Logistika a nákladní kola

Pomocí speciálně upravených jízdních kol může být vykonávána, jak profesionální logistika jako jsou doručovací služby, sběr odpadu, drobné zásobování nebo malé obchodní služby, tak logistika soukromá ve smyslu běžných cest za nákupy nebo volnočasovými aktivitami. Zatímco v prvním případě se jedná spíše o využití cargokol (2, 3 nebo 4 kolových) a přívěsných vozíků, v případě druhém jde o využití doplňků jako zadní nosič, košík, brašny nebo menší přívěsné vozíky. Nevyužitý potenciál pro rozvoj cyklologistiky dokládají údaje sdružení EPOMM (EPOMM, 2012), které uvádí, že až 42 % motorizovaných cest v městských oblastech by mohlo být nahrazeno cyklologistikou (což odpovídá až 25 % všech cest).

Aktuálně největším potenciálem pro komerční cyklologistiku je doprava „na poslední míli“, CEP (Courier, Express, Parcel Service), poštovní služby a rozvoz drobných zásilek apod.
Konkrétně je to:

  • Doprava související s menšími zásilkami;

  • Krátká dojezdová vzdálenost mezi 5 až 7 km, což v kompaktním městě zároveň vytváří výhodu oproti autům v rychlosti a flexibilnosti;

  • Možnost využít cyklistickou infrastrukturu př. cykloobousměrky, pěší zóny, BUSpruh;

  • Menší prostorové nároky – Cargokola zabírají méně prostoru nejen při jízdě, ale hlavně i při parkování.

Městská logistika je velkým tématem, které zahrnuje mimo jiné i zásobování provozoven, obchodů apod. především rychloobrátkovým zbožím. Tradiční balíkoví přepravci tvoří jen menší část celkového objemu přepravy.
 
 



 

Dokumenty
Za "x" dosaďte ID číslo požadované složky dokumentů. Například id:1.
ID číslo je zobrazeno u jednotlivých složek dokumentů.


 


 

Co se skrývá pod názvem cargobike

Nákladní kolo (anglicky cargo bike, německy Lastenrad) je druh kola, jehož konstrukce je speciálně přizpůsobena pro transport nákladu. Nákladem může být v podstatě cokoli, věcmi počínaje, zvířaty a lidmi konče.

V nákladních kolech se skrývá velký potenciál v dopravní obsluze města. Proto zveme výrobce a provozovatele nákladních kol, aby představili své služby městům a partnerům na společných akcích. 

Jak může rozšíření pomoci veřejná správa? Detaily najdete v článku Jak mohou města podpořit šetrnou logistiku. Centra pro nákladní kola v blízkosti nádraží fungují v celé řadě evropských měst. 

Často se jedná o multifunkční prostory spojené s pronájmem kol, cargo kol, prodejem map, servisem a dalšími. Příkladem je třeba www.provelo.org v Bruselu nebo http://cargonomia.hu/?lang=en# v Budapesti.



Foto: 20 dobrých důvodů, proč používat nákladní kola, 2020
CycleLogistics – CityChangerCargoBike
www.cyclelogistics.eu


  


Druhy nákladních kol

Nákladní kola dnes tvoří zvláštní odvětví a na trhu se pohybuje několik různých typů. Mohou mít různý tvar, mít ohrádku, být zastřešeny, nebo poskytovat pouze plochu pro připevnění nákladu. Výjimkou nejsou ani speciální doplňky pro převoz dětí a kamarádů.

Využití nákladních kol má široké možnosti. Pravděpodobně vás hned napadla indická rikša, ale mnohem praktičtější je využít tato speciální kola k přepravě velkých nákupů, k převozu materiálu, nebo k doručování zboží. Dobře poslouží i jako servisní vozidla veřejných služeb nebo jako pojízdné stánky se zmrzlinou :) Stačí být otevřen tomuto způsobu přepravy a velmi brzy zjistíte, že forem pro využití je celá řada. 

Cargobikes.cz

Cargobikes.cz má svoji základnu v Hradci Králové, s pobočkami v Praze a dalších městech. Standardní nabídka obsahuje několik typů kol vlastního designu, která je možné upravit podle potřeby.

  

Manta Bikes

Manta bikes je specialistou na cyklodopravu a na propagaci přepravy pomocí jízdních kol. Jsme výrobci, ale také importéři nákladních kol ze zahraničí. Mezi našeho hlavního a nejdůležitějšího partnera patří italský výrobce lehkých nákladních kol Bicicapace kterému také zajišťujeme veškerý servis. Nabídka pro firmy je ke stažení zde.
více na http://www.bicicapace.com nebo http://www.cyklosfera.cz/prodej-kol