Aktuality podle tagu
V boxu níže dosaďte za "tag:" kód tagu.
Například tag: tag1. Nebo tag: tag2. Atd.

Francie získává data pro cyklodopravu z velkého průzkumu

17. 02. 2020

Francie v posledních letech proslula dobrým vztahem k cyklodopravě. Po závazku ztrojnásobit počet cest na kole v roce 2018 přišla Francie s velkými investicemi a balíčkem zákonů pro čistou mobilitu Loi Mobilités. Oba kroky předcházel velký průzkum, do jehož posledního kola se zapojilo více než 185 tisíc lidí z bezmála 800 obcí.

 

A zdaleka nešlo jen o žebříček vstřícnosti jednotlivých měst k cyklistům. Ten byl sice základem, ale součástí ankety byla také možnost zaznamenat 3 problémové místa a úseky vyžadující cykloopatření do mapy. Pro řadu měst tak vznikly mapy znázorňující slabé místa a další příležitosti rozvoje cyklistické infrastruktury. V interaktivních mapách je možné zobrazit počet označených slabých míst a také počet hlasů pro jednotlivé úseky (viz. obr. 3 a 4). V mapách se tak podařilo zaznamenat až 400 000 slabých míst.

I díky spolupráci místních organizací napojených na cyklofederaci a propagaci v médiích získala anketa nakonec téměř 185 000 respondentů reprezentujících celkem 768 obcí.

Zatímco první ročník 2017  velmi pomohl s tvorbou národní politiky rozvoje cyklodopravy (Plan Vélo, Loi Mobilités), ten loňský ještě více zdůraznil nutnost lokálních změn nad rámec stávající národní politiky.

 

Jak jsme na tom v Česku?

V České republice sice existují nástroje pro analýzu prostorových údajů, jejich plošné nasazení v národním měřítku je ale zatím hudba budoucnosti. Stejně tak je výzva, jak se naučit tato data využívat nejen k vyhodnocování měst jako celku, případně jejich srovnávání, ale pro tvorbu strategických plánů na úrovni měst.

Nástroje k tomu máme. Příkladně pocitová mapa nabízí možnost aktivně zapojit občany do sběru informací a názorů na lokality, v nichž bydlí. Jedná se o prostředek participativního plánování veřejných prostor. Na doméně www.pocitovemapy.cz se například  nabízí základní nástroj pro sběr dat i jejich vyhodocení. Francie tak nabízí inspiraci, jak pracovat s těmito nástroji v širším měřítku.

 

O průzkumu

Le Baromètre des villes cyclables je francouzská národní anketa týkající se cyklodopravy ve městech. Její první ročník proběhl v roce 2017, druhý ročník prezentuje výsledky za rok 2019. Jedná se o projekt francouzské cyklofederace pod záštitou ministerstva pro ekologickou transformaci, vládní skupiny pro bezpečnost silniční dopravy a evropské cyklistické federace.

Tato anketa byla dostupná na stránce www.parlons-velo.fr od září do listopadu 2019. Do finálních výsledků pak byly zapojeny obce, které shromáždily více než 50 odpovědí. Celkem 26 témat bylo rozděleno do pěti kategorií (bezpečí, komfort, služby, aktivity obce a celkový dojem) a respondenti mohli každému tématu přiřadit známku 1-6. Do hodnocených 26 témat patří:

  • Celkový dojem
    • Celkově jsou podmínky pro cyklisty dobré.
    • Síť cykloopatření mi umožňuje dostat se do cíle rychle bez zbytečných zajížděk.
    • Střety mezi cyklisty a pěšími jsou ojedinělé.
    • Jsem respektován ostatními účastníky dopravy.
    • Nejsem ovlivněn okolní motorizovanou dopravou, její intenzitou a rychlostí.
  • Bezpečí
    • Když používám ve své obci kolo, cítím se bezpečně.
    • Mohu jezdit na kole po důležitých dopravních osách.
    • Jízda na kole v obytných zónách je bezpečná.
    • Překonat křižovatku či kruhový objezd není nebezpečné.
    • Mohu jet bezpečně do okolních obcí.
    • Jezdit na kole je bezpečné pro děti i seniory.
  • Komfort
    • Cykloopatření jsou komfortní.
    • Cyklostezky jsou udržované v dobrém stavu.
    • Značení směru vedení cykloopatření je podle mě dostatečné.
    • Jednosměrky jsou pro cyklisty obousměrné
    • V případě rekonstrukcí jsou zachovány návaznosti cykloopatření.
  • Aktivity obce
    • Je podle mě důležité, aby město podporovalo cyklodopravu.
    • Radnice reaguje na potřeby cyklistů.
    • Marketingovou komunikaci rozvoje cyklodopravy vnímám jako důležitý prvek rozvoje.
    • Využívání cykloopatření k parkování vozidel je ojedinělé.
  • Služby
    • Je jednoduché půjčit si kolo na pár hodin nebo na pár měsíců.
    • Je jednoduché najít cykloservis nebo participativní dílnu.
    • Najít parkování pro mé kolo je jednoduché.
    • Je jednoduché parkovat kolo na vlakových nádražích nebo na zastávkách MHD.
    • Krádeže kol jsou ojedinělé.

 

Ve výsledcích na https://palmares.parlons-velo.fr/ je možné sledovat vývoj jednotlivých témat vzhledem k anketě z roku 2017. Dále pak průměr známek z jednotlivých témat určil celkovou známku pro celou obec. Závěrem ankety bylo vyhodnocení těch nejlepších obcí v kategoriích podle počtu obyvatel i podle regionální příslušnosti či obcí s nejlepším pokrokem. V interaktivní mapě, která je součástí ankety je možné zobrazit celkové i dílčí výsledky pro každou zapojenou obec a či její jednotlivé obvody (viz. obr. 1 a 2).

Součástí ankety byla také možnost zaznamenat 3 problémové místa a úseky vyžadující cykloopatření do mapy. Pro řadu měst tak vznikly mapy znázorňující slabé místa a další příležitosti rozvoje cyklistické infrastruktury. V interaktivních mapách je možné zobrazit počet označených slabých míst a také počet hlasů pro jednotlivé úseky (viz. obr. 3 a 4). Výstupy jsou na https://carto.parlons-velo.fr/

Ostatní komentáře jsou součástí balíčku dat, které je možné ke každé obci stáhnout ze stránek ankety. Z jednotlivých komentářů např.:

  • Je potřeba značit cyklostezky mimo odvodňovací kanály, chodníky a poničené komunikace.
  • Stojany na kola musí být blíž nástupišti než parkoviště!!
  • Jízdní pruhy jsou často sdílené (BUS + kolo), je to velmi nebezpečné.
  • Odbočit vlevo je na spoustě křižovatek nemožné.


Štítky: Zapojování veřejnosti (Role města, tag6), Zahraniční města (Role města, tag8), Politika, Strategie, Regulace (Mezioborového plánování, tag22)