Dobrá spojení v Essenu

Dobré spojení autobusem a vlakem

Ruhrbahn

Ruhrbahn je s 50 kilometry dlouhou železniční sítí jedním z největších dopravních podniků v regionu. Se třemi linkami metra, jedenácti tramvajovými linkami, 52 autobusovými linkami a 22 nočními expresními linkami zajišťuje ekologickou veřejnou dopravu pro 140 milionů cestujících ročně v Essenu a Mülheimu an der Ruhr.

Plán místní dopravy města Essen

Město Essen pravidelně vytváří aktuální plán pro místní dopravu, naposledy v září 2017. Reaguje tak na neustále se měnící podmínky a potřeby velkoměsta. Místní veřejná doprava musí vyhovět rostoucímu počtu cestujících a zůstat výkonná. Již dnes je komunální síť tratí plně vytížena. Plán místní dopravy zohledňuje také bezbariérovost a ochranu životního prostředí.

Ústřední součástí plánu místní dopravy je nová CITYBAHN (také „Bahnhofstangente“). Jedná se o novou nadzemní tramvajovou trasu, která je „obchvatovým řešením“ v tramvajové síti. Odlehčuje mimo jiné tunelové trasy a navíc spojuje novou městskou část ESSEN 51 s centrem města. CITYBAHN by měla být v provozu od roku 2025. 

Rozhodnuto o dalším pokračování provozu kyvadlové dopravy „Bussi“ na vyžádání

Dnes se městská rada Essenu vyslovila pro pokračování provozu kyvadlové dopravy „Bussi“ na vyžádání do 31. prosince 2025. Společnost Ruhrbahn GmbH zahájila v březnu 2021 provoz kyvadlové dopravy na vyžádání „Bussi“, aby rozšířila svou nabídku služeb o služby orientované na potřeby zákazníků, které jsou digitální, ekologické a chytré. Tato nabídka doplňuje linky v pozdních večerních a nočních hodinách o individuální sdílené možnosti přepravy. Období provozu bylo vybráno na základě měření spokojenosti zákazníků veřejné dopravy, které ukázalo, že nabídka ve večerním a nočním provozu by měla být vylepšena.

Od března do října 2021 jezdila „Bussi“ každý pátek a sobotu mezi 19:00 a 2:00 hod v centru Essenu. Ve druhé fázi vývoje od listopadu 2021 do června 2024 byla provozní doba o víkendech prodloužena o jednu hodinu do 3:00 hod a byl zaveden další provozní den ve všední dny, a to ve čtvrtek od 19:00 do 24:00 hod. Kromě toho byla rozšířena oblast v centru Essenu, a to v severojižním směru od Zollverein po Stadtwald a ve směru západ-východ od Borbecku po Steele. Ve třetí fázi rozvoje od července 2024 bude služba „Bussi“ k dispozici každý den v pozdních večerních a nočních hodinách v celé městské oblasti Essenu. O rozšíření rozhodla rada města Essen na svém zářijovém zasedání v loňském roce. Díky tomu budou nyní obsluhovány i méně hustě osídlené oblasti s menší nabídkou veřejné dopravy. Rozšířená nabídka na vyžádání umožní více lidem přístup k „Bussi“. Téměř trojnásobné zvětšení obsluhované oblasti a zdvojnásobení počtu potenciálních uživatelů si vyžádalo úpravu vozového parku, takže stávající flotila byla doplněna o čistě elektrické vozy Mercedes EQV 300. Díky tomu je o víkendech v provozu deset vozidel.

S více než 15 800 registracemi od zahájení provozu a průměrně přibližně 100 novými zákazníky měsíčně (stav pro květen 2024) se nabídka „Bussi“ jako doplněk k večerní a noční dopravě

setkává s velkým ohlasem. Od druhého roku provozu od března 2022 do současnosti rostoucí počty uživatelů naznačují nepřetržitý růst s průměrným počtem 1 130 absolvovaných jízd za měsíc. Celkem přibližně 87 000 ujetých kilometrů je díky elektrické flotile vozidel „Bussi“ bez lokálních emisí.

Do konce února 2023 byl „Bussi“ podporován v rámci směrnice o podpoře „Digitalizace komunálních dopravních systémů“ Spolkového ministerstva dopravy a digitalizace. Od března 2023 je projekt „Bussi“ financován z paušálu pro veřejnou dopravu podle § 11 odst. 2 ÖPNVG NRW.

