Aktuality podle tagu
V boxu níže dosaďte za "tag:" kód tagu.
Například tag: tag1. Nebo tag: tag2. Atd.

Motorová vozidla v zemích EU by měla nasadit dietu!

24. 08. 2023

Autorka: Ceri Woolsgroveová

ECF se zabývá současným trendem zvětšování velikosti automobilů v Evropě a analyzuje dopad tohoto trendu na životní prostředí i bezpečnost silničního provozu. Poté se zabýváme současnými a potenciálními politikami, které by mohly těmto znepokojivým trendům zamezit.

Všimli jste si, že v poslední době auta často vyčnívají z parkovacích zálivů, při předjíždění cyklistů zbývá méně místa a obousměrné ulice se mění v jednosměrné, protože se do nich už auta v protisměru nevejdou? Tak to se vám nezdá! Evropská auta jsou stále větší - mnohem větší! Evropská auta se zvětšují a těžknou ve třech hlavních aspektech:

První je velikost a hmotnost vozového parku. V roce 2020 se průměrná hmotnost nových automobilů v EU a ve Spojeném království zvýšila na 1 457 kg, což je o 3 % více než v roce 2019 a o 15 % více než v roce 2001.

Osobní automobily: Hmotnost vozidel v pořadí podle značky

K tomu samozřejmě přispívá rostoucí obliba elektromobilů, které jsou kvůli baterii v průměru asi o 750 kg těžší než odpovídající vozidla se spalovacím motorem. Automobily se však zvětšují ve všech řadách. Vezměte si například tento nápadný příklad - Mini už není tak úplně Mini!

Srovnání velikosti starší verze mini modelu auta s novější (Foto: Brian Snelson via Flickr)

Za druhé, "SUV" je s přibližně 40% podílem na trhu nyní nejdominantnějším a nejoblíbenějším osobním vozidlem. V roce 2021 se prodalo přibližně 4,6 milionu nových vozů SUV, což je osmkrát více než v roce 2001. Vozy SUV patří mezi největší a nejtěžší vozidla v celém vozovém parku osobních aut.

Osobní automobily: Nové registrace podle segmentu vozidel 2021

A konečně, Evropa zažívá rostoucí rozmach rozměrných "pick-up trucků". Tato vozidla se nevyrábějí v EU, ale dovážejí se, a to obvykle z USA. Váží až 3,5 tuny, jsou velmi rozměrná a vyznačují se neuvěřitelně špatným výhledem z místa řidiče a nedostatkem bezpečnostních prvků na palubě. Příkladem je Ford F-150 nebo Dodge RAM.

A proč je to problém?

Z hlediska životního prostředí je nárůst hmotnosti vozového parku motorových vozidel v Evropě vážnou překážkou v úsilí o snižování emisí CO2. Na úrovni EU existují strategie snižování emisí z automobilů a města podporují politiku přechodu na cyklistickou, pěší a veřejnou dopravu, přesto množství emisí z dopravy stále roste. Hlavním faktorem, který to způsobuje, je dominance velkých SUV aut a obecně rostoucí velikost osobních aut; vozy SUV totiž mají mnohem větší spotřebu energie než středně velká auta, a dokonce i plně elektrická SUV mají stejně velkou nebo mírně větší spotřebu energie než středně velká auta se spalovacím motorem.

V roce 2022 Evropská agentura pro životní prostředí (EEA) uvedla, že průměrný nárůst emisí CO2 u nových automobilů "...mezi lety 2017 a 2019 byl způsoben především navýšením podílu sportovně-užitkových vozidel (SUV) a dalších větších a těžších automobilů". Mezinárodní energetická agentura (IEA) tvrdí, že "pokud by SUV byla samostatným státem, v roce 2021 by se v absolutních emisích umístila na šestém místě na světě s více než 900 miliony tun CO2". Zpráva IEA dále uvádí, že "pro zmírnění emisí z vozů typu SUV by se měl politický rámec zaměřit na omezení trendu jejich rostoucího počtu".

(Zdroj: Research for TRAN committee: Environmental challenges through the life cycle of battery electric vehicles)

Elektrifikace evropského vozového parku, která by zahrnovala vozy SUV a velká těžká vozidla, by rovněž znamenala velký tlak na dodávky vzácných minerálů a dalších materiálů, které budou důležité pro dosažení udržitelného energetického systému zejména v zemích globálního Jihu. Podstatné je, že tváří v tvář klimatické a ekologické krizi bychom opravdu neměli používat vozidla o hmotnosti 2 až 3 tuny k přepravě 60-100kilových osob.

Dopady používání velkých vozidel na bezpečnost silničního provozu

V USA, kde hmotnost a velikost vozidel roste mnohem víc a rychleji než v Evropě, dochází k velmi znepokojivému nárůstu počtu úmrtí chodců. Podle Insurance Institute for Highway Safety se počet úmrtí chodců v důsledku srážek s motorovými vozidly zvýšil o 80 % od roku 2009, kdy dosáhl svého minima. V současnosti je naopak nejvyšší za posledních 40 let, přičemž počet úmrtí chodců při nehodách s vozidly SUV roste rychleji než počet úmrtí při nehodách s jinými typy automobilů - 36 % oproti 27 %. Zpráva belgického institutu VIAS dospěla k závěru, že "těžší automobily zvyšují pravděpodobnost úmrtí zranitelných účastníků silničního provozu: s nárůstem hmotnosti osobního automobilu o přibližně 300 kg se v případě nehody pravděpodobnost úmrtí zranitelných účastníků silničního provozu zvyšuje o 23 %".

Víme, že větší vozy SUV a "pick-upy" jsou při nehodě ze své podstaty nebezpečnější, zejména kvůli krabicovité konstrukci přední části vozidla, vyšší hmotnosti při nárazu a snížené manévrovatelnosti vozidla. Na rozdíl od menších automobilů, které mají obvykle lépe tlumící čelní konstrukci, mají velká auta tendenci svou oběť odhodit na zem (dva silné nárazy, jeden od automobilu a druhý náraz na zem) a následně ji přejet. Tato špatná konstrukce také vytváří mrtvé úhly, zejména v přední části vozidla. To platí zejména pro "pick-upy". Obrázek nedávno sdílený na sociálních sítích ukázal, že populární americké pick-upy mají často horší čelní přímý výhled než tank!


Štítky: Nehodovost a bezpečnost (Fakta a čísla, tag13), Bezpečnost (Mezioborového plánování, tag18)