Aktuality podle tagu
V boxu níže dosaďte za "tag:" kód tagu.
Například tag: tag1. Nebo tag: tag2. Atd.

Opakování - 15minutové město: o co jde?

01. 03. 2021

Na téma čtvrhodinového města byly v loňském roce vydány dva články Co může mít společného Paříž s městy jako jsou Litomyšl, Hodonín nebo Most? a Paříž - praktické cvičení.

Dnes přinášíme další, který byl vytvořen spolkem Kolem na kole, který vyšel v jejich newsletteru podpořeném v rámci 2. kola svého krizového fondu Nadační fond ŠKODA AUTO. Článek byl převztat za účelem podpory městské mobility v českých městech, neboť propagace na dané téma není nikdy dost.

Článek:

Když byla Anne Hidalgo loni v červnu - a suverénní většinou hlasů - podruhé ze sebou zvolena starostkou Paříže, bylo to mimo jiné potvrzení, že rezonovala její jasná vize, jak proměnit francouzskou metropoli znovu v místo, kde se dobře žije a kde přednost mají lidé, nikoliv plech.

Tzv. Koncept 15minutového města, o kterém jste mohli číst tady v newsletteru poprvé už v lednu 2020, byl jedním z pilířů volební strategie Anne Hidalgo: “Vše, co člověk potřebuje k životu, bude mít dostupné v okruhu 15 minut - pěšky, nebo na kole.” Od té doby se základní myšlenka rozšířila z Paříže do celého světa, věnovaly se jí opakovaně Bloomberg, Financial Times i konference starostů. Profesor Carlos Moreno z pařížské Sorbony je autorem celého konceptu a dnes jezdí přednášet po celém světě. Když se ho skeptici ptají, proč zrovna 15 minut, má po ruce vždy stejnou odpověď: “Někde to bude 12 minut, jinde možná 18, ale podstata je stejná: kvalitní město budoucnosti bude to, kde budeme mít všechno podstatné poblíž, nikoliv na druhé straně města v nějaké centralizované podobě.”

Koncept 15minutového města stojí v očích Carlose Morena na několika základních tezích, mj.:

  • podstatná je kvalita života, kolem ní se všechno točí
  • dnešní města ztratila většinu ze své atraktivity pro každodenní život a lidé jen útrpně snášejí jejich hluk, smog a všudypřítomná auta
  • moudrému městu nejde o technologie a nálepku tzv. Smart city, nýbrž o šťastný život lidí
  • pandemie #covid19 jen zvýraznila, že budoucnost není v hodinových dojížděních za prací či za školou
  • s ohledem na udržitelný rozvoj, finance i ekologii má smysl pro veškerou existující infrastrukturu - ulice i budovy - hledat flexibilní využití po celý den, celý týden (například škola proměněná o víkendu na kulturní centrum), a ne za každou cenu dál stavět nové a nové
  • pro dopravní infrastrukturu obzvlášť platí: už žádné Rychleji a dál, nýbrž Pomalu a o to smysluplněji, příjemněji

“Pokud ještě 19. století bylo stoletím velkých říší a 20. století epochou národních států, potom 21. století bude stoletím měst,” říká Carlos Moreno, do jehož konceptu zapadá i rozvoj cyklodopravy a chůze jakožto dopravy budoucnosti ve skutečně prosperujících městech. Ve svém krátkém TEDTalk také Moreno vybízí: “Zamysleli jste se někdy, proč musí být hlučná a ulice plná znečištěného ovzduší hlučnou ulicí plnou znečištěného ovzduší? A proč to v našich městech tolerujeme?”

Video na youtube

V českých luzích a hájích patří mezi podobně smýšlející například architekt Osamu Okamura, mimo jiné také čtenář našeho newsletteru. Před nedávnem dokonce vydal o moudrých městech budoucnosti novou knihu Město pro každého: Manuál urbanisty začátečníka a v rozhovoru na stanici Český rozhlas Vltava volně parafrázoval také slova profesora Morena: „Musíme se vrátit k patnáctiminutovému městu krátkých vzdáleností, kdy můžeme pěšky dojít do obchodu, do školy, zacvičit si do parku. Předchozí trend „bydlení ve vlastním“ a ježdění vlastním autem za každou cenu je pro tuto planetu dlouhodobě neudržitelný.”


Štítky: Vize (Role města, tag1), Strategie (Role města, tag2)