Ceny jízdného „Bussi“ pro rok 2024 vycházejí z tarifu dopravy na vyžádání Dopravního svazu Rýn-Ruhr (VRR) +40 procent, který se počítá podle vzdušné vzdálenosti. Zákazníci s předplacenou jízdenkou na veřejnou dopravu (včetně DeutschlandTicket) získají jako dosud 25procentní slevu na každou jízdu.

Další postup

S cílem zabránit zrušení služeb dopravy na vyžádání rozhodl VRR v srpnu 2024 o zavedení příplatků +50 % a +60 % v tarifu dopravních služeb na vyžádání. V případě pokračování služby „Bussi“ i po roce 2024 se plánuje zvýšení tarifu na příplatek ve výši 60 %. Kromě toho se předpokládá účast VRR na nákladech platformy On-Demand Ridepooling NRW, díky čemuž by licenční poplatky (cca 63 000 eur) buď zcela odpadly, nebo by se výrazně snížily.

Kromě toho se má pravidelně kontrolovat, jak dobře funguje provoz a jaké jsou počty uživatelů. V případě potřeby se mají vypracovat opatření ke zlepšení provozu. Přitom se mají zohlednit také nové vývojové trendy v pozadí systému (např. další vývoj algoritmu pro rozdělování jízd).

Náklady

Rozšíření nabídky od července 2024 bude pro rok 2025 znamenat náklady ve výši 617 000 eur. Nová částka vychází z celkových nákladů vypočítaných pro rok 2023 ve výši přibližně 950 000 eur, od nichž se odečtou vypočítané příjmy z jízdného na základě zvýšení tarifů (přibližně 270 000 eur) a licenční poplatky za platformu Ridepooling (přibližně 63 000 eur). Při předpokládaných 41 000 jízdách ročně vyplývá dotace ve výši přibližně 15 eur na jízdu a míra pokrytí nákladů ve výši 30,4 procenta – pro srovnání, míra pokrytí nákladů v noční síti je přibližně 17 procent. „Bussi“ vykazuje ve srovnání s jinými nabídkami veřejné dopravy mnohem nižší potřebu dotací a zároveň efektivnější pokrytí celého území města.

Na pokrytí nákladů ve výši 617 000 eur je nutné, aby město Essen uhradilo kompenzaci ztráty společnosti EVV/Ruhrbahn GmbH. Financování kompenzace ztráty ve výši 617 000 eur v roce 2025 pro EVV/Ruhrbahn bude provedeno z paušální částky pro veřejnou dopravu podle § 11 odst. 2 ÖPNVG NRW. Rozpočtová přihláška bude podána v rámci změnových dokladů k dvojitému rozpočtu na roky 2025/2026.

Projekt CITYBAHN v Essenu

S projektem CITYBAHN Essen se od roku 2026 vrací nadzemní tramvaj do centra města a do přednádražního prostoru. Jedná se o novou tramvajovou trať, která bude uvedena do provozu postupně. Od roku 2028 budou na této trati jezdit celkem tři linky. Město Essen reaguje projektem CITYBAHN na rostoucí počet cestujících a umožňuje ekologickou dopravu. Na začátku roku 2024 byly oficiálním výkopem zahájeny stavební práce před hlavním nádražím v Essenu.

Postupné uvádění do provozu

V roce 2026 bude nejprve uvedena do provozu hlavní část CITYBAHN – takzvaná nádražní tangenta: Poté budou obsluhovány první zastávky „Betriebshof Stadtmitte“, „Hollestraße“, „Essen Hbf“ a „Hindenburgstraße“. Z nové bezbariérové zastávky u hlavního nádraží budou mít cestující přímé nadzemní spojení linkou 108 v 10minutových intervalech.

Úsek od Berthold-Beitz-Boulevard / Altendorfer Straße přes novou městskou část ESSEN 51 navazuje na stávající síť u zastávky „Bocholder Straße“ a bude realizován ve fázi 2 v roce 2027. Na tomto úseku budou vybudovány tři nové zastávky: „Krupp-Park“, „Zeche Amalie“, „Zollstraße“ – zastávka „Bergmühle“ bude navíc renovována.

Ve fázi 3 bude úsek mezi Hans-Böckler-Straße propojen s křižovatkou Frohnhauser Straße / Berthold-Beitz-Boulevard, aby tak byla dokončena již existující trasa na Berthold-Beitz-Boulevard. Budou vybudovány dvě nové zastávky „Schwanenkampbrücke“ a „Westendhof“ a přestavěna zastávka „Frohnhauser Straße“.

