Aktuality podle tagu
V boxu níže dosaďte za "tag:" kód tagu.
Například tag: tag1. Nebo tag: tag2. Atd.

Podnět - víceúčelové cyklistické pruhy na silniční síti

27. 10. 2025

Česká republika má hustou silniční síť komunikací. Na mnohých z nich je provoz minimální. Pokud se nachází v regionu, kde je cyklistická doprava přirozenou součástí dopravy, pak je třeba zvážit, zda právě na nich by nebylo možné realizovat dostatečnou cykloinfrastruktury bez výkupů, bez složitých řešení z recyklovaného materiálu původní silnice, bez nutnosti hlubokých podkladových vrstev. 
Pokusme se takové silnice najít a mít odvahu udělat na nich takové opatření, které je prezentováno na tomto videu:  https://www.youtube.com/watch?v=9wfw4NtXYvc
V Olomouckém kraji se například může jednat o část silnice III. třídy Stražisko - Čunín. V této chvíli se budují jednotlivé úseky nové cyklostezky Romže, Konice - Prostějov: https://www.citychangers.eu/projekty-detail/170/cyklostezka-romze---zhane-na-drahanskou-vrchovinu-aneb-propojeni-prostejova-skonici. Právě v tomto úseku musí ale jezdit cyklisté po této silnici. Není právě tento úsek vhodný k tomu, aby se zde vyzkoušel český experiment?

Česká legislativa takovou úpravu dovoluje, a to díky Technickým podmínkám 179 Ministerstva dopravy. K realizacím však mimo města téměř nedochází.

Rovněž lze se poučit z Rakouska, kde spouští rozsáhlý pilotní projekt, který může zlepšit podmínky pro cyklistickou dopravu mimo obce. Ministerstvo pro inovace, mobilitu a infrastrukturu (BMIMI) testuje takzvané Mehrzweckstreifen – víceúčelové pruhy po stranách vozovky určené primárně pro lidi jedoucí na kole.

Doposud v Rakousku fungovaly pouze v obcích v ulicích s limitem 30 km/h. Nyní se poprvé ověřuje jejich využití také na silnicích mimo zástavbu.

„Potřebujeme nové přístupy, jak mimo města zacelit díry v cyklistické síti tam, kde není možné stavět nové cyklostezky. Víceúčelové pruhy jsou slibný model, který nyní prověřujeme,“ vysvětluje vedoucí projektu Sven Leitingerze ze Salzburg Research. V případě těchto cyklopruhů auto jede uprostřed mezi cyklopruhy. Pokud se potkají dvě auta proti sobě, vyhnou se tak, že na okamžik najedou do bočního pruhu. Nesmí přitom však nijak omezit ani ohrozit člověka na kole.

Pilotní úseky vznikají na třech místech: v Burgenlandu mezi Weppersdorfem a Lackenbachem, v Korutanech na jižním břehu Wörthersee a ve Vorarlbersku v kopci mezi Götzisem a St. Arbogast. Trasa v Burgenlandu má 1,1 km a 1,8 metru široké cyklopruhy, v Korutanech jde o silnici v letní rekreační oblasti s rizikem „dooringu“ u pláží a Vorarlbersko se soustředí na bezpečnost ve stoupání, kde je zřízen 1,75 m široký cyklopruh ve stoupání.

Zdroj: Ministerstvo pro inovace, mobilitu a infrastrukturu (BMIMI)

Zdroj: Ministerstvo pro inovace, mobilitu a infrastrukturu (BMIMI)

Součástí úprav jsou výrazné značky upozorňující na změnu dopravního režimu, část cyklistických pruhů je červeně podbarvena. Testovací fáze potrvá do srpna 2026. Poté se rozhodne, zda se tento typ infrastruktury zařadí mezi standardní řešení i mimo obce, jako například v Nizozemsku či Belgii.


Štítky: Cyklistická doprava (Dobrá praxe, tag27)