Aktuality podle tagu
V boxu níže dosaďte za "tag:" kód tagu.
Například tag: tag1. Nebo tag: tag2. Atd.

Společná deklarace ministrů odpovědných za politiku soudržnosti, územní soudržnost a městskou problematiku

11. 07. 2025

Je dobré vědět, že ve Varšavě byla dne 21. května 2025 Společná deklarace ministrů odpovědných za politiku soudržnosti, územní soudržnost a městskou problematiku. Z ní je možné vycházet i pro podporu dopravy a mobility v následujícím období.
 
My, ministři odpovědní za politiku soudržnosti, územní soudržnost a záležitosti měst, jsme se dne 21. května 2025 sešli ve Varšavě na neformálním zasedání v rámci polského předsednictví Rady Evropské unie, přičemž jsme zohlednili sdělení Komise „Cesta k příštímu víceletému finančnímu rámci“, závěry Evropské rady o evropské obraně (6. března 2025),
společné závěry Evropského parlamentu, Rady Evropské unie a Evropské komise o politických cílech a prioritách na období 2025–2029 (18. března 2025), závěry Rady o konkurenceschopnosti (20. března 2025) a závěry Rady o soudržnosti a politice soudržnost po roce 2027 (28. března 2025), spolu se závěry o politice soudržnosti přijatými za předchozích předsednictví, a aniž bychom předjímali jednání o příštím víceletém finančním rámci po roce 2027 a průběžném přezkoumání politiky soudržnosti, uznáváme:
i. nerovnoměrný územní dopad globálních výzev , včetně zvyšující se závažnosti rizik souvisejících s klimatickými změnami, zrychlující se digitální, zelené a demografické transformace, zhoršující se dostupnost bydlení a energie, přetrvávající sociální, hospodářské a územní nerovnosti a prohlubující se geopolitická nestabilita, které vyvolávají obavy v oblasti bezpečnosti a obrany, napětí v hodnotových řetězcích a ohrožují odolnost a konkurenceschopnost Unie (dále jen „výzvy“);
ii. potřebu lépe koordinované a územně citlivější reakce, která podpoří soudržnost v celé EU, posílí Unii a zajistí, aby žádné místo nezůstalo opomenuto; a zdůrazňujeme
iii. význam zajištění toho, aby budoucí reakce na tyto výzvy byly vypracovány způsobem, který dodržuje zásady subsidiarity, proporcionality a partnerství a náležitě zohledňuje institucionální rozmanitost členských států;

1. POVAŽUJEME hospodářskou, sociální a územní soudržnost za jednu z klíčových priorit EU, jak je zakotveno ve Smlouvách, a VYZÝVÁME Evropskou komisi, aby ji realizovala společně s novými prioritami v oblasti bezpečnosti, obrany, odolnosti, konkurenceschopnosti, pokračování zelené a digitální politiky, jakož i reagovala na demografické výzvy vzájemně se
posilujícím a územně vyváženým způsobem, přičemž se v případě potřeby bude zabývat také otázkou dostupného bydlení. Tyto priority jsou dále označovány jako společné priority EU.

2. VÍTÁME závazek k lepší koordinaci politik EU, který vyjádřila Evropská komise ve sdělení „Cesta k příštímu víceletému finančnímu rámci“, a ZDŮRAZŇUJEME, že aby byla tato koordinace účinná, měla by zohledňovat územní rozměr příslušných politik EU. Jelikož se tyto politiky provádějí na místě, měly by být navrhovány, prováděny a hodnoceny na základě
místního přístupu.

3. UZNÁVÁME, že je třeba vypracovat na důkazech založenou vizi územního rozvoje, která zohlední klíčové územní dopady příslušných odvětvových priorit EU a rozdíly evropského významu.

4. PODTRHUJEME, že tato vize by měla být doprovázena společným porozuměním toho, jak podporovat soudržnost a územní rozvoj se zaměřením na společné priority EU. Vize stanovující společné cíle politik EU by měla být vypracována ve spolupráci Evropské komise a členských států a přijata Radou EU.

5. PŘIPOMÍNÁME, že k realizaci této vize lze využít územní agendu 2030, novou Lipskou chartu a městskou agendu pro EU, jakož i zkušenosti z jejich provádění.

6. ZDŮRAZŇUJEME, že politika soudržnosti musí i nadále hrát klíčovou roli při snižování regionálních a meziregionálních rozdílů v celé EU a působit jako hnací síla územního přizpůsobování se probíhajícím transformacím, přičemž musí zajistit, aby žádný region a nikdo nebyl opomenut a aby všechna území a všechny komunity mohly přispívat k společným prioritám EU. Měla by zůstat otevřená všem regionům, aby mohly plně využívat své zdroje a silné stránky. V této souvislosti VYZÝVÁME Komisi, aby navrhla transparentní, jednoduchou, flexibilní a účinnou politiku soudržnosti po roce 2027, která bude schopna
adekvátně řešit společné priority EU.