Podle aktuálního harmonogramu bude celá trasa CITYBAHN uvedena do provozu v roce 2028.

Z železniční tangenty se stává CITYBAHN

V souvislosti s novou trasou se často skloňuje pojem „železniční tangenta“. Ta je původem a jádrem CITYBAHN. V roce 2017 byl schválen nový plán místní dopravy města Essen. Jeho podstatnou součástí byla Bahnhofstangente: nová nadzemní tramvajová trať vedoucí ze Steeler Straße přes Holle- a Hachestraße až k Frohnhauser Straße/Berthold-Beitz-Boulevard. V rámci rozvoje města, zejména díky výstavbě nové městské čtvrti ESSEN 51, byla trať v průběhu plánování prodloužena na obou koncích: místo na Steeler Straße nyní začíná již u depa Ruhrbahn. Místo toho, aby končila na rohu Frohnhauser Straße/Berthold-Beitz-Boulevard, pokračuje dále na sever až k Bergmühle. Tato rozšířená kompletní trasa původní železniční tangenty se od roku 2020 nazývá CITYBAHN.

Výhody CITYBAHN

CITYBAHN spojuje novou městskou čtvrť ESSEN 51 s hlavním nádražím, projíždí nadzemní částí před nádražím a odtud vytváří spojení bez přestupů do jihovýchodní čtvrti, do Huttropu a Steele. CITYBAHN spojuje celkem deset zastávek a vytváří bezemisní spojení z východu na západ. Je tak důležitým stavebním kamenem pro město, aby dosáhlo rovnoměrného rozložení různých druhů mobility: pěší doprava (25 procent), cyklistická doprava (25 procent), veřejná doprava (25 procent) a automobilová doprava (25 procent). Takzvaný modal split 4x25 procent je cílem plánu mobility 2035 města Essen.

Rozšíření struktury veřejné dopravy je nezbytné, aby se dlouhodobě snížily hodnoty oxidu dusičitého ve městě. Kromě environmentálních a zdravotních aspektů se Essen s rozšířením těchto mobilních služeb připravuje také na další populační růst.

Díky CITYBAHN se lidé v budoucnu dostanou z městské čtvrti ESSEN 51 do centra města za pouhé 8,5 minuty. CITYBAHN také odlehčí tunelovému systému Ruhrbahn v centru města, který již nyní naráží na své limity kvůli rostoucímu počtu cestujících. Každé dvě minuty tam jezdí vlak v každém směru – to je 1 100 jízd denně. Nadzemní trasa CITYBAHN umožňuje přesunout jízdy linky 105 z tramvajového a metro tunelu u hlavního nádraží na silnici. Linka 107 tak bude v budoucnu moci jezdit ještě častěji.

Výstavba CITYBAHN

První přípravné stavební práce byly zahájeny již v roce 2021, mimo jiné za účelem položení potrubí a umožnění výstavby kanalizace. Podle aktuálního harmonogramu budou do roku 2028 postupně přestavěny potřebné silnice, zřízeny nové zastávky a vybudován nový podchod (Berthold-Beitz-Boulevard/Hans-Böckler-Straße). Projekt CITYBAHN je rozsáhlý projekt s náročným stavebním plánováním.

Náklady a dotace

Projekt CITYBAHN je projektem dotovaným spolkovou vládou a spolkovou zemí. Spolková vláda poskytuje až 75 procent, spolková země Severní Porýní-Vestfálsko zvyšuje dotace spolkové vlády na 95 procent. Aktuální odhad nákladů na celý projekt činí přibližně 180 milionů eur: přibližně 151 milionů eur na tramvajovou trať CITYBAHN a přibližně 29 milionů eur na výstavbu silnice Berthold-Beitz-Boulevard. Vzhledem k vývoji cen ve stavebnictví se tato částka může v průběhu projektu změnit.

Změna trendu a současně staré známé

Tramvaj jezdila podél hlavního nádraží již před více než 50 lety.

V 70. letech však zmizela. V té době měly tramvaje ustoupit rostoucímu automobilovému provozu. Místo nich bylo rozšířeno metro.

Mezitím došlo k obratu: ekologická výstavba veřejné dopravy se stala ústředním prvkem moderního urbanismu. Podíl automobilové dopravy v centru města by se měl opět snížit, aby se vytvořil větší prostor pro bezemisní mobilitu. Od roku 2026 bude tramvaj postupně vrácena na povrch díky projektu CITYBAHN.