Aktuality podle tagu
03. 06. 2020
Na tiskové konferenci výkonný viceprezident Evropské komise Frans Timmermans oznámil, že cyklistika může být financována jako součást nových peněz vynaložených na mobilitu, které uvolní EU, spolu s dalšími opatřeními, jako je nabíjení elektrických vozidel a veřejná doprava. Nizozemský komisař Timmermans je jednou z nejvýznamnějších politických osobností v EU a vedoucím celého procesu Zelené dohody (Green Deal) v rámci Komise, jedná se tedy o velmi důležitý závazek. Řada evropských organizací dokonce hovoří o průlomovém prohlášení. Očekává se, že balíček městské mobility bude kolem 20 miliard EUR a bude poskytován členským státům prostřednictvím regionálních fondů EU s cílem podpořit výzvy spojené se znečišťováním ovzduší, změnami klimatu a blahobytem občanů.
Toto oznámení navazuje na návrh Evropské komise na cyklistický balíček ve výši 13 miliard EUR pro budování infrastruktury a dostupnosti elektrokol ze strany šesti sdružení (CIE, CONEBI, ECF, ECLF, IMBA EU a EBMA), který byl doplněn intenzivními veřejnými a soukromými lobbistickými aktivitami v Bruselu.
Kevin Mayne, generální ředitel CIE, vysvětlil důležitost tohoto oznámení: „Prvním bodem je úroveň, na které bylo toto oznámení učiněno, bylo to v absolutním jádru tvorby politiky EU, což je pro cyklistiku skutečně zásadní. Zadruhé to bylo jasné uznání, že jízda na kole je vedle ostatních druhů dopravy klíčovou odpovědností EU a neskrývá se v místní dopravní politice. Je to velký průlom pro sektor cyklistiky. “
Manuel Marsilio, generální ředitel CONEBI, souhlasil: „Začali jsme překonávat propast mezi cyklistikou a ostatními druhy dopravy v agendě EU. Tato podpora na vysoké úrovni je nezbytná pro to, aby EU financovala místní orgány a vlády členských států, pokud jde o cyklistickou infrastrukturu, snížení DPH, nákup bonusů za jízdní kola a jízdní kola a jízdu na kole v rámci inteligentního a propojeného rozvoje městské mobility. “
Jill Warren a Morten Kabell, ředitelé ECF, řekli: „To je skutečný důvod k oslavě, když si 3. června zároveň připomínáme Světový den jízdních kol. Nyní využijeme příležitost prosazovat konkrétnější opatření pro cyklistiku v návrzích na obnovu EU a budeme spolupracovat s našimi členskými organizacemi, abychom zajistili, že členské státy jsou připraveny utratit přidělené prostředky na zlepšení podmínek pro cyklistiku a pobídky, které dosahují našich cílů na rozšíření a kvalitnější podmínky pro využití jízdních kol pro všechny v Evropě. “
Pozadí prohlášení Timmermans spočívalo v tom, že Evropská komise představila svůj plán na vytvoření záchranného fondu pro celou EU po vypuknutí epidemie COVID-19 – centrem tohoto plánu potom byla Evropská zelená dohoda. Celkovou myšlenkou je poskytnout likviditu nejvíce postiženým regionům EU, což zahrnuje celou řadu iniciativ, které se budou zabývat především zdravotními a ekonomickými mimořádnými událostmi.
Videoklip prohlášení Franse Timmermansa najdete zde.
Tento proces zdaleka není u konce, protože z tohoto prohlášení se musí stát plány a rozpočty, které lze distribuovat napříč zeměmi EU. Cyklistická sdružení tvrdí, že cyklistika nebyla před několika týdny na programu obnovy Evropské komise, ale nyní by měla být schopna soutěžit o spravedlivý podíl miliard eur v plánu obnovy. To doplňuje širokou škálu prohlášení na úrovni jednotlivých států i měst, které osvětlují, že jízdní kola se začínají rozmáhat a využívat více než jakýkoli jiný druh dopravy.