Aktuality podle tagu
01. 12. 2025
V rámci projektu SUMPs for BSR byl i vytvořen dokument Model pro experimentování s opatřeními v oblasti aktivní mobility. Spolek Partnerství pro městskou mobilitu. z. s. přeložil tento dokument a níže uvádí zkrácenou verzi.
1. Malá opatření s velkým přínosem
Realizace rozsáhlých infrastrukturních opatření je pomalá a velmi nákladná. Zlepšit kvalitu veřejných prostor a podmínky pro cyklistickou a pěší dopravu však lze na místní úrovni a relativně rychle i s malými investicemi (Helsinki Region Transport 2020). Opatření malého rozsahu lze také využít k otestování životaschopnosti trvalých řešení ještě předtím, než dojde k nákladným a rozsáhlým změnám infrastruktury. Tato malá opatření nebo pilotní projekty mohou vést k nečekaným řešením, která lze rozšířit a replikovat v různých částech města. Nízkonákladová opatření mohou být obzvláště důležitá a účinná pro malá a střední města s omezenými zdroji.
Realizace opatření zaměřených na zlepšení veřejného prostoru je často obtížná, protože může docházet k odporu proti takovým opatřením, která omezují vjezd pro osobní automobily. Pilotní projekty mohou pomoci najít nové způsoby, jak podpořit využívání udržitelných způsobů dopravy, jako je chůze a jízda na kole, a bojovat proti dominanci automobilů. Příklady opatření v malém měřítku, která zlepšují veřejný prostor a tím i podmínky pro chůzi a jízdu na kole, jsou zklidnění dopravy pomocí retardérů, zúžení ulice, zatraktivnění uličního prostoru nebo zvýšení kvality městského prostoru pro různé aktivity, zavedení letních ulic se zákazem průjezdu nebo dočasných cyklistických pruhů.
Propagace aktivních způsobů dopravy má pozitivní dopad na zdraví občanů a podporuje rozvoj inkluzivnějšího systému mobility. I malé zlepšení prostupnosti veřejných prostor zvyšuje aktivitu lidí a chůze zvyšuje přínosy pro zdraví a snižuje úmrtnost (Helsinki Region Transport 2017).
Malá opatření mohou také zvýšit viditelnost procesu plánování udržitelné městské mobility (PUMM), protože tak lze otestovat opatření, která by mohla vyvolat odpor veřejnosti, a také klást důraz na pozitivní výsledky v oblasti životního prostředí, aby bylo možné lépe získat podporu veřejnosti a politiků. Pilotní projekty pomáhají zvýšit agilitu veřejného sektoru a lépe a rychleji reagovat na nové výzvy v oblasti dopravy. Jsou také skvělým způsobem, jak zapojit veřejnost a místní zainteresované strany do plánování větších investic.
2. Plánování úspěšných experimentů s opatřeními v oblasti aktivní mobility
Existuje nevyužitý potenciál pro integraci pilotních projektů a dočasných experimentů do plánovacích postupů měst. Model pro experimentování s opatřeními v oblasti aktivní mobility je zaměřen na místní veřejné orgány a města, která chtějí podporovat aktivní mobilitu a testovat své nápady v malém měřítku. Model provede různými fázemi procesu plánování pilotního projektu s klíčovými otázkami k zamyšlení, přičemž se zaměří na charakteristiky opatření v oblasti aktivní mobility. Model popsaný na obrázku 1 je rozdělen do tří fází: před implementací, během a po implementaci. Inspiroval se existujícími materiály a průvodci pro pilotní projekty nebo experimenty s opatřeními v oblasti aktivní mobility v malém měřítku od Forum Virium (2020), Helsinki Region Transport (2020), Motiva (2020) a města Turku (2020).