Dne 14. 12. 2020 je představen návrh metodiky Plánu udržitelné městské mobility, tzv. SUMP 2.0. Cílem je zanést do metodiky připomínky na základě participace s politiky, úředníky, odborníky a širokou veřejnosti.
V České republice se pro Plán Udržitelné Městské Mobility používá zkratka PUMM. Metodika se ale vrací ke zkratce SUMP, odvozená od prvních písmem anglického názvu Sustainable Urban Mobility Plan. Kvůli překladu z anglického, do českého jazyka se totiž ztratila pointa plánování. Zatímco v českém kontextu je na prvním místě slovo Plán, tak v anglickém je slovo Sustainable - neboli "Udržitelné". jenže právě toto slovo je v českém poltickém slovníku nepopulární. A přitom by stačilo tak málo. Vidět v SUMP a ve slově Sustainable plánování pro města, ve kterých naše děti i jejich děti budou chtít žít. Zjednodušeně. Metodika je postavena na čtyřech písmenech.
Celkem se průběžně zpracovává 20 lekcí v této struktuře:
Jednotlivé lekce současně vychází z principů Místní agendy 21.
Nová metodika SUMP 2.0. má být považována za užitečného průvodce, či facilitátora, než za přesnou šablonu s definovanými výstupy. Má ale jasně definovaný hlavní cíl – má pomoci vytvořit příjemnější prostředí pro život, které budou moci využívat i budoucí generace. Nová metodika SUMP 2.0. by tak měla městům pomáhat, nikoli je svazovat, předepisovat a nařizovat.
Hlavní změny oproti první verzi spočívají v jiných důrazech – přechod k sídelním plánům mobility (tj. problémy s dopravou mohou vznikat i desítky kilometrů za městem, je třeba se tedy dívat na širší vazby) a dále důrazem na určité vybrané části procesu, jako je participace, evaluace, politická podpora, a především implementace.
Rozdíl mezi novou a starou metodikou tak není v principech, ale v postupech. Zatímco první generace SUMP byla především v režii odborných firem, tak druhá generace chce dát kompetence více do rukou samospráv.
Na aktualizaci metodiky SUMP 2.0. se spolupodílí FD ČVUT v Praze, Univerzita Pardubice a VŠE v Praze v rámci projektu MOBILMAN - Humanitní rozměr plánů udržitelné městské a regionální mobility za finanční podpory TAČR (TL02000400). Spolek Partnerství pro městskou mobilitu, z.s. koordinuje participační proces a spravuje tento webový portál. Počítáme, že v průběhu realizace metodiky SUMP 2.0. se přidají další organizace, které se stanou garanty pro jednotlivé odborné oblasti.
aneb byla vlastně nádoba z příběhu plná? Kdy my můžeme řííci o sobě říci, že už vše známe, že jsme "naplněni" informacemi?