Aktuality podle tagu
V boxu níže dosaďte za "tag:" kód tagu.
Například tag: tag1. Nebo tag: tag2. Atd.

Od historických center měst až k nově budovaným oblastem - Rakousko

01. 02. 2021

Existuje celá řada možností, jak zvýšit kvalitu času, který trávíme ve veřejném prostoru. Jednou z nejúčinnějších je snížit provoz motorové dopravy, ať už pomocí pěší zóny, sdíleného prostoru, omezení rychlosti nebo vjezdu motorových vozidel.

Město Gmunden (Horní Rakousy) v souladu s dopravním generelem nabízí svým obyvatelům i turistům atraktivní veřejný prostor v samém srdci historického centra: na náměstí je během sezóny omezen vjezd osobních aut (s výjimkou taxi); spolu s místními kavárnami, obchody a každotýdenními farmářskými trhy to vytváří živou atmosféru. V létě jsou zde umístěné lavičky, houpačky a stolky – částečně ve stínu stromů – z nichž jsou nadšené nejen děti, ale i lidé během obědové pauzy nebo senioři a turisté. Pokud jde o veřejnou dopravu, v Gmundenu se nachází nejkratší, a zároveň nejstarší tramvajový systém v Rakousku, a také jedna z nejstrmějších zachovaných tramvajových tratí.

V řadě evropských hlavních měst vznikly dočasné cyklopruhy s cílem uspokojit rostoucí poptávku po bezpečné infrastruktuře pro cyklisty, kterou vyvolala pandemie Covidu a nutnost omezovat setkávání na veřejnosti © Mobilitätsagentur Wien transport. Ve Vídni například cyklisté od poloviny července mohou využít čtyři dočasné cyklopruhy, umístěné na pruzích dříve vyhrazených autům. Kromě toho se pro místní otevřelo víc než deset sdílených zón. Kvalitu života, a to především v letních měsících, má zvýšit i 22 „chladných ulic“, které díky zeleni, stínícím prvkům, houpačkám, nepřetržitému proudění vody ve fontánách a světlejší barvě asfaltu (trvalejší prvek) nabízí poměrně svěží klima.

Zdroj: © Mobilitätsagentur Wien

Na vysokou kvalitu veřejného prostoru se zaměřují i nové developerské oblasti jako Seestadt Aspern ve Vídni, jeden z nejrozsáhlejších urbanistických projektů v Evropě. Jedním z hlavních cílů je podle několika principů a strategií vytvořit takové prostředí, v němž se lidé budou cítit maximálně dobře. Ve výsledku zde pak veřejný prostor zabírá 50 % celkové plochy a nabízí možnosti jako zahradničení, komunitní kluby a další sousedské aktivity.

Zdroj textu: Zpravodaj EPOMM 10/2020

Autor: Fred Dotter, Mobiel 21 pro EPOMM

Zdroj pro obrázek: © komobile Gmunden


Štítky: Design ulice (Dobrá praxe, tag25), Cyklistická doprava (Dobrá praxe, tag27)