07. 10. 2025
V rámci programu ochrany před povodněmi v Hawicku získalo město Borders novou síť tras pro aktivní mobilitu, která místním obyvatelům nabízí zdravé a udržitelné možnosti pro jejich každodenní pohyb po městě.
Komunity na severovýchodě Hawicku jsou nyní propojeny lépe než kdykoli předtím, a to díky novému mostu Weensland Bridge, který je součástí sítě Active Travel Network. Zdroj: Michael Kelly/Walk Wheel Cycle Trust.
Díky 7 km rozšířených sdílených cest, přístupným rampám a strategicky umístěným lávkám otevírá nová síť Active Travel Network v Hawicku nové možnosti pro pěší, cyklisty a vozíčkáře.
Walk Wheel Cycle Trust se připojil ke Scottish Borders Council, ministryni dopravy Fioně Hyslopové a členům místní komunity, aby v úterý 26. srpna společně oslavili zahájení provozu této sítě.
Budování silnějších vazeb v komunitě
Díky síti Active Travel Network v Hawicku je pohyb po městě pro všechny snazší, zdravější, bezpečnější a příjemnější.
Nové a modernizované stezky a mosty nyní spojují mnoho částí města, od Weenslandu na severovýchodě až po Volunteer Park na jihozápadě.
Výrazně se tak zlepšilo propojení mezi školami, podniky a místními službami, díky čemuž je cestování pěšky, na kole nebo na vozíku o poznání přímější.
Heather je členkou místní ženské cyklistické skupiny Hawick Belles a novou síť využívá k setkávání s ostatními členkami, aby společně podnikaly výlety na kole do vzdálenějších míst:
„Pro mě to znamená obrovský rozdíl, protože bydlím mimo město a dříve jsem se musela proplétat hustým provozem.
Teď ale stačí, abych se dostala na okraj města, napojila se na síť Active Travel Network a za 5 nebo 10 minut jsem na druhém konci města. Vůbec to netrvá dlouho. A vyhnula jsem se veškerému provozu. Z tohoto hlediska je to pro mě dar z nebes.“
Káva a zákusek jsou na prvním místě v seznamu priorit ženského cyklistického klubu Hawick Belles – skupiny, která se zaměřuje stejnou měrou na sociální kontakty jako na jízdu na kole. Zdroj: Brian Sutherland/Scottish Borders Council.
Zvláštním úspěchem projektu byla instalace nových lávek pro pěší.
Vzhledem k tomu, že město je vystavěno kolem řeky Teviot, přecházení řeky je v Hawicku součástí každodenního života.
Tři úzké přechody byly nahrazeny novými 4 m širokými mosty, které umožňují chůzi, jízdu na vozíku i na kole v obou směrech.
Kromě toho projekt přinesl také nový most pro pěší ve Weenslandu.
Tento nový most zkracuje dobu cesty mezi východními obytnými oblastmi města, což je přínosem pro komunity jako Burnfoot, které dříve neměly žádný most přes řeku poblíž.
Holly chodí do 7. třídy základní školy Trinity Primary School v Hawicku a novou síť cest využívá jak pro chůzi, tak pro jízdu na kole:
„Mosty nám pomáhají, protože dříve jsme museli obejít polovinu města, abychom se někam dostali. Ale teď stačí přejít přes mosty a jsme tam.
Dříve mi cesta kamkoli trvala asi 20 minut, ale díky mostům mi to teď trvá asi 5 minut. Je prostě snazší se někam dostat a nejsem tak unavená, když tam dorazím!“
Nově zrekonstruovaná lávka Lawson Footbridge je nyní široká 4 metry, což umožňuje lidem bezpečně přecházet řeku v obou směrech pěšky, na vozíku nebo na kole. Zdroj: Michael Kelly/Walk Wheel Cycle Trust.
