Poté, co jsme se zamysleli nad naší dosavadní prací v rámci partnerství DUT, prozkoumali různé pohledy na koncept 15minutového města a ponořili se do hloubky kritických otázek, vyvozujeme v této části závěry pro Cestu k 15minutovému městu a nabízíme výhled do dalších let. Zde jsme si stanovili za cíl shrnout naše poznatky o transformaci městské mobility a vysvětlit naše perspektivy a priority. V rámci toho rozvíjíme pět hlavních oblastí, které budou řídit činnosti a formáty pro Cestu k transformaci v 15minutové město až do konce partnerství DUT v roce 2033.
Ohlédneme-li se za prvními dvěma roky práce v rámci partnerství Driving Urban Transitions, vidíme, že se podařilo vykonat velký kus práce, včetně vypracování tří velkých nadnárodních výzev, které spojily 28 evropských zemí (a dva globální partnery) v oblasti mobility a energetické transformace, jakož i ekologizace měst a oběhového hospodářství. Podařilo se nám zapojit a učit se od mnoha zainteresovaných stran na workshopech a konferencích, navázat spolupráci s úžasnými iniciativami a vytvořit potřebné struktury, aby DUT bylo úspěšné. Zároveň však zůstává mnoho dalších nápadů, otevřených otázek a příležitostí, které je třeba využít.
Nyní DUT vstupuje do nové fáze své činnosti, která významně ovlivní způsob práce v rámci projektu Cesta k 15minutovému městu. Zatímco první roky byly ve velké míře charakterizovány budováním a rozšiřováním vnitřních struktur a sítí JPI Urban Europe, v roce 2024 se (konečně) dočkáme zahájení první projektové kohorty financované v rámci DUT. Zde je naší ambicí propojit projekty mezi sebou, využít existující synergie, poučit se z jejich pokroku a aktivně a široce sdílet jejich poznatky a výsledky. V rámci 15minutové cesty městem očekáváme přibližně 20 nových financovaných projektů ročně, což znamená, že v letech 2026-2030 budeme spolupracovat se třemi projektovými kohortami, resp. 60 projekty najednou (viz obrázek 15). V roce 2029 dojde k dalšímu velkému posunu v zaměření našich aktivit, kdy již nebudeme připravovat nové výzvy v rámci DUT, ale zaměříme se výhradně na syntézu výsledků projektů, šíření poznatků a nástrojů v místním kontextu k mnoha tématům a budování kapacit pro transformaci měst v evropských městech i mimo ně. DUT se ujme role aktivního „překladatele“ a multiplikátora osvědčených postupů a důkazů o městských transformačních procesech.
Do té doby bude veškerý náš formát zainteresovaných stran a poznatky z financovaných projektů využíván k reflexi a zlepšování našich každoročních výzev v oblasti výzkumu a inovací. Stanovování rozsahu a rozvíjení témat výzev zůstane jádrem Cesty k 15minutovému městu až do roku 2028. Podporujeme zde změnu kultury v politice výzkumu a inovací - jak pro DUT na programové úrovni, tak pro projekty financované v rámci partnerství. To velmi ovlivňuje naše interní pracovní postupy a způsob interakce s externími zainteresovanými stranami:
Tato změna kultury znamená pro DUT, že musíme:
Na obsahové úrovni Cesty k 15minutovému městu klademe důraz na diskusi o kritických otázkách pro operacionalizaci a implementaci konceptu 15minutového města a budeme na ní nadále stavět jako na nedílné součásti našich aktivit. Z úvah o příspěvcích našich zainteresovaných stran je zřejmé, že ke Kritickým otázkám je třeba přistupovat vzájemně propojeným způsobem, nikoli je řešit jako izolované problémy.
Klíčovým poznatkem je zásadní úloha zapojení zainteresovaných stran při prevenci toho, aby se kritické problémy vůbec staly kritickými: Je nezbytné zapojit obyvatele čtvrtí a měst do procesu transformace mobility a posílit jejich postavení. Vycházíme-li z jejich potřeb, zkušeností a místních znalostí, zlepšíme výsledky politiky a podpoříme otevřenost vůči změnám. Toto zjištění odráží hlavní opakující se požadavek, který byl zdůrazněn v mnoha formátech zainteresovaných stran DUT.
V souladu s tím plánujeme v rámci Cesty k 15minutovéme městu klást důraz na otázku participace a rovnosti v procesu transformace měst. Z úvah o diskusích, které vedly k tomuto pozičnímu dokumentu, z příspěvků o kritických otázkách i z evropského diskurzu je zřejmé, že transformace městské mobility může být udržitelná pouze tehdy, pokud je zároveň spravedlivá. Postavení člověka do centra těchto procesů je nezbytně nutné. V našem pojetí se tak do popředí dostávají otázky sociální spravedlnosti, rovnosti a spravedlivého rozdělení zdrojů a prostoru. Tento cíl podpoříme tím, že přijmeme princip spravedlivé transformace jako hlavní princip pro aktivity v rámci Cesty k 15minutovéme městu a jako základní hodnotu pro práci napříč Cestami transformace.