Aktuality podle tagu
18. 11. 2025
Plánování a monitorování udržitelné městské mobility jsou klíčové činnosti pro transevropskou dopravní síť V červenci 2024 vstoupilo v platnost revidované nařízení o TEN-T. Posiluje úlohu měst jakožto klíčových činitelů udržitelné, efektivní a multimodální dopravy. Nařízení označuje 431 měst za městské uzly a stanoví pro ně konkrétní požadavky s cílem podpořit plynulý dopravní tok z městských uzlů, do nich a mezi nimi v rámci sítě TEN-T. Mezi tyto požadavky patří, že městské uzly by měly přijmout plán udržitelné městské mobility a shromažďovat a pravidelně předkládat Komisi údaje o indikátorech městské mobility. Příloha 5 nařízení specifikuje požadavky na městské uzly, pokud jde o vypracování plánů udržitelné městské mobility, a uvádí ustanovení o tom, jak propojit politiky městské mobility a TEN-T v rámci městských uzlů, aby bylo zajištěno účinné fungování TEN-T jako celku. Seznam městských uzlů je k dispozici v příloze 2 nařízení.
Co je to plán udržitelné městské mobility (PUMM)?
Plán udržitelné městské mobility (PUMM) je strategický plán, jehož cílem je uspokojit potřeby obyvatel a podnikatelských subjektů ve městech a jejich okolí v oblasti mobility a zajistit tak lepší kvalitu života. Vychází ze stávajících plánovacích postupů a zohledňuje zásady integrace, participace a evaluace.
PUMM by měl pokrývat celou funkční městskou oblast (město a jeho tzv. dojížděcí zónu) s přihlédnutím k reálným dopravním tokům. SUMP by měl předpokládat spolupráci a synergie mezi všemi úrovněmi veřejné správy, místní, regionální, národní a napříč různými oblastmi politiky. Měl by být připraven ve spolupráci s místními obyvateli a zainteresovanými stranami. Zajišťuje řadu udržitelných dopravních možností pro bezpečný, zdravý a plynulý pohyb osob a zboží, s náležitým ohledem na ostatní obyvatele a městské prostředí.
Databáze měst EU o PUMM shromažďuje informace o plánech udržitelné městské mobility (PUMM) a dalších plánech městské mobility v členských státech EU. V současné době poskytuje informace o stavu PUMM ve 431 městských uzlech transevropské dopravní sítě.
Koncepce PUMM a pokyny
V rámci balíčku opatření pro městskou mobilitu z roku 2013 představila Komise koncepci udržitelného plánování městské mobility. Ta byla kladně přijata městy a obcemi po celé Evropě a podnítila přípravu a aktualizaci stovek plánů městské mobility.
Původní koncepce byla aktualizována v roce 2023; do aktualizace byly začleněny nové strategie a politické priority EU, aniž by došlo k zásadním změnám původní filozofie. Koncepce PUMM je uvedena v příloze doporučení Komise o vnitrostátních programech podpory PUMM.
Pokyny pro PUMM poskytují městům rady ohledně procesu přípravy a implementace jejich PUMM.
Vnitrostátní programy podpory PUMM
Do 19. července 2025 musí členské státy podle revidovaného nařízení o TEN-T určit národní kontaktní místo pro PUMM a zavést národní program PUMM s cílem podpořit městské uzly při přijímání a implementaci PUMM.
V březnu 2023 přijala Komise doporučení, v němž vyzývá každý členský stát, aby zavedl národní program s vyhrazeným úřadem, který bude pomáhat městům s plánováním udržitelné městské mobility. Doporučení poskytuje členským státům rady, jak tyto podpůrné programy vypracovat, a stanoví řadu opatření, která by do nich mohla být zahrnuta.
Národní programy na podporu PUMM by mohly zahrnovat pokyny, vzdělávací programy a budování kapacit a poskytovat městům odborné znalosti a finanční podporu. Měly by oživovat sítě měst a obcí a koordinovat specializované komunikační kampaně.
Indikátory městské mobility (UMI)
Revidované nařízení TEN-T vyžaduje, aby Evropská komise přijala prováděcí akt, který stanoví omezený počet indikátorů pokrývajících oblasti udržitelnosti, bezpečnosti a přístupnosti. Tyto indikátory pomohou městským uzlům sledovat provádění SUMP a poskytovat zpětnou vazbu městům a zainteresovaným stranám. Ukazatele také pomohou městským uzlům sledovat pokrok při plnění priorit stanovených v nařízení o TEN-T, mezi které patří:
· podpora efektivní a tiché dopravy a mobility s nulovými emisemi, včetně ekologizace městských vozových parků pro přepravu osob a nákladu;
· zvýšení podílu veřejné dopravy a aktivních způsobů dopravy prostřednictvím opatření zaměřených především na orientaci mobility cestujících ve prospěch těchto způsobů dopravy, včetně bezpečné a zabezpečené infrastruktury pro aktivní způsoby dopravy, je-li to vhodné;
· podpora efektivní, nízkoemisní a bezhlučné městské nákladní dopravy;
· zvýšení přístupnosti a propojenosti mezi městskými a venkovskými oblastmi a přístupu k inteligentní, udržitelné a cenově dostupné dopravě.
Indikátory umožňují cílené řízení implementace těchto priorit. Pomáhají identifikovat silné a slabé stránky systémů mobility měst. Údaje by měly umožnit sledovat pokrok při dosahování cílů politiky městské mobility na místní, regionální, národní a evropské úrovni a městům umožnit přijmout včasná nápravná opatření, kde je to nutné.
S ohledem na přípravu prováděcího aktu pracovala skupina odborníků na vývoji indikátorů. Výsledek jejich práce je shrnut v sedmi souborech. V červenci 2024 přijala skupina odborníků pro městskou mobilitu (EGUM) své stanovisko k indikátorům udržitelné městské mobility.
Výbor TEN-T se rozhodl zřídit ad hoc pracovní skupinu složenou z národních, regionálních a místních zástupců, kteří byli jmenováni členskými státy, aby podpořili Evropskou komisi při vypracování prováděcího aktu, který stanoví indikátory zachycující klíčové aspekty každé ze tří oblastí. Prováděcí akt bude definovat indikátory, metodiku sběru údajů pro každý indikátor a harmonogram jejich předkládání. Prováděcí akt ukládá členským státům povinnost předložit údaje do 31. prosince 2027.
Referenční materiály
Aby města a obce mohly vypracovat SUMP, Evropská komise pokračuje v osvětě prostřednictvím školicích kurzů, příkladů osvědčených postupů, příležitostí k navazování kontaktů a poskytováním finančních prostředků a koordinační platformy pro projekty související se SUMP.
Všem městům je k dispozici kompendium nezávazných pokynů a referenčních materiálů, které bylo vypracováno v rámci projektů spolufinancovaných EU, aby jim pomohlo při přípravě a provádění jejich individuálních SUMP. Města jsou vyzývána, aby tyto informační zdroje využívala podle svých potřeb.
Materiály jsou k dispozici na EU Urban Mobility Observatory