ŽENY

Myslíme na naše ženy? 

Města a jejich uspořádání nejsou genderově neutrální. Vezměte si každodenní mobilitu: pouhý pohyb po městě přináší různé zážitky v závislosti na tom, zda jste žena nebo muž. Nejistota a strach z fyzického nebo sexuálního násilí na veřejných prostranstvích a při používání veřejné dopravy jsou klíčovými faktory, které omezují každodenní pohyb žen a dívek (Loukaitou-Sideris, 2014). Umístění autobusových zastávek nebo to, jak dobře jsou osvětlené ulice, může také výrazně ovlivnit pohyb žen
Přestože některá města po celém světě začínají věnovat větší pozornost zkušenostem žen, jedinečné potřeby žen a dívek v oblasti mobility jsou při plánování měst a dopravy zřídkakdy brány v úvahu. Jedním z důvodů jsou zakořeněné genderové mocenské hierarchie, které jsou přítomny ve většině společností (Uteng a Cresswell, 2016)1. Dalším důvodem je absence spolehlivých údajů o životě žen a dívek, což fakticky znamená, že se předpokládá, že problémy různých pohlaví jsou rovnocenné (Bank, 20112; Buvinic et al., 2014)3.

Když se podíváte na dopravní modely, tak u těch se předpokládá, že fungují pro průměrného člověka, jenže průměrný člověk ve skutečnosti není průměrný člověk. Uspořádání dopravních systémů celosvětově většinou funguje pro muže, kteří cestují autem a vykonávají přímé cesty z bodu A do bodu B, aniž by byli závislí na ostatních. Ženy na celém světě naopak v průměru často vykonávají komplexní cesty a cestují s osobami, které jsou na nich závislé, např. dětmi. Častěji také využívají veřejnou dopravu. Pokud se podíváte na to, kam směřují investice, zjistíte, že většina investic jde zjednodušeně řečeno směrem k mužům. Způsob, jakým jsou dopravní systémy koncipovány, tedy není genderově neutrální. Ve skutečnosti je genderově necitlivý a my ho musíme opět genderově citlivým učinit." Více zde.
článek v češtině.

1 Uteng TP, Cresswell T (2016) Gendered mobilities: towards an holistic understanding. In: Gendered mobilities. Routledge, p 15–26
2 Bank W (2011) World development report 2012: gender equality and development. World Bank Publications
3 Buvinic M, Furst-Nichols R, Koolwal G (2014) Mapping gender data gaps. Data2X Report. United Nations Foundation, Washington, DC
Aktuality podle tagu
V boxu níže dosaďte za "tag:" kód tagu.
Například tag: tag1. Nebo tag: tag2. Atd.

Pocitová mapa - proč?

Pocitová mapa - proč?
18. 04. 2024 | Pocitová mapa nabízí možnost zapojit občany, aby se vyjádřily k otázkám: Kam rádi chodíte na procházku? Kde se Vám líbí? Kde se necítíte bezpečně?Kam byste nepustily děti? Nebo: Kam se nedostanete pomocí MHD?  Co Vám chybí na Vašem sídlišti? Kde Vám chybí přechod pro chodce? Mapování probíhá buď offline - kdy sezvete obyvatele města a oni do vytištěné... číst dále
Štítky: Digitalizace (Role města, tag4), Koordinátor mobility (Role města, tag5), Zapojování veřejnosti (Role města, tag6), Nehodovost a bezpečnost (Fakta a čísla, tag13), Spokojenost a kvalita života (Fakta a čísla, tag14), Bezpečnost (Mezioborového plánování, tag18), Lidský rozměr (Mezioborového plánování, tag19), Smart Cities, Inovativní řešení a mobilita (Mezioborového plánování, tag21), Veřejná doprava (Dobrá praxe, tag26), Cyklistická doprava (Dobrá praxe, tag27), Pěší doprava (Dobrá praxe, tag28), Parkovací politika (Dobrá praxe, tag29), Děti (Občan, tag38), Ženy (Občan, tag39), Senioři (Občan, tag40), Veřejný prostor (tag42), Lidé s omezenou hybností a zdravotně postižení (tag43), Bezbariérovost (tag44), Cykloturistika (tag46)

Pokud město funguje pro děti, funguje pro všechny.

Pokud město funguje pro děti, funguje pro všechny.
15. 04. 2024 | Když jsme navrhli města, aby se tátové mohli pohodlně dostat do práce, vznikly dálnice. Ale město přátelské k dětem bude ekologičtější, bezpečnější, pohodlnější a zdravější pro všechny. Představte si veřejný prostor plný hrajících si, lezoucích a schovávajících se dětí. Takový prostor je téměř vždy vhodný pro ostatní, protože potřeby dětí jsou... číst dále
Štítky: Zdraví a aktivní mobilita (Fakta a čísla, tag15), Lidský rozměr (Mezioborového plánování, tag19), Smart Cities, Inovativní řešení a mobilita (Mezioborového plánování, tag21), Vzdělávací rozměr (Mezioborového plánování, tag24), Cyklistická doprava (Dobrá praxe, tag27), Pěší doprava (Dobrá praxe, tag28), Děti (Občan, tag38), Ženy (Občan, tag39), Senioři (Občan, tag40), Veřejný prostor (tag42), Lidé s omezenou hybností a zdravotně postižení (tag43)

