23. 05. 2025
Paříž se v posledním desetiletí výrazně proměnila. Z města, kde vládla auta, se stává město cyklistů. Počet lidí na kolech rychle roste a v centru města už tvoří kola přes 11 % všech cest – zatímco auta jen 4 %. Tato proměna ale nebyla náhodná.
Co pomohlo cyklistické revoluci?
Stávky veřejné dopravy v roce 2019 – lidé tak hledali alternativní způsoby dopravy a začali jezdit na kole.
Pandemie COVID-19 v roce 2020 – vznikly „coronapistes“ (dočasné cyklopruhy pro dodržování sociálního odstupu), které se osvědčily a často zůstaly natrvalo.
Silná politická podpora – starostka Anne Hidalgo dlouhodobě prosazuje udržitelnou mobilitu. Po roce 2020 ohlásila ambici udělat z Paříže do roku 2030 nejzelenější město Evropy.
Jak se ulice proměnily?
Vznikly kilometry oddělených cyklostezek, bezpečných a přehledných.
Ikonická Rue de Rivoli, která vede kolem památek jako Louvre a pařížská radnice, byla uzavřena autům a přeměněna na hlavní cyklistickou tepnu.
Ve většině města se omezila rychlost na 30 km/h.
Investovalo se do parkování pro kola i logicky navazující infrastruktury.
A co zbytek města?
Mezi lety 2023 a 2024 se zdvojnásobilo využívání jízdních kol a tento trend pokračuje, nejvýraznější je však tato změna v centru města. V centru je chůze a kolo běžnou součástí života, ale na předměstích stále dominují auta – tvoří přes 60 % všech cest.
Město proto investuje do projektu Grand Paris Express – nový systém metra má zlepšit propojení centra s periferií. Cílem je, aby šlo snadno kombinovat MHD a kolo.
Paříž vs. Londýn
Paříž má koordinovaný přístup a jasnou strategii, cyklostezky dávají smysl a navazují na sebe.
V Londýně je podobný počet vyhrazených cyklistických pruhů, má však roztříštěné investice podle městských částí – někde cyklostezky jsou, jinde chybí úplně.
Paříž navíc jako první evropské město zakázala sdílené elektrokoloběžky, aby dala přednost jízdním kolům.
Ani Paříž není dokonalá
Rozvoj cyklistiky občas přináší napětí mezi chodci, cyklisty a řidiči.
Bezpečnost stále není všude dostatečná – smrt cyklisty v roce 2024 vyvolala veřejné pobouření.
Polovina plánovaných opatření ještě není dokončena a starostka Hidalgo se už o znovuzvolení ucházet nebude.
Co si z toho vzít?
Takové konflikty a výzvy nejsou specifické pouze pro Paříž. Paříž však vyniká jako město, které přijalo cyklistiku za svou více než většina ostatních. Paříž ukazuje, že i velké město se může změnit – pokud má jasný plán, politickou odvahu a investice do infrastruktury. I když má Paříž ještě co zlepšovat, patří dnes mezi nejpřátelštější města pro cyklisty v Evropě.
„Kdo by před deseti lety mohl tušit, že kola jednou nahradí auta,“ řekl na X (dříve Twitter) David Belliard, náměstek primátora Paříže pro dopravu. “Ještě je před námi hodně práce, ale tohle je první vítězství.“
Více zde