Inspirativní kampaně od aut k aktivní mobilitě a akce k rozvoji infrastruktury

Představujeme Vám inspirativní kampaně z celého světa, které propagují pěší dopravu jako spolehlivou, pohodlnou, ekonomickou a dostupnou formu mobility. Ukazujeme konkrétní příklady, kampaně za silniční bezpečnost, zkratky pro chodce v norském Trondheimu nebo soutěže a národní akce typu „10 000 kroků“. Zdůrazňujeme také širší dopady těchto iniciativ – od změny dopravního chování a zlepšení veřejného prostoru až po posílení politické podpory a zapojení místních komunit.

Je třeba propagovat pěší dopravu jako spolehlivou, pohodlnou, nákladově efektivní a dostupnou pro všechny. Vytvářet povědomí o nedílné úloze chůze pro veřejnou dopravu a všechny formy sdílené mobility pro urbanisty a dopravní plánovače a ve výzkumu.

Kampaň za bezpečnost silničního provozu v Biškeku, Kyrgyzstán

Cílem je: Ovlivnit chování účastníků silničního provozu, podpořit zlepšení ve výcviku řidičů apodpořit udržitelnou mobilitu.

Akční body: V roce 2016 bylo na silnicích usmrceno 125 dětí. Chodci se podílejí na 44 % nehod a 34,5 % úmrtí.

Monitoring na čtyřech křižovatkách v Biškeku v Kyrgyzstánu, zaměřený na bezpečnostní pásy a dětské autosedačky.
Kampaň "Dobrá židle", doprovázená rozsáhlou mediální kampaní.
Výukové hodiny ve školách, kterých se zúčastnilo 2427 žáků, 160 rodičů, 90 ředitelů a ředitelek.



Města pro chodce! Natečaj Mesta pešcem!

Získané zkušenosti:
159 účastníků (více než polovina zahraničních).
Soutěž byla reakcí na vize budoucnosti příliš zaměřené na technologie,
aniž by se myslelo na ústřední roli chůze nebo udržitelného rozvoje.
Propagace chůze jako spolehlivé, pohodlné a nákladově efektivní.
Akční body:
Institut pro územní politiku ve spolupráci s TAM-TAM
Institutem vyhlásil mezinárodní soutěž o návrh plakátu na téma město budoucnosti přátelské k chodcům: Města pro pěší!
Vítězný návrh byl oceněn částkou 1 000 eur.



Pěšky do školy Wales

Závazek národa odevzdán nevládní organizaci, celá kampaň vyzývá školy, aby platily za sběr odznaků.
Žáci zaznamenávají, jak se dostanou do školy, aby získali odznaky WOW.
"Děti byly rády, pokud přišly do školy pěšky nebo na koloběžce či kole, a povzbuzovaly ostatní, aby
dělali totéž. Žákům se také líbilo převzít odpovědnost za zaznamenávání svých pokroků."

Akční body:
Projekt do září 2025 zapojí do svých programů "pěšky do školy" ve Walesu 170 základních škol a 42 středních škol.
Školy WOW obvykle zaznamenávají nárůst počtu chodců o 23 %, přičemž počet aut přijíždějících ke školním branám se sníží o 30 %.



10 000 kroků

Původně zaměřeno na starší dospělé s vyšším BMI jako kampaň na podporu zdravých návyků.
Podpořila komunikaci mezi obyvateli a městem o designu ulic podporujícím pohodlí, dostupnost a bezpečnost při chůzi!
S místními úřady více komunikovalo 43 % účastníků.
Akční body:
Regionální koordinace: V den zahájení registrace se aktivně zapojilo devět obcí, dvě pražské městské části a čtyři kraje.
Různé odznaky pro různé treky, které mají podpořit různé úrovně chůze, jsou motivační.



Pokračujte pěšky. Mějte se dobře. Irsko.

Sjednotit a umožnit úsilí všech rekreačních, sportovních a zdravotních agentur a sdružení, které mají zájem o podporu chůze.
Pandemicky reagující dynamika!
Akční body:
Cílem organizace je maximalizovat počet lidí, kteří chodí pěšky za účelem dosažení zdraví, pohody a kondice.
Pomohlo propojit místní komunity s národními politikami.
Program má malý tým a menší rozpočet ve výši přibližně 300 000 eur ročně. Při aktualizaci svých cílů však spolupracuje s mnoha aktéry v oblasti aktivní mobility.



Transkanadská stezka

Stezka spojující nejvzdálenější města
Získané zkušenosti:
Národní projekt, který inspiroval místní sítě.
Zapojení komunity pomohlo s domorodým smířením vyjednat cestu.
Akční body:
Pozvěte lidi, aby vyprávěli příběhy a organizovali akce v rámci celé sítě.

Uznávejte dárce.
Trans-kanadská stezka:
Stezka spojující nejvzdálenější města
Transkanadská stezka. Zdroj: https://tctrail.ca/explore-the-map/




Zelená výzva

Společnosti ČSOB a Mastercard vyzývají banky a finanční instituce k zapojení do Zelené výzvy. Vyměňte auta za nohy, kola, skateboardy, koloběžky, MHD a sbírejte zelené kilometry. Pomůžete tím nejen sobě, ale i životnímu prostředí. Mastercard se navíc zavázalo podpořit výsadbu stromů v závislosti na počtu ujetých kilometrů. Aktivita se týká najetých kilometrů do práce a zpět. Více zde.



Do práce na kole

Výzvu Do práce na kole od roku 2011 organizuje spolek AutoMat ve spolupráci s místními koordinátory a koordinátorkami. Cílem je podpořít myšlenku aktivní dopravy, posílit vztahy napříč celou firmou. Akce se můžete zúčastnit v květnu, v září, ale i v lednu. A můžete jít i pěšky, běžet, jet na koloběžce. Pomůžete nejen sobě, ale i veřejnost na tom získá nejen čistější vzduch! Více info na AutoMatu.