Každé město má svůj jedinečný příběh, jak se vydalo směrem k udržitelné mobilitě – a právě v těchto příbězích se skrývá spousta inspirace. Dozvíte se, jak velká i malá města dokázala změnit svůj přístup k dopravě, veřejnému prostoru a kvalitě života obyvatel. Zjistíte, že správné strategie, odvaha inovovat a zapojení veřejnosti dokáží přetvořit město v příjemnější, zdravější a bezpečnější místo k životu. Zmíněná města jsou velká zahraniční města, ale směle mohou být vzorem právě pro taková malá česká města jako jsou např. Dobříš, Krnov, Pellhřimov, Říčany či Třinec. Není to o velikosti, ale o principech, které by se měly aplikovat v každém městě. Poďme na to.
„Nemusíme procházet všemi etapami vývoje měst. Nemusíme si nechat zahltit veřejný prostor automobily, znečistit ovzduší, vodu... Inspirujme se v zahraničí a tyto logické fáze rovnou přeskočme. K ničemu dobrému nevedou.“ Eva Štěrbová. Partnerství pro městskou mobilitu.
Pár konkrétních měst
Vídeň patří k nejlepším příkladům komplexní strategie udržitelné mobility. Rozvíjí koncept „města krátkých vzdáleností“, kde jsou služby dostupné pěšky či na kole. Významná je integrace veřejné dopravy, sdílené mobility a zklidňování dopravy – například pomocí superbloků nebo parkletů, které podporují zeleň, ochlazení veřejných prostor a komunitní život.
Barcelona zavedla koncept superbloků, kdy je vnitřní doprava v blocích omezena a ulice se mění na prostor pro pěší, cyklisty a komunitní aktivity. Díky tomu se výrazně snížil hluk, emise a zlepšila se kvalita ovzduší. Superbloky zároveň podporují více zeleně, bezpečnější prostředí a sociální život v městských čtvrtích.
Lipsko ukazuje, že i velké město může postupně měnit dopravní návyky obyvatel. Dlouhodobě investuje do veřejné dopravy, cyklistické infrastruktury a zklidnění center. Díky koordinovanému plánování se město stává příkladem i pro menší města.
Lublaň se dynamicky rozvíjí a jako středoevropské město čelí podobným problémům jako česká města. Důraz klade na pěší zóny a omezení automobilové dopravy v centru, čímž zvyšuje bezpečnost a kvalitu veřejného prostoru.
Kodaň je světovým lídrem v podpoře pěší a cyklistické dopravy. Centrum města nabízí rozsáhlé pěší zóny a přes 400 km kvalitních cyklostezek, díky nimž více než 40 % cest do práce či školy lidé absolvují na kole. Bezpečné přechody, atraktivní veřejná prostranství a zelené plochy podporují aktivní pohyb a zlepšují kvalitu života obyvatel.
Historické zajímavosti - zde jsou starší, ale nemálo inspirativní zprávy ze světa kvalitního strategického plánování.