Aktivní mobilita mění vše – naše zdraví, naši pohodu, náš svět
Díky tomuto lepšímu propojení se bude více lidí cítit sebejistě a bude se po městě pohybovat pěšky, na vozíku nebo na kole.
Ať už jde o cestu do práce, do školy nebo do obchodu, tyto dostupné způsoby, jak si užít každodenní pohyb, pomáhají lidem žít zdravěji.
Nová síť také poskytuje mladým lidem bezpečnější místa pro jízdu na kole, aniž by se museli mísit s dopravním provozem.
Daisy, další žákyně 7. třídy základní školy Trinity, byla těmito úpravami motivována:
„Já a moje sestry jsme začaly více jezdit na kole. Všechny jsme totiž měly kola, která už delší dobu stála v kůlně.
Ale teď, když jsou tu nové stezky, máme důvod je využívat, a díky tomu jsme mnohem aktivnější.“
A díky reálné možnosti nahradit jízdu autem po městě chůzí nebo jízdou na kole budou silnice v Hawicku klidnější a bezpečnější pro všechny uživatele.
Daisy dodala:
„Chodím do školy pěšky. Chůze je lepší i pro životní prostředí, protože se do ovzduší nevypouští tolik výfukových plynů.
A také to znamená, že ráno jsou silnice méně rušné pro ostatní děti, které chodí do školy pěšky, což je fajn.“
Nová síť Active Travel Network usnadňuje mnoha žákům v Hawicku cestu do školy a poskytuje více míst bez dopravního provozu, kde mohou jezdit na kole a procházet se s přáteli. Zdroj: Brian Sutherland/Scottish Borders Council.
Jak Daisy poznamenává, méně aut na silnicích znamená lepší kvalitu ovzduší – a síť Active Travel Network také vytvořila nové zelené plochy po celém městě, kde mohou místní trávit čas venku.
Common Haugh a Wee Haugh byly revitalizovány a zároveň byl vytvořen nový park biodiverzity ve Weenslandu.
Díky lavičkám a krajinářským prvkům jsou tyto nové parky příjemným místem, kde mohou lidé trávit čas společně.
Kromě zvýšení kvality života pomáhá přírodě vzkvétat také výsadba divokých květin a více než 2 500 nových stromů.
Plánování budoucnosti – Program ochrany před povodněmi v Hawicku
Kromě toho, že projekt pomáhá snižovat emise z dopravy a zvyšovat ekologickou šetrnost města, má i širší environmentální význam jako součást programu ochrany před povodněmi v Hawicku.
Hawick má kvůli své poloze na soutoku řek Teviot a Slitrig Water dlouhou historii povodní a v posledních letech utrpěl značné škody.
Vzhledem k tomu, že dopady klimatických změn se městu stále více přibližují, je program ochrany před povodněmi v Hawicku významnou investicí a počinem, který se má stát jedním z nejkomplexnějších programů ochrany před povodněmi, jaký kdy byl ve Velké Británii realizován.
Díky začlenění aktivní dopravy od samého počátku se program zaměřil na chůzi, jízdu na kole a na vozíku jako na základ budoucnosti města Hawick, čímž zajistil trvalý pozitivní dopad na celé město na mnoho let dopředu.
Ministr dopravy a čestný radní Rammage přestřihl pásku na oslavu nové sítě Active Travel Network v Hawicku, která je součástí programu protipovodňové ochrany. Zdroj: Brian Sutherland/Scottish Borders Council.
Síť aktivní dopravy v Hawicku je projektem Walk Wheel Cycle Trust Places for Everyone, který byl realizován díky finanční podpoře skotské vlády ve výši 12,6 milionu liber prostřednictvím Transport Scotland.
Projekt byl realizován ve spolupráci se Scottish Borders Council v rámci programu ochrany před povodněmi v Hawicku.
Zdroj: https://www.walkwheelcycletrust.org.uk/our-blog/news/hawicks-new-active-travel-network-bridges-the-gaps-between-local-communities/