Na kole po Essenu
Síť cyklostezek v Essenu je dlouhá víc než 500 kilometrů. Cyklistům v Essenu je k dispozici přibližně 300 kilometrů výhradně cyklistických stezek, sdílených stezek pro pěší a cyklisty, cyklistických ulic, cyklistických pruhů a ochranných pruhů. Patří sem také oblíbené bývalé trasy důlních železnic vedoucí zelenou krajinou.
Celá síť cyklostezek v Essenu (hlavní síť tras a doplňková síť) je vybavena cyklistickými značkami, které usnadňují orientaci i při cestách do sousedních měst. K tomu slouží také cyklistický plán města Essen, který kromě tras zahrnuje i cyklostezky a zajímavosti.
Essen je od roku 1995 členem pracovní skupiny pro cyklisticky přátelská města, okresy a obce v Severním Porýní-Vestfálsku. Od té doby se v oblasti cyklistické dopravy událo mnoho.
Cyklistické ulice
V Essenu je nyní více než 80 cyklistických ulic. Essen je tak po Mnichově městem s nejvyšším počtem cyklistických ulic v celém Německu. Cyklistické ulice jsou určeny především pro cyklisty. To znamená, že ostatní účastníci silničního provozu se musí přizpůsobit provozu cyklistů. K pravidlům, která platí na cyklistických ulicích, je k dispozici leták a krátké vysvětlující video.
Orientační značení
V celé cyklistické síti města Essen jsou umístěny orientační značky, které cyklistům pomáhají orientovat se.
Značení se skládá jednak z obdélníkových tabulí s červeným písmem na bílém pozadí, které obsahují cíle v podobě městských částí nebo sousedních měst s uvedením vzdálenosti. Na potvrzení trasy se na trase používají také menší čtvercové mezilehlé značky, které označují směr jízdy symbolem kola a směrovými šipkami.
Kromě těchto sítí byly turistické trasy města Essen (vodní trasa, přírodní trasa, městská trasa, trasa jih, západ a sever a údolní trasa) vybaveny cyklistickým značením, stejně jako regionální trasy RuhrtalRadweg, EmscherParkRadweg, Deutsche Fußball-Route a Emscherweg. Od roku 2019 usnadňuje orientaci při výletech v radrevier.ruhr také systém křižovatek Regionalverband Ruhr (RVR), který byl vytvořen podle nizozemského vzoru.
Možnosti parkování jízdních kol
Jízdní kolo jako ekologická a zdraví prospěšná alternativa mobility potřebuje více než jen dobré cyklostezky. Kromě přibližně 5 000 veřejných stojanů na kola na důležitých místech v městské oblasti jsou po celém městě rozmístěna bezpečná parkovací místa v boxech na kola nebo hlídaných parkovištích pro kola, z nichž některá jsou vybavena dobíjecími stanicemi pro elektrokola. Mnoho zaměstnavatelů také nabízí svým zaměstnancům odpovídající možnosti. Díky tomu se kolo stává skutečnou alternativou k autu i pro cestu do práce.
Město rádo vyhovuje požadavkům firem a občanů, aby se jízda na kole v Essenu stala atraktivnější. V posledních letech bylo instalováno v průměru 130 stojanů na kola ročně. V případě zájmu můžete kontaktovat pověřence pro cyklistickou dopravu Christiana Wagenera telefonicky na čísle 0201-88 66620 nebo e-mailem na adrese christian.wagener@amt66.essen.de.
Mobilní stanice
Mobilní stanice jsou centrálně umístěná přestupní místa, kde jsou kromě veřejné dopravy k dispozici i další veřejně přístupné dopravní služby, jako jsou půjčovna kol, carsharing a taxi. Kromě toho zde najdete bezpečné úschovny pro vlastní kola a užitečný přehled dopravních služeb v okolí. V roce 2017 otevřela společnost Ruhrbahn ve spolupráci s projektovou kanceláří Grüne Hauptstadt Europas – Essen 2017 (Zelené hlavní město Evropy – Essen 2017) dvě mobilní stanice – jednu u krajského soudu a druhou na dopravním uzlu ve Steele.
Půjčovna kol v Essenu
Cyklistické stanice Neue Arbeit der Diakonie Essen
Více než jen půjčovna kol: Cyklistické stanice u hlavního nádraží a v Essen-Kupferdreh nabízejí kromě půjčování kol také hlídané parkování, servis a opravy.
RevierRad
Půjčovna kol RevierRad nabízí služby pro cykloturistiku v celém Porúří. Kola a cyklistické doplňky, jako jsou helmy a podobně, lze rezervovat online nebo na místě v půjčovně, případně si je lze spontánně vypůjčit. K dispozici jsou také atraktivní elektrokola.
Bezpečné a suché parkování kol – 80 nových parkovacích míst v garážích pro kola u hlavního nádraží v Essenu
17.09.2025
Ve čtvrtek 18. září budou na parkovišti u Weiglestraße u hlavního nádraží v Essenu uvedeny do provozu čtyři garáže pro cyklisty. Každá garáž nabízí 20 parkovacích míst, takže celkem je k dispozici 80 parkovacích míst pro jízdní kola. Takto zaparkovaná jízdní kola jsou chráněna před povětrnostními vlivy a krádeží.
Garáže pro jízdní kola jsou zabezpečeny posuvnými vraty a otevírají se pomocí systému „DeinRadschloss“; rezervace se provádí prostřednictvím aplikace Ruhrbahn nebo VRR. Je možné je využít na jeden den, ale také pro dlouhodobé parkování. Ceny: 1 den 1 euro, 1 týden 5 euro, 1 měsíc 10 euro, 1 rok 70 euro. Rezervace lze libovolně prodloužit prostřednictvím aplikace Ruