Co je cílem Akademie městské mobility?


Rozvinout celospolečenskou diskusi o způsobu řešení dopravy, která ovlivňuje životní prostředí, atraktivitu města či obce k bydlení a praktický každodenní život lidí. Jenže současně se jedná o oblast, kde veřejnost má zcela jiné představy o řešení dopravy a mobility, než odborná veřejnost.

A tak jsme se rozhodli, že po vzoru Jana Ámose Komenského a jeho hesla "Škola hrou" uděláme putovní výstavu Žijeme města budoucnosti, která má právě tuto diskuzi. Snad se nám to podaří. Chceme pomoci městům vést dialog s veřejností a změnit tak jejich přístup ke vnímání veřejného prostoru, který zahrnuje motorovou i bezmotorovou dopravu a další formy udržitelné mobility.

Mobilita je komplexní záležitost, a proto si vyžaduje kvalitní, odborný, citlivý a komplexní přístup. Města tuto problematiku řeší pomocí plánů udržitelné městské mobility. Ty jsou zpracovány a realizovány v různé kvalitě.  Jejich základní filosofií je  ZAJIŠTĚNÍ DOPRAVNÍ INFRASTRUKTURY více PRO LIDI - ne tolik PRO AUTA, neboli zajištění pohybu obyvatel bez větších zábran.  A chceme to?


Kolik z nás si klade tyto otázky:
Je skutečně třeba za prací dojíždět?
Do jaké míry využívat individuální automobilovou dopravu?
Jak omezit negativní dopady spojené s přepravou zboží prostřednictvím zkracování dodavatelských řetězců a podporou lokální ekonomiky?


Opravdu dochází ke změně chápání mobility a dopravní infrastruktury s cílem zkvalitnění života pro všechny obyvatele, včetně zranitelných skupin, jakými jsou děti, senioři a seniorky, ženy, pečující osoby a osoby s omezenou schopností pohybu, orientace a komunikace?

Pro celospolečenskou diskusi se vychází z doporučení pro města, která jsou definovaná v Koncepci Smart Cities, v kapitole Dopravní infrastruktura a mobilita:

  • Dostupná dopravní infrastrukturaslužby odpovídající potřebám, bezpečná infrastruktura pro alternativní pohony a pro rozvoj nemotorové dopravy v obcích, městech a regionech, s ohledem na snižování emisí a dopad na klima.
  • Cílená komunikace s místními obyvateli umožňuje přijetí atraktivní alternativy v oblasti mobility s minimálními dopady na životní prostředí.
  • Veřejný prostor z pohledu dopravní infrastruktury a mobility je řešen ve strategických plánech a  plánech udržitelné městské mobility.


Další doporučení vychází z vládní Koncepce městské a aktivní mobility pro období 2021 – 2030 schválené dne 11. 1. 2021 a dále z metodiky SUMP (metodiky plánu udržitelné městské mobility, verze 2.0).


Garantem Akademie městské mobility je spolek Partnerství pro městskou mobilitu, který spolupracuje s celou řadou organizací: Česká silniční společnost, sekce SAMDI (Silniční a Městské Dopravní Inženýrství), Česká komora architektů, FD ČVUT v Praze, Univerzita Pardubice, VŠE v Praze a celá řada dalších odborných organizací.

Webový portál vznikl v roce 2020 v rámci projektu MOBILMAN - Humanitní rozměr plánů udržitelné městské a regionální mobility za finanční podpory TAČR (TL02000400).  Upráva webu v duchu Koncepce Smart Cities proběhla v roce 2023.