Aktuality podle tagu
V boxu níže dosaďte za "tag:" kód tagu.
Například tag: tag1. Nebo tag: tag2. Atd.

Jak do škol: po svých, na kole, nebo zase mamataxi?

14. 09. 2020

Co mají společného moderní městská mobility, svoboda dětí a školní ulice? Jak spolu souvisí mamataxi, hluk kolem škol a kvalita života? Jak fungují školní ulice, které znají rodiče i děti ve Vídni, Bolzanu či Amsterdamu? A k čemu je to všechno dobré?

Nizozemsko má premiéra, který používá kolo i na cestu do královského paláce a na kole dělá také mezinárodní diplomacii. Po skončení první vlny koronavirové krize požádal veřejně a výslovně všechny rodiče v zemi, aby se svými dětmi do škol vyrazili po svých nebo na kole, avšak pokud jen trochu mohou, tak “rozhodně bez auta”. A to stejné zopakoval i před začátkem nového školního roku.

Ač je v Nizozemsku více kol než lidí (23 milionů vs 17 milionů) a do práce, na nákup, do školy či za přáteli se tu jezdí na kole v 50% všech případů, premiér Mark Rutte dobře věděl, proč svůj apel pronáší. Školy mohou být buď místem, kde se ráno hromadí auta, hluk, nervozita i rozespalé děti, a nebo místo, kam se děti i rodiče scházejí po svých nebo přijíždějí na kolech příjemně vyvětraní, bez ohledu na počasí.

Zdroj: Pražské matky

Že si děti, učitelé i rodiče zaslouží trochu jiný začátek dne, ví vyspělý svět už dávno. Že se dá ulice před školou zavřít, vyzkoušeli poprvé v 90. letech minulého století v italském Bolzanu.

Hlavní přínosy? “Více dětí chodí do škol po svých, před školou mají prostor na setkání, stejně tak i rodiče. Den začíná klidněji, nikde se nehrnou spěchající auta. To stejné i ve chvíli, kdy škola končí. Ostatně, rozdíl mezi dvacetiminutovým pasivním sezením a dvacetiminutovou aktivní chůzí je jasně znát i na činnosti mozku,” shrnuje analýza projektu metamorphosis.

Z jedné školy se fenomén školních ulic do dnešního dne rozšířilo nejen po celém jihotyrolském městě, nýbrž i po světě. Velmi aktivní je v zavádění školních ulic například Vídeň, kde zlepšování prostředí aktivně a osobně podporuje mj. místostarostka Birgit Hebein, první vlaštovky se díky aktivitám jednotlivých škol a rodičů objevují už i na okraji Prahy. Kdy si téma vezmou za své přímo starostky či primátoři, nemluvě o ministrovi školství?

Že nejde o žádné výstřelky, nýbrž trend, který má jako obvykle mezi městy své inovátory a early adopters, stejně jako ospalé přihlížející, dokládá přitom vedle apelu nizozemského premiéra i poslední video z Londýna. Tamní Traffic for London, městská organizace spravující veřejnou dopravu i klíčové komunikace na území metropole, pustila před pár dny do světa 30vteřinový spot s jasným vzkazem: Teď je čas vyrazit na cestu jinak. Aktivně.

Šanci ovlivnit, jak vypadá veřejný prostor před školami, máme každý z nás rodičů. První září a potom každý další den. Jak to bude vypadat u vás?

“Jak udusit vaše děti? Začněte tím, že máte co největší auto s co největší spotřebou. Vozidlo udržujte v co nejhorším technickém stavu. Po nastartování nechte motor běžet na volnoběh a otevřete zadní dveře, ať výfukové plyny naplní celou kabinu, pak je zavřete, čímž pro vás a vaše děti vznikne dokonalá plynová komora, a vyrazte.” Michal Vojtíšek, ČVUT

Zdroj: https://www.sancedetem.cz/cs/o-cem-se-mluvi/test-cvut-mamataxi-je-pro-deti-skodlive-3778.shtml

Zdroj pro novinku: sdružení Kolem na kole.


Štítky: Kampaně (Občan, tag35), Děti (Občan, tag38)