Náměty pro rozvoj cyklistické dopravy

Cílem je vybudovat kvalitní síť cyklistických tras, která nabídne cyklistům bezpečnou, plynulou a komfortní jízdu. To lze zajistit výstavbou nejen cyklistických stezek, cyklistických pruhů na komunikacích, ale i formou plošného zklidňování dopravy, či umožněním vjezdu cyklistů do jednosměrných ulic.

Typ: Cenové normativy staveb cyklistických stezek 2014: 

Na základě podrobné analýzy a statistického vyhodnocení nákladů cyklostezek byly vytvořeny Cenové normativy staveb cyklistických stezek 2014. Důvodem vytvoření cenových normativů cyklostezek byla potřeba pracovat s informacemi o cenách pro zajištění efektivního využití finančních prostředků SFDI a její kontrolu u příspěvkového programu na výstavbu a údržbu cyklistických stezek.

    Aktuální plány SUMP a Koncepcí cyklistické dopravy jednotlivých měst v ČR (k lednu 2024).

    1PrahaSUMP
      Koncepce cyklistické dopravy
    2BrnoSUMP 
      Cyklodoprava v Brné 
    3OstravaSUMP
     
    Koncepce rozvoje cyklistické dopravy 
    4PlzeňSUMP  
     
    Koncepce cykloturistiky a cyklodopravy 
    5Liberec a Jablonec n/NSUMP
     
    Strategie rozvoj cyklodopravy
    6OlomoucSUMP
     
    Koncepce rozvoje cyklistické dopravy
    7České BudějoviceSUMP 
     
    Koncepce rozvoje páteřních cyklotras a inf..
    8Hradec KrálovéSUMP
     
    Koncepce rozvoje cyklistické dopravy
    9PardubiceSUMP
     
    Koncepce rozvoje cyklo a inline turistiky
    10Ústí nad LabemSUMP
     
    Cyklogenerel
    11ZlínSUMP
     
    Prioritizační studie cyklistické dopravy
    12HavířovSUMP
     
    Generel cyklistické dopravy
    13KladnoSUMP
     
    Cyklodoprava řešena v PUMM
    14MostSUMP
     
     V projednávání
    15OpavaSUMP
     
    Koncepce rozvoj v Moravskoslezkém kraji
    16Frýdek-MístekSUMP
     
    Koncepce rozvoj v Moravskoslezkém kraji
    17JihlavaSUMP
     
    Generel cyklistické dopravy
    18TepliceSUMP
     
     Nenalezeno
    19Karlovy VarySUMP
      Cyklogenerel
    20DěčínSUMP
     
    Koncepce cyklistické infrastruktury
    21ChomutovSUMP
     
    Řešeno v rámci SUMP
    22Mladá BoleslavSUMP
     
    Koncepce rozvoje cyklistiky ve Středočeském kraji 2017-2023
    23ProstějovSUMP
     
    Koncepce rozvoje cyklistické dopravy v Olomouckém kraji
    24PřerovSUMP
     
    Koncepce rozvoje cyklistické dopravy v Olomouckém kraji
    25KrnovSUMP
     
    Koncepce cyklistické dopravy ve městě Krnov
    26Uherský BrodSUMP
     
    V rámci SUMP
    27MilevskoSUMP
     
    V rámci SUMP
    28OtrokoviceSUMP
     
    Prioritizační studie cyklistické dopravy pro území Integrované teritoriální investice Zlínské aglomerace 
    29KopřivniceSUMP
     
    Strategie rozvoje cyklistické dopravy města Kopřivnice 2015–2020
    30TřebíčSUMP
     
    V rámci SUMP
    Tabulka: Aktuální plány SUMP a Koncepcí cyklistické dopravy jednotlivých měst v ČR. Leden 2024.

    Infrastruktura / design ulice / cyklo: aktuality z roku 2019


    Stojany na kola: aktuality z roku 2019


    Sdílení kol: aktuality z roku 2019


     Elektrokola, elektrokoloběžky: aktuality z roku 2019


    Citylogistika - nákladní kola a širší kontext: aktuality z roku 2019

    Inspirace:

    Cyklistická síť -
    Cyklistická síť poskytuje rámec pro celou řadu zásahů a opatření na cyklistické infrastruktuře, pokrývající určitou oblast; jde například o síť cyklistických tras s oddělenou infrastrukturou pro cyklisty, zařízení určené k parkování jízdních kol, integrace cyklistické a veřejné dopravy. V ideálním případě jsou tvrdá infrastrukturní opatření podpořena měkkými marketingovými a propagačními aktivitami.

    Oddělená cyklistická infrastruktura - Společný termín pro různá opatření jako cyklopruhy a cyklostezky, které jsou vyznačené a určené pro užívání cyklisty, bez povoleného vjezdu motorových vozidel.

    Zlepšování podmínek pro cyklisty – Cílem je zvyšování podílu cyklistů na dopravě prostřednictvím neustálého zkvalitňování podmínek pro tento způsob dopravy. Mezi tato opatření patří například kvalitnější cyklopruhy a cyklostezky, parkovací zařízení, zvyšování osobní bezpečnosti nebo integrace cyklistické a veřejné dopravy.

    Opatření pro přejezdy cyklistů – Dopravním a městským projektantům se nabízí několik způsobů, jak vyřešit přecházení chodců přes dopravní komunikaci, od značených přechodů pro chodce, případně se světelnou signalizací, až po výraznější investice do infrastruktury včetně podchodů, lávek a křižovatek či ulic s tzv. sdíleným prostorem.

    Opatření pro prevenci dopravních nehod – Stanovení nejvyšší povolené rychlosti, opatření pro kontrolu dodržování rychlostních limitů, značení.

    Bezpečnost cyklistů – Bezpečnost je pro uživatele bezmotorové dopravy jedním z hlavních faktorů, který ovlivňuje kvalitu života a dopravy v městském prostředí.

    Opatření ke zklidnění dopravního provozu – Zklidňování dopravy zahrnuje fyzická a regulační opatření zaměřená na snížení rychlosti dopravního provozu.

    Cyklistický průvodce + informace v reálném čase – Podrobný průvodce jasně značenými trasami pro cyklisty, pokud možno s aktuálními informacemi o dopravních zácpách a stavu dopravní komunikace.

    Průvodce po cyklistických trasách – Podrobný průvodce jasně značenými trasami pro cyklisty.

    Archív novinek z let 2018 - 2017

        • Jak se vypořádat s koly v centru města nebo veřejným prostorem? Praha se může inspirovat v Lublani. Naprostá většina českých měst včetně hlavního města stále bojuje s cyklistickou dopravou. Radnice Prahy 1 se proto rozhodla, že znemožní cyklistům vjezd do historického centra. Vedení se tak snaží reagovat na vzrůstající oblibu různých alternativních prostředků, které aktuálně brázdí centrum české metropole.
        • Je zřizování cyklistických pruhů bezpečné?V poslední době se často diskutuje nad otázkami, zda zřizování cyklistických pruhů je na našich silnicích je bezpečné, či nikoliv. Pozornost je třeba věnovat celé řadě aspektů, ale pokud se jedná o infrastrukturu, je možné se ztotožnit s názory Evropské rady pro bezpečnost silničního provozu (ETSC).
        • Velká Británie: Lidé chtějí ve městech bezpečný prostor pro cyklisty. Bike Life je nejrozsáhlejší hodnocení cyklistické dopravy v britských městech. Z výsledků vyplývá, že čtyři z pěti lidí (78 %) chtějí mít na silnicích víc odděleného prostoru pro cyklisty a cítit se tak na kole bezpečněji, a to i přesto, že by to znamenalo méně prostoru pro ostatní dopravu. Hodnocení Bike Life realizoval Sustrans spolu se sedmi nejvýznamnějšími organizacemi v zemi. 
        • Soubor nástrojů pro podporu aktivní dopravy. Soubor nástrojů pro aktivní dopravu poskytuje orgánům místní samosprávy a jejich partnerům důležité informace o zdrojích a nástrojích i konkrétní případové studie, které mohou pomoci při prosazování pěší a cyklistické dopravy. S naším souborem můžete lépe plánovat a zavádět opatření ve prospěch pěší a cyklistické dopravy na území vaší obce.
        • "Ochranný pruh pro cyklisty" v Brně (2017/09/11) Historicky první "ochranný pruh pro cyklisty" v Brně byl vyznačen v červenci 2017 na části ulice Technická v Technologickém parku. Ochranný cyklopruh (v zahraničí známý jako víceúčelový) není vyhrazeným cyklopruhem a znamená to, že jej řidiči motorových vozidel mohou pojíždět, typicky v případě vyhýbání se s protijedoucím vozidlem.
        • Ochranné cyklopruhy ve Veletržní ulici na Letné (2017/09/04). Zveřejňujeme několik fotografií nových ochranných cyklopruhů a dalších integračních opatření ve Veletržní ulici na Letné. Byly přípravené podle nových TP179 v rámci opravy povrchu vozovky jako zlepšení úprav, které byly provedeny před dvěma lety po otevření Blanky. Koncepce a rozsah vychází ze skutečnosti, že se jednalo pouze o obnovu povrchu (mikrokoberec).
        • Ministerstvo dopravy vydává stručnou popularizační verzi nových technických podmínek TP 179. Stručné popularizační představení obsáhlého technického dokumentu TP 179 - Navrhování komunikací pro cyklisty je vedeno snahou Ministerstva dopravy o širší osvětu a rozvoj zlepšování podmínek pro jízdu na kole, především na místní úrovni jednotlivých měst a obcí. Brožura je určena především všem spolutvůrcům veřejných komunikací a prostranství.
        • Nový úsek Labské stezky mezi Čelákovicemi a Lázněmi Toušeň (2017/07/27). Otevřen nový úsek Labské stezky mezi Čelákovicemi a Lázněmi Toušeň Labská stezka je od letošního července bohatší o další, nově vybudovaný úsek cyklostezky mezi Čelákovicemi a Lázněmi Toušeň. Levobřežní úsek má standardní šířku 3m, měří celkem 1,5km a byl vybudován díky podpoře Evropské unie.
        • Projekt PASTA - Zvyšování fyzické aktivity pomocí udržitelné mobility. Cílem evropského projektu PASTA (ang. Physical Activity Through Sustainable Transport Approaches) je ukázat, jak podpora aktivní mobility přispívá k zdravějšímu a fyzicky aktivnějšímu životu obyvatel – přináší finanční úspory a především kvalitnější život všem. Mottem projektu je: Bike it. Walk it. Live it.
        • Chceme lepší vzduch? To nejrychlejší řešení je pěší a cyklistická doprava. Připravili jsme pro vás překlad článku "Chceme lepší vzduch? To nejrychlejší řešení je pěší a cyklistická doprava", který pojednává o přínosech pěší a cyklistická doprava pro životní prostředí. Článek byl zveřejněn na odkaze společnosti SUSTRANS a autorem článku je Dr. Andy Cope.  
        •  Jdete volit cyklověž?Máme pro vás speciální nabídku koho volit. Volte specifický způsob propagace udržitelné dopravy. Zatím jen zveřejňujeme propagační materiály města Třince, které tu ještě nebyly. 
        • Mezinárodní srovnání práv cyklistů vzniklo v Lucembursku. Rakouská firma Komobile připravila pro lucemburské ministerstvo dopravy komplexní mezinárodní studii osvědčených postupů v oblasti dopravních zákonů a předpisů, které nějakým způsobem ovlivňují podporu pěší a cyklistické dopravy. Analýza ke studii byla provedena v Rakousku, Dánsku a Španělsku.
        • Tři krátké novinky ze světa cyklodopravy. Billa Cargo Bike - Řešení do přecpaných měst! Snad se v ČR taky dočkáme. Cargo bike - Další důkaz jakým směrem se ubírá městská mobilita nejen u našich západních sousedů!
        • Cyklisté a samořízená vozidla – problémy a možnosti. Vynález autonomního vozidla přináší na jedné straně možnosti, jak dále rozšířit naše dopravní systémy, na straně druhé řadu výzev pro cyklistickou kulturu v naší zemi, především v oblasti bezpečnosti, veřejného zdraví a obyvatelnosti našich měst. Ještě před letními prázdninami se sešli odborníci z Dánska a Holandska, aby o těchto tématech diskutovali.
        • Novinky v evropské legislativě ve vztahu k cyklistické dopravě (2017/10/06). Podpora cyklistické dopravy začíná už na evropské úrovni. Česká republika má možnost v rámci přípravy Panevropského plánu cyklistické dopravy (Pan-European Master Plan) a Cyklostrategie EU připomínkovat následující dokumenty.
        • Ochranné pruhy v Praze na Florenci podle nové legislativy. Praha značí ochranné pruhy podle nové legislativy. Jde o tzv. ochranné cyklopruhy, neboli z hlediska zákona o „jízdní pruhy pro cyklisty“. Pruh vypadá velmi podobně jako "klasický" cyklopruh, svým vzhledem a pravidly používání se od něj nicméně mírně lidí.
        • Máme chtít cyklostezky jako v Nizozemsku? Často se říká „Nejsme Holansko“. Jak to je s těmi proslulými holandskými "cyklomagistrálami"? Takzvané „bicycle highways“ najdeme v řadě evropských zemí, v každé však znamená trochu něco jiného.  Vlámský termín Fietsostrades nebo Fietssnewelwegen, norský sykkelekspressveger, Cycle Superhighways v Londýně, supercykelstier v Kodani, holandský snelfietsroutes.
        • Evropská komisařka pro dopravu Violeta Bulcová přijala první návrh Cyklostrategie EU (2017/06/16). Na pódiu Velo-city 2017 v Arnhemu-Nijmegenudnes evropská komisařka pro dopravu Violeta Bulcová převzala doporučení Cyklostrategie EU. Více než 1000 osob s různými odbornostmi spojilo své síly při přípravě prvního strategického dokumentu, který, pokud bude přijat, by mohl pomoci zvýšit podíl cyklodopravy v evropských státech až o 50 %.
        • Novinky z mezinárodní konference VeloCity - 4. den (2017/06/16). Cykloturistika a každodenní doprava - jde to dohromady? Nijmegen má 174 000 obyvatel a „pořád usiluje o to, aby politika města co nejlépe zajistila cyklistům to, co chtějí: kvalitní propojení, bezpečné trasy a nemuset dýchat příliš znečištěný vzduch“, uvedla Harriët Tiemensová, radní pro udržitelnost, zeleň, vodstvo a mobilitu.
        • Novinky z mezinárodní konference VeloCity - 3. den (2017/06/15).  Svoboda dětem Mottem Velo-city 2017 je „Svoboda na kole“ - a pro většinu dětí kdekoli na světě jízdní kolo skutečně představuje svobodu. Jestli a jak mohou kolo využívat, však nevyhnutelně ovlivňuje prostředí, ve kterém vyrůstají. Na setkání Svoboda dětem se sešli tři přednášející, aby prezentovali odlišné podmínky z různých koutů světa.
        • Novinky z mezinárodní konference VeloCity - 2. den (2017/06/14). Přinášíme pravidelné zpravodajství ze světové konference Velo-City v nizozemském Nijmegenu. Druhý den proběhl ve znamení ekonomiky, ocenění přínosů a nákladů různých druhů dopravy. Diskutovalo se ale také o tom, jak jednoduchá změna podmínek může podstatně změnit prostředí v našich městech.
        • Novinky z mezinárodní konference VeloCity - 1. den (2017/06/13). V Nizozemí probíhá ve dnech 13.-16.6.2017 celosvětová konference VeloCity. Přínášíme vám výběr čtyř přednášek prvního dne: 1. Víc cyklistů znamená vyšší ekonomické benefity díky menšímu dopravnímu přetížení.
        • Seriál o chytré cyklodopravě: Co kdyby ti tvoje kolo umělo říct, že má problém? Přinášíme další překlad z webového portálu ECF, tentokrát na téma Seriál o chytré cyklodopravě: Co kdyby ti tvoje kolo umělo říct, že má problém? Naše práce, kterou se snažíme podpořit roli cyklistické dopravy a cyklistického průmyslu v chytré, propojené a sdílené mobilitě, zahrnuje i spolupráci s vizionáři a předními odborníky.
        • Seriál o chytré cyklodopravě: Jsi to, co sdílíš (2017/06/16). Přinášíme další překlad z webového portálu ECF, tentokrát na téma Seriál o chytré cyklodopravě: Jsi to, co sdílíš Naše pomoc, kterou se snažíme podpořit roli cyklistické dopravy a cyklistického průmyslu v chytré, propojené a sdílené mobilitě, zahrnuje i spolupráci s vizionáři a předními odborníky, kteří udávají tón právě v oblasti nové mobility.
        • Cykloambasády zakládají země napříč Evropy. Cykloambasáda je poměrně nový pojem. První značky na podporu cyklodopravy na národní úrovni vymysleli v Dánsku a Nizemsku. Další země se přidávají po jejich vzoru a zakládají národní centra na podporu cyklistiky.   Na letošní konferenci Velo-City v nizozemském Nijmegenu se představilo hned několik národních centrál.
        • Cyklostrategie EU a Panevropský plán na podporu cyklodopravy.Přidáváme ještě ohlédnutí za konferencí Velo-City, kde byly představeny dva důležité dokumenty, které se týkají podpory cyklodopravy na mezinárodní úrovni. Cílem jednání byla podpora Cyklostrategie EU a otázky spojené s dalším vývojem Panevropského plánu.  
        • Cyklomagistrály u nás a v zahraničí. Česká republika dnes nabízí zhruba kolem 3 000 kilometrů chráněných cest pro bezpečnou jízdu na kole. Zatím ale chybí jejich propojení do ucelené sítě, která vzniká jen pomalu. Díky úsilí mnoha lidí se daří budovat už v několika regionech sítě páteřních tras v kvalitě, na kterou jsou zvyklí návštěvníci z cyklisticky vyspělých zemí.
        • Lidové hlasování: Berlín dostane zákon o cyklistice. Iniciativa Lidové hlasování jízdní kolo postupuje: Jako první spolková země ustanoví Berlín v textu zákona podporu cyklistické dopravy (dále CD). 6. dubna 2017, zdroj: ZEIT  ONLINE  Cristina Gotardi  Unsplash.com Berlín dostane jako první spolková země zákon o jízdním kole. Záměr, za který se zasazuje iniciativa Lidové hlasování jízdní kolo (LHJK) , má být uskutečněn ...více
        • Wroclav - město cyklistů. Už se vám stalo, že jste se vrátili ze západu (Německo, Holandsko, Dánsko) a posteskli jste si, proč to takhle nefunguje i u nás? Horší je, že už ani nemusíte jezdit na západ, stačí jen do Polska, třeba do Wroclavi a ten stesk můžeme mít taky.
        • Jak byste řešili cyklodopravu v extravilánu? Často slyšíme, že Česko by se nemělo srovnávat s Německem, Nizozemskem, či Dánskem, že zde prý mají jinou kulturu a lidé jsou k sobě ohleduplnější. 
