclavi a ten stesk můžeme mít taky.
  • Španělská Pamplona představuje svůj plán udržitelné městské mobility. Městská rada ve španělské Pamploně představila vlastní plán udržitelné městské mobility, který podle vyjádření rady změní koncepci celého města, přivede do města udržitelnou dopravu a otevře cestu především pěší dopravě.
  • Lisabon vytváří fond městské mobility. Jak je na tom vaše město? O SUMPu se v Česku hodně mluví, ale zapomíná se na řadu opatření, která jsou s ním spojené. Jedním z nich je vytvoření fondu městské mobility. Příklady zatím známe jen ze zahraničí. Městská rada v Lisabonu např. vytvoří fond městské mobility v hodnotě 15 milionů eur, který bude sloužit na financování městských komunikací.
  • Curych vysílá lidem jasný signál: "Ve městě jste vítání, ale Vaše auto ne!"Pokud si najdete chvíli času, doporučujeme se podívat na tento odkaz: Zurich's Policies Favor People & Transit, Not Cars - https://www.youtube.com/watch?v=6EUg6PMhomo. Dokument je sice anglicky, ale lze v něm zapnout titulky i v češtině. Dokument ukazuje, že město může výborně fungovat i s minimálním využíváním automobilů pro dopravu ve městě. Obyvatelé Curychu využívají.
  • Freiburg (Německo). Freiburg je německé univerzitní město spolkové země Baden-Württemberg. Se svými 229 tisíci obyvatel je významným regionálním centrem a jedním z nejekologičtějších měst vůbec. Na konci II. světové války přitom historické jádro města prakticky neexistovalo. Při obnově se ale dbalo na to, aby se zachovalo původní rozložení ulic a náměstí a nerozšiřovaly se historicky dané prostorové dimenze. Dopravní strategie pak nezvyšovala kapacitu dopravy jen pro potřeby automobilistů. V roce 1968 začala proměna centra, ulice původně jen pro dopravu se změnily na pěší. Nyní je tady většina starého centra určena chodcům a dalším udržitelným formám dopravy. Kolem centra byl vybudován okruh,
  • Štrasburk (Francie). Štrasburk je hlavním a největším městem francouzského regionu Grand Est. Má asi 280 tisíc obyvatel a sídlí v něm mnoho evropských institucí. V 90. letech se místním centrem projíždělo až 240 tisíc aut denně. V dělbě přepravní práce 73 % připadalo na auta, pouze dvanáct procent připadalo na veřejnou dopravu a patnáct procent v součtu na pěší a cyklodopravu. A v té době, po počátečních neúspěších, vznikl dlouhodobý systematický plán přeměny. Zásadní v něm byla podpora udržitelných forem dopravy a navrácení prostoru lidem. V roce 1992 byl otevřen silniční okruh kolem centra, poté byla jeho velká část pro automobily uzavřena. Třetím krokem bylo zavedení nové městské hromadné dopravy – 12,6 kilometru dlouhé tramvajové linky.