21. 07. 2025
Domácí i zahraniční odborníci se na půdě Poslanecké sněmovny, na konferenci pořádané Centrem dopravního výzkumu (CDV), Evropskou radou pro bezpečnost dopravy (ETSC) a Ministerstvem dopravy, shodli na zásadním problému: alkohol za volantem i řídítky patří mezi hlavní příčiny vážných dopravních nehod, a to nejen v České republice, ale i napříč Evropou.
Z dat vyplývá, že:
Nehody pod vlivem alkoholu jsou v průměru více než 2,5krát smrtelnější než ostatní nehody.
Největší závažnost následků nastává při hladině alkoholu v krvi 0,81–1,0 ‰, přičemž zvýšené riziko smrtelného zranění existuje už při minimálním množství alkoholu – do 0,24 ‰.
Každá desátá oběť dopravních nehod v Česku zemřela při nehodě, kterou způsobil viník pod vlivem alkoholu.
Cyklisté pod vlivem alkoholu způsobili v posledním období 638 nehod (15 %), při nichž zemřelo 5 osob (10 % z cyklistických viníků).
Zatímco Česká republika patří mezi země s nulovou tolerancí alkoholu za volantem, situace v Evropě je různorodá:
Polsko: 0,2 ‰
Rakousko: 0,8 ‰
Německo: až 1,15 ‰ (pro některé skupiny řidičů)
Tato rozdílnost v legislativě vyvolává otázky o potřebě sladění pravidel napříč Evropou.
Znepokojujícím zjištěním je fakt, že cyklista má až 20krát vyšší pravděpodobnost, že způsobí nehodu než řidič automobilu se stejnou hladinou alkoholu v krvi. Vyplývá to ze statistik Týmu silniční bezpečnosti, který dlouhodobě sleduje dopady alkoholu na účastníky silničního provozu.
Z hlediska dopravní bezpečnosti je nejjednodušší stanovit nulovou toleranci.
Jak je tomu z hlediska kvality života, setkávání se a společného užívání času ve veřejném prostoru?
Kde se tyto otázky prolínají?