        • Úvaha - Kolik klíčů je potřeba k podpoře cyklistiky? Kdysi začátkem roku 2014 jsme v Česku definovali 7 klíčů pro podporu cyklistické dopravy - http://www.cyklokonference.cz/strategicky-plan/nepopsany-list-papiru/7-klicu-k-cyklomestu/ . V Kodani stačí jen 5 - https://www.youtube.com/watch?v=jeoDTiJWetI  . Ať už jich je 5, nebo 7, vždy je potřeba někoho, kdo ty klíče vezme a začne odemykat zamknuté dveře.
        • Berlín a Neratovice. Berlín dostane jako první spolková země zákon o jízdním kole. Do roku 2015 by měl podíl cyklodopravy vzrůst na 20 %. K tomu má sloužit celá řada opatření, mezi jiným i zavedení souvislé sítě chráněných komunikací pro jízdu na kole.
        • Trendy Evropské komise v oblasti cyklistické dopravy. "Jízda na kole je efektivním způsobem využití drahého a velmi vzácného prostoru v městských oblastech, a navíc jde o zdravý, čistý a levný způsob. Potenciál cyklistické dopravy je skutečně obrovský, vždyť téměř polovina všech cest, které ve městech připadají na automobilovou dopravu, je kratších než 5 km." Evropská komise.
        • Na kole v zimě – stejné problémy rok co rok. Zima přichází – alespoň na severní polokouli. V tomto chladném období se cyklisté potýkají s obtížemi jako přítmí, sníh, kluzké cesty. Znamená to ale automaticky, že proto jezdí na kole míň nebo že jízda není bezpečná? Jaká opatření mohou cyklistickou dopravu v zimě podpořit? Zdroj: http://www.sutp.org/en/news-reader/winter-cycling-addressing-the-challenges-year-after-year.html 
        • ČTK o Cyklostrategii. Praha 5. ledna (ČTK) - Výstavba cyklostezek si v Česku mezi roky 2000 a 2015 vyžádala téměř 1,7 miliardy korun ze státního rozpočtu. Ročně je na podporu projektů souvisejících s cyklistikou v rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) vyčleněno 150 milionů Kč. Tuto částku se ale dlouhodobě nedaří plně vyčerpat zejména kvůli nedostatkům v dokumentacích.
        • Připravuje se Cyklostrategie EU. O Cyklostrategii EU: „Podaří-li se motivovat víc lidí, aby jezdili na kole častěji, může to přinést společensko-ekonomické přínosy v hodnotě miliard eur. Proto se partneři z různých oborů a odvětví spojili a vytvořili návrh Cyklostrategie EU, která doporučí cíle a stanoví opatření.
        • Na kole do budoucnosti: nový přístup k infrastruktuře, nový přístup k vytváření politiky na úrovni EU. Snaha o zdvojnásobení podílu cyklistické dopravy v příštích deseti letech doslova volá po vypracování řádné evropské cyklostrategie. Evropská cyklistická federace se stálým zastoupením Slovenské republiky v EU společně s evropským projektem CHIPS.
        • Průzkum zjistil silnou podporu veřejnosti pro strategická doporučení pro budoucí Cyklostrategii EU. Měla by Evropská unie usilovat o zdvojnásobení podílu cyklistické dopravy během následujících deseti let? A měla by proto nejméně 10 % evropských fondů pro dopravu vyčlenit na dopravu cyklistickou? ​Tohle jsou jen 2 z 15 prohlášení/otázek, které tvoří průzkum k tematice Cyklostrategie.
        • Workshop Koordinační místa a cyklistická doprava v EU. V souvislosti s přípravou evropské Cyklostrategie a s naplňováním tzv. Lucemburské deklarace, kterou podepsali evropští ministři dopravy v říjnu 2015, přinášíme ještě zpětně zprávu z 16. června 2016.
        • Babylonský zmatek kolem cyklistických dálnic. Evropská cyklistická federace nyní monitoruje, že se v mnoha zemích budují tzv. cyklistické dálnice, které mají podpořit a usnadnit dojíždění cyklistů na větší vzdálenosti.
        • Na Slovensku si před jízdou na kole můžete dát dvě piva. Novela silničního zákona, která platí u našich slovenských sousedů od začátku roku, povoluje cyklistům při jízdě 0,5 promile alkoholu. To platí ale pouze pro území obce a na cyklostezkách. Jízda v opilosti mimo obec je i nadále nepřípustná.
        • Víc cyklistů a méně aut v rakouské Vídni. Počet aut na ulicích hlavního města Rakouska klesá, zatímco počet cyklistů roste – to nám říkají nová data vídeňského dopravce Wiener Linien. Analýza dopravního sčítání motorových vozidel v letech 2010 až 2015 ukazuje pokles automobilové dopravy o 6,3 %.
        • Video z Rotterdamu - stojany na nádraží. Podívejte se na video "Parkování pro kola na rotterrdamském hlavním nádraží" - Najdete zde inspiraci pro kapacitní parkoviště pro kola (u velkých firem, nádraží ...). Stojany lze umístit i pod venkovní přístřešky (tak je řešeno parkoviště např. v rakouském Grazu).
        • Jak se naučili řešit průjezd křižovatkou v Holandsku? Jak se naučili řešit průjezd křižovatkou v Holandsku? Zásadní je že cyklista má přednost před autem ovšem celý design křižovatky vypadá velmi lákavě. Dočkáme se něčeho podobného také v ČR? https://m.youtube.com/watch?time_continue=7&v=FlApbxLz6pA&ebc=ANyPxKoho7NFfEBdBcIaLNzyczabBMq9k_BCaZFML4A-0NmA4C8KmWnSdqvfBdn5PHCmj3hWaNsFJunction.
        • Dnes to není možné, ale snad za 5-10 let už to bude samozřejmostí.Daná aktualita nevznikla proto, aby zpochybnila nějaké rozhodnutí, či stanovisko, ale chce ukázat, jak by se také dala řešit podpora cyklistické dopravy. Chce to ale kus osobní a také "politické" odvahy začít věci dělat jinak. Problém se dá popsat následovně. Chybí mezioborový přesah, plánování. Pojďme na dané téma zahájit diskusi.
        • Česká televize na ČT2 odvysílala dokument "Cyklisté versus auta". Na jaře v rámci festivalu Jeden svět, který pořádala organizace Člověk v tísni, byl i promítán film „Cars versus Bikes“. Včera pak tento film odvysílala ČT2. Film končil větou – „toto není válka, toto je město“. Film chtěl upozornit na skutečnost, jak lidem pomalu bereme možnost jezdit na kole na krátké vzdálenosti, tedy po městě.
        • Maďarsko vydá miliony na rozvoj cyklostezek . Maďarské ministerstvo národního rozvoje oznámilo, že do rozvoje cyklistické infrastruktury chce investovat 30 miliard forintů, což je zhruba 96 mil. eur. Financování je určeno především na rozvoj hlavních cyklostezek, které zahrnují části EuroVelo 6 mezi Atlantikem a Černým mořem a EuroVelo 11.
        • Uherské Hradiště - Málo vzduchu škodí, proto se pumpa hodíUherské Hradiště se také přidalo k městům, kde myslí i na „drobnosti“, které podporují udržitelné způsoby dopravy ve městě. Veřejná pumpa na kolo, jako „první vlaštovka“, byla instalována na Moravském náměstí.
        • Otrokovice: Nová opatření mají zlepšit bezpečnost cyklistů. Cestování na jízdním kole v Otrokovicích by mělo být v příští cyklistické sezóně opět o něco bezpečnější a příjemnější. Tři nová cykloopatření na území města schválili otrokovičtí členové rady na svém posledním jednání.  
        • Ostrava propojuje stezky, plánuje bikesharing i soutěž pro školáky. S koncem roku naděluje statutární město Ostrava svým cyklistům několik dárečků. V listopadu byly dokončeny cyklistické pruhy a koridory na ul. Hornopolní směřují k sídlišti Fifejdy a na stejném sídlišti byly v rámci regenerace propojeny stezky od ul. Lechowiczovy ke škole gen.
        • Představujeme aktivity Nového Města nad Metují. Stále častěji se množí dotazy na roli cyklokoordinátira na městě. Přehled náplně je k dispozici zde. Nicméně pokud nemá k dispozici kolem sebe tým odborníků, podpořen politickým vedením, jeho úsilí může být marné.
        • Jihlava má veřejnou pumpu pro uživatele jízdních kol. Veřejnou pumpu "Pro cyklistovu duši" pořídilo město Jihlava. V lokalitě sportovně relaxačního centra Český mlýn byla nainstalována u vchodu na dětské hřiště na odpočivadle asfaltového okruhu.

    PŘÍKLAD - UNIČOV

    Doprava v Uničově. Kde jsme?

    • 15 km sítě cyklostezek a smíšených komunikací pro pěší a cyklisty s navazujícími úseky obcí Medlov a Želechovice v délce 5 km. Investice města do bezmotorové dopravy v letech 2002–2012 představovaly částku 102,5 milionů Kč (40 % z celkové částky směřované do oblasti dopravy)
    • 41,5 km chodníků
    • 35 km místních komunikací pro motorová vozidla
    • 23 parkovišť

    Veřejný prostor a stojany na kola

    • přístřešek na kola v areálu nádraží ČD na pozemku ČD
    • nové stojany na kola umístěné při rekonstrukce Masarykova náměstí
    • budova radnice je vybavena kolárnou
    • obecně přístupy k veřejným budovám jsou vybaveny stojany na kola

    Díky cyklostezkám mohou děti bezpečně jezdit na kole na dětská hřiště

    Díky cyklostezkám můžeme jezdit na kole se bezpečně koupat

    Plány města - připravované cyklostezky.

    Našimi dílčími cíli je propojit vybudovanou síť cyklostezek s městy Šternberk, Litovel a Mohelnice a dalšími obcemi v těchto směrech a spojit CHKO Jeseníky a CHKO Litovelské Pomoraví. Společným finálním cílem je vybudovat ve spolupráci měst, obcí a Olomouckého kraje kompletní síť cyklostezek v širším regionu.

    PŘÍKLAD - ZLÍN

    Stávající stav :

    • rostoucí síť cyklostezek dosahuje délky 23 Km
    • byla realizována první integrovaná opatření (piktogramový koridor pro cyklisty, obousměrná jízda cyklistů v jednosměrkách, přístup do pěších zón)
    • První piktogramový koridor pro cyklisty na ul. Štefánikova
    • Pěší zóny v centru města přístupné jízdě cyklistů
    • Obousměrná jízda cyklistů v jednosměrkách
    • Rádi bychom rozšířili integrovanou infrastrukturu i na některé silnice II. a III. třídy, ale…

    Nicméně:

    • síť cyklostezek je nedostatečná a značně fragmentovaná, alternativní trasy mnohdy neexistují, stávající úseky jsou přetížené, výskyt řady nebezpečných míst
    • zejména centrum města je pro cyklodopravu obtížně přístupné, další rezervy jsou v oblasti parkování jízdních kol.


    Plány do budoucnosti:

    Zjednodušené schéma cyklistické infrastruktury – vize k r. 2026

    • Výstavba chybějících úseků páteřní cyklostezky (Tyršovo nábřeží v centru města r.2017 a východní části směr Vizovice r.2018-2019)
    • Dostavba chybějících úseků Městské obslužné cyklostezky (zajištění plnohodnotného průjezdu centrem, 2016-2017)
    • Napojení největšího sídliště Jižní Svahy na centrum cyklostezkou (2016-2017)
    • Aplikace úprav dle novelizované legislativy
    • Postupné rozšiřování možností parkování jízdních kol
    • Systematické zohledňování potřeb cyklodopravy v rámci všech městských dopravních projektů a revitalizací veřejných prostor

    PŘÍKLAD - JIHLAVA

    Plán podpory cyklistické dopravy

    • zvýšení podílu cyklistické dopravy na dělbě přepravní práce
    • odstraňování míst a úseků s vysokým rizikem dopravních nehod cyklistů
    • zefektivnění propagace cyklistiky jak vůči domácím obyvatelům, tak i návštěvníkům města
    • realizace a podpora projektů, které povedou k širšímu využití jízdního kola při dojíždění do školy a do práce
    • zkvalitnění podmínek pro parkování jízdních kol
    • podporu využití jízdních kol k rekreačnímu využití
    • Rozvoj páteřních cyklostezek a cyklotras - spolupráce s okolními obcemi – Vyskytná nad Jihlavou, Plandry, Rantířov, Rančířov, Čížov, Kostelec, Jezdovice, Třešť, …
    • spolupráce s významnými zaměstnavateli – Bosch, Automotive Lighting,