7. TRVÁME na tom, aby klíčové zásady politiky soudržnosti – víceúrovňová správa, partnerství a místně orientovaný přístup –, které jsou rovněž zakotveny v územní agendě, městské agendě EU a nové Lipské chartě, jakož i sdílené řízení, byly vodítkem pro příslušné politiky EU s cílem podpořit zapojení vnitrostátních, regionálních a místních orgánů do
navrhování a provádění strategických a legislativních rámců EU a zajistit, aby se jejich pohledy odrážely v tvorbě politik.

8. ZDŮRAZŇUJEME potřebu posuzování územních dopadů politik EU, jakož i posuzování teritoriálních účinků předpisů EU a případně doporučení evropského semestru na území, aby bylo možné účinněji dosahovat společných priorit EU. Takové posuzování územních dopadů by mělo být přizpůsobeno specifickým podmínkám správy a územního uspořádání každého
členského státu.

9. UZNÁVÁME, že regiony uvedené v článcích 174 a 349 SFEU vyžadují zvláštní pozornost vzhledem ke svým jedinečným rozvojovým podmínkám. ZÁROVEŇ UZNÁVÁME, že některá území v celé EU čelí značným tlakům souvisejícím s migrací, klimatickými hrozbami nebo stagnací, které rovněž vyžadují náležitou pozornost a cílená opatření. Zvláštní pozornost by
měla být věnována členským státům a regionům, které jsou nejvíce postiženy agresivní válkou Ruska proti Ukrajině, zejména regionům sousedícím s Ruskem a Běloruskem a regionům sousedícím s Ukrajinou.

10. PODTRHUJEME, že města všech velikostí a jejich funkční oblasti jsou klíčovými hnacími silami konkurenceschopnosti a inovací, slouží jako motory hospodářského růstu a centra sociálního a kulturního rozvoje. Hrají významnou roli při podpoře udržitelného rozvoje v Evropské unii a při řešení výzev. ZDŮRAZŇUJEME, že pokud je to relevantní, je důležité řešit vazby mezi městy a venkovem prostřednictvím funkčního přístupu a zajistit odpovídající územní plánování, protože to umožňuje synergii mezi těmito oblastmi, což v konečném důsledku přispívá k odolnějším ekonomikám, udržitelnosti a lepší kvalitě života.

11. ZDŮRAZŇUJEME význam řešení různých výzev v oblasti bydlení v celé EU, včetně potřeby uhlíkově neutrálního a cenově dostupného bydlení. UPOZORŇUJEME na potenciální přínosy strategického začlenění politik a investic v oblasti bydlení do širších rámců rozvoje měst a venkova a na to, jak takové sladění může zohlednit veřejnou infrastrukturu a služby obecného zájmu, hospodářskou udržitelnost a sociální začlenění, přičemž stále umožňuje řešení přizpůsobená konkrétním podmínkám jednotlivých členských států.

12. VYZÝVÁME Komisi, aby zajistila, že strategické, legislativní a finanční rámce EU pro období po roce 2027, jakož i současné politické opatření, zejména nový politický program pro města, zahrnují územní rozměr a účinně přispívají k řešení výzev a společných priorit EU. K dosažení tohoto cíle je nezbytné:
i. ZAVÉST pravidelné hodnocení územních dopadů příslušných politik a právních předpisů EU a jejich účinků na různé typy území, aby se zabránilo prohlubování regionálních rozdílů a nežádoucím účinkům na různé regiony;
ii. ŘEŠIT tři rozměry transformativního rozvoje evropských měst – spravedlivý, zelený a produktivní – jak jsou uznány v nové Lipské chartě, a ZAJISTIT, aby se tyto rozměry náležitě odrazily v budoucích politikách EU, a přispět tak k dosažení společných priorit EU také na místní úrovni. Udržitelný rozvoj měst, který řeší výzvy a umožňuje flexibilitu při přizpůsobování se místním podmínkám a zohledňuje územní specifika, vyžaduje odpovídající podporu EU;
iii. UZNAT regiony, města všech velikostí a jejich funkční oblasti jako strategické partnery při tvorbě a provádění politik EU, nikoli jako pasivní příjemce finančních prostředků. V souladu s tím POSÍLIT příslušné mechanismy a nástroje zapojení, zejména silnějším zapojením stávajících koordinačních orgánů do celého cyklu tvorby politik;
iv. SPOLU S ČLENSKÝMI STÁTY POSÍLIT budování institucionálních kapacit a spolupráci mezi městy, aby města všech velikostí mohla účinně přispívat k plnění společných priorit EU;
v. ZAJISTIT konsolidaci a lepší koordinaci různých nástrojů EU pro města všech velikostí, včetně jejich funkčních oblastí, je-li to relevantní, s cílem zvýšit jejich přístupnost, účinnost, efektivitu, transparentnost a užitečnost také pro regionální a místní orgány. Zlepšit navíc relevanci a využívání územních nástrojů v rámci politik EU v souladu se zásadou subsidiarity;
vi. Usnadnit zavádění a provádění opatření vyplývajících z tematických partnerství v rámci městské agendy pro EU, zejména těch, která byla vypracována v rámci pilíře lepší regulace, a zajistit operativní propojení městské agendy pro EU s příslušnými programy EU. V této souvislosti ZAJISTIT koordinace, kontinuitu a komplementaritu mezi Městskou agendou pro
EU a novou politickou agendou pro města.
vii. ZAJISTIT plné využití stávající mezivládní spolupráce v oblasti územní soudržnosti a městských záležitostí, zejména sítě kontaktních míst pro územní soudržnost (NTCCP), skupiny pro rozvoj měst (UDG) a příslušných zasedání generálních ředitelů, s cílem podpořit strategické diskuse mezi členskými státy a Komisí a zlepšit koordinaci v oblasti územního a
městského rozvoje. Regionální a městští partneři by rovněž měli mít možnost přispívat k politickým programům, mimo jiné k navrhování a provádění nového politického programu pro města;
viii. PODPOROVAT synergie mezi politikami EU v oblasti bydlení a vnitrostátními politikami v oblasti bydlení, s možností aktivního zapojení místních, regionálních a vnitrostátních orgánů a při dodržení zásady subsidiarity. Vzhledem k tomu, že bydlení je základním předpokladem pro blahobyt společnosti, měla by být politika v oblasti bydlení vnímána jako faktor
umožňující sociální začleňování, odolnost místních a regionálních ekonomik, udržitelnost a územní soudržnost, který zajišťuje, že regiony a města všech velikostí se svými funkčními oblastmi zůstanou konkurenceschopné a atraktivní pro talenty, podniky a investice;
ix. POSÍLIT úlohu evropské územní spolupráce jako nástroje pro posílení funkčních vazeb a integrace mezi regiony a zeměmi EU a s partnerskými státy a zeměmi kandidujícími na členství v EU. Je třeba pokračovat v rámci přeshraniční, nadnárodní a meziregionální spolupráce a podporovat ji, aby území mohla společně řešit výzvy a posilovat odolnost, propojenost a územní soudržnost.

13. My, ministři odpovědní za politiku soudržnosti, územní soudržnost a městské záležitosti,
SE ZAVAZUJEME:
i. ZVAŽOVAT provádění hodnocení územních dopadů příslušných vnitrostátních politik, aby nedocházelo k prohlubování územních nerovnováh ani k posilování centralizujících modelů růstu;
ii. POKRAČOVAT v provádění zásad územní agendy při tvorbě politik a správě věcí veřejných s cílem posílit přístup založený na místních podmínkách;
iii. ZAHÁJIT obnovu územní agendy 2030 v kontextu evropské vize územního rozvoje s cílem využít ji jako nástroj na podporu realizace této vize a reakce na výzvy, a to v úzké spolupráci s Evropskou komisí, mezi členskými státy, partnerskými státy, regiony a příslušnými mezivládními skupinami, jako jsou NTCCP a UDG; 
iv. OSLOVIT ESPON, aby zorganizoval předběžnou studii, která poskytne podklady pro vizi územního rozvoje, včetně městského rozměru, analyzuje rizika politik, které neberou v úvahu územní rozměr, a ilustruje jejich možné důsledky, pokud nebudou územní aspekty dostatečně zohledněny v tvorbě politik EU;

v. POKRAČOVAT v úsilí o zlepšení koordinace vnitrostátních odvětvových politik s cílem provádět integrovaný udržitelný regionální a městský rozvoj a případně podporovat funkční přístup pro regiony a města všech velikostí, aby byla zajištěna soudržnost politik a účinnější reakce na výzvy;

vi. ZINTENZIVNIT opatření v oblasti budování institucionálních kapacit, včetně meziregionálního propojování, s vědomím, že odolné, účinné, kvalifikované a kompetentní vnitrostátní, regionální a místní orgány jsou nezbytné pro dosažení společných priorit EU.


Varšava, 21. května 2025


Štítky: Politika, Strategie, Regulace (Mezioborového plánování, tag22)