23. 06. 2025
Přeměna rušných ulic v klidné, je velká změna pro město. Co stálo za přeměnou Mariahilfer Straße ve Vídni
Proměna jedné z nejrušnějších vídeňských ulic, Mariahilfer Straße, nevznikla náhodou. Jejím hlavním cílem bylo zlepšit kvalitu veřejného prostoru, reagovat na dopravní problémy a vytvořit z ulice přívětivější místo pro obyvatele i návštěvníky.
Až do roku 2013 byla Mariahilfer Straße silně zatížena automobilovou dopravou, zásobováním a nedostatkem parkovacích míst. Ulice sloužila převážně jako dopravní tepna, což snižovalo komfort pěších i cyklistů. Obyvatelé a místní podnikatelé proto dlouhodobě volali po změně, která by zvýšila bezpečnost a zatraktivnila veřejný prostor.
Zásadním impulzem byly také politické iniciativy ze strany vídeňských Zelených, zejména pod vedením tehdejší radní pro městský rozvoj Marie Vassilakou (později Birgit Hebein). Jejich cílem bylo vytvořit udržitelnější, klidnější a živější městské prostředí. Přestavba Mariahilfer Straße tak představovala významný krok směrem k modernímu a ekologicky šetrnému městu, kde má přednost člověk před autem.
Zrekonstruovaný úsek Mariahilfer Straße ve Vídni, který prošel přeměnou na pěší a zklidněnou zónu, je dlouhý přibližně 1,6 kilometru.
Konkrétně se jedná o část mezi MuseumsQuartier (ulice Getreidemarkt/Kirchengasse) a Westbahnhof (Kaiserstraße/Andreasgasse). Tento úsek zahrnuje:
čistě pěší zóny (v centrální části),
tzv. Begegnungszonen – zóny sdíleného prostoru s omezenou dopravou,
výrazné rozšíření chodníků, více zeleně, městský mobiliář a cyklopruhy.
Co mělo přeměnu na svědomí?
Ulice Mariahilferstraße ve Vídni prošla rozsáhlou přestavbou postupně od roku 2010 až do léta 2015. Co se odehrálo:
Shrnutí v čase
Rok |
Akce |
2010 |
Politické schválení projektu |
2011–2014 |
Veřejné konzultace |
16. 8. 2013 |
Zahájení zkušebního provozu – pěší zóna |
19. 5. 2014 |
Start trvalých staveb |
Srpen 2014 |
Dokončení 1. etapy |
Červenec 2015 |
Ukončení 2. etapy, oficiální dokončení |
Zdroj:
Wolfgang Steiner: „Mariahilfer Straße“ (anglická Wikipedie) – detailní článek v sekci History s termíny rozhodnutí (2010), zavedení pěší zóny 16. 8. 2013, průběhem občanských konzultací a zahájením staveb (19. 5. 2014) až do července 2015
https://en.wikipedia.org/wiki/Mariahilfer_Stra%C3%9Fe?utm_source=chatgpt.com
Mariahilfer Straße (německá Wikipedie) – rozšiřuje informace o rozhodnutí vlády 2010, zahájení v říjnu 2012, podrobný popis 16. 8. 2013 (zákaz aut, bus 13A, taxikáře, cyklisté), výsledky březnového průzkumu (53,2 % souhlas), rozjezd staveb 19. 5. 2014 a zakončení v červenci 2015 s Mariou Vassilakou
https://de.wikipedia.org/wiki/Mariahilfer_Stra%C3%9Fe?utm_source=chatgpt.com
ScienceDirect (Pedestrian Zone overview) – uvádí, že v roce 2014/15 bylo přeměněno 430 m Mariahilferstraße na pěší zónu s prioritou pro cyklisty a chodce
Zdroj: Googlemaps
Novinka byla napsána v rámci projektu Active2 Public Transport (DRP0200217), který je podporován v rámci programu Interreg Podunají (Danube Region Programme) a spolufinancován Evropskou unií.