Besip - senioři v dopravě

Besip - senioři v dopravě
23. 10. 2023 | 1.října je den seniorů. Stáří je obtížné v mnoha směrech – kromě problémů osobních se začínají přidávat i problémy zdravotní. Zhoršuje se zrak, chůze, pozornost, stabilita, sluch, tedy vše nezbytné k existenci v současné extrémně zrychlené dopravě. Besip se zabývá i tématem Senioři v dopravě. Více zde. číst dále
Štítky: Nehodovost a bezpečnost (Fakta a čísla, tag13), Bezpečnost (Mezioborového plánování, tag18), Senioři (Občan, tag40)

Po 38 letech zpátky v sedle: Příběh Karen

Po 38 letech zpátky v sedle: Příběh Karen
24. 04. 2023 | Pandemie covidu – 19 proměnila život mnoho lidem proměnila život. To byl i případ Karen Wilsonové, která se po 38 letech vrátila k projížďkám na kole a jde příkladem ostatním seniorům ve Skotsku v rámci kampaně Give It A Go. Překlad jejího inspirativního příběhu vám přináší spolek Partnerství pro městskou mobilitu z.s. Orginální znění článku můžete nalézt... číst dále
Štítky: Zahraniční města (Role města, tag8), Zdraví a aktivní mobilita (Fakta a čísla, tag15), Senioři (Občan, tag40)

Chůze mi dává možnost být ve spojení se světem: Noellin příběh

Chůze mi dává možnost být ve spojení se světem: Noellin příběh
20. 04. 2023 | Chůze je prospěšná nejen pro naše fyzické, ale i psychické zdraví. Spolek Partnerství pro městkou mobilitu pro vás připravil překlad článku, který popisuje příběh Noelle O'Neillové.  Její příběh je součástí kampaně Give It A Go / Dejte tomu šanci, motivující seniory k aktivnímu pohybu. Tento příběh může být inspirací také pro seniory v České republice. Originální... číst dále
Štítky: Zahraniční města (Role města, tag8), Zdraví a aktivní mobilita (Fakta a čísla, tag15), Senioři (Občan, tag40)

Zdravotní potíže mě přiměly k rozhodnutí zůstat aktivní: Jonův příběh

Zdravotní potíže mě přiměly k rozhodnutí zůstat aktivní: Jonův příběh
19. 04. 2023 | Jon Jewitt je jeden ze seniorů, kteří se začali aktivně hýbat díky kampani Give It A Go. Kvůli závažné diagnóze vyměnil při cestách do práce auto za kolo. Tento příběh pro vás nechal přeložit spolek Partnerství pro městkou mobilitu z.s. Může být inspirací pro seniory, kteří by chtěli začít aktivně žít. Orignální znění článku můžete nalézt ZDE.   Jízda... číst dále
Štítky: Zahraniční města (Role města, tag8), Zdraví a aktivní mobilita (Fakta a čísla, tag15), Senioři (Občan, tag40)

Kampaň Give It a Go: Jak začlenit chůzi a jízdu na kole do každodenní rutiny

Kampaň Give It a Go: Jak začlenit chůzi a jízdu na kole do každodenní rutiny
18. 04. 2023 | Aktivní pohyb je důležitý v každém věku. Je potřeba ho podporovat zejména mezi seniory, pro které je důležité udržení dobré fyzické kondice. Společnost sustrans ve Skostku aktivní pohyb seniorů podporují kampaní Give It a Go.  Spolek partnerství pro aktivní mobilitu z.s. pro vás připravil překlad článku Give It a Go: how to make walking and cycling part of your daily... číst dále
Štítky: Zahraniční města (Role města, tag8), Zdraví a aktivní mobilita (Fakta a čísla, tag15), Senioři (Občan, tag40)

Město pro všechny věkové kategorie

Město pro všechny věkové kategorie
10. 08. 2021 | Autoři toho článku jsou Chris & Melissa Bruntlettovi. Spolek Partnerství pro městskou mobilitu zajistil překlad. Jak stárneme, většina z nás usiluje o stejný ideál: užít si stáří v pohodlí domova, který jsme vybudovali, a to tak dlouho, dokud nám to naše tělo a mysl dovolí. Abychom snížili riziko finančních problémů, šetříme si na důchod. Snažíme se nastavit... číst dále
Štítky: Strategie (Role města, tag2), Senioři (Občan, tag40)

Městský prostor a sociální izolace

Městský prostor a sociální izolace
22. 10. 2019 | Podle posledních údajů žije víc než polovina (51 %) osob starších 75 let sama. Dvě pětiny seniorů uvádějí, že jejich hlavním společníkem je televize. K boji se sociální izolací může přispět i odstranění bariér, které starším osobám brání v pohybu v okolí jejich bydliště. O to se snaží organizace SUSTRANS. Představte si vaši typickou každodenní trasu do... číst dále
Štítky: Lidský rozměr (Mezioborového plánování, tag19), Design ulice (Dobrá praxe, tag25), Senioři (Občan, tag40), Ostatní (Občan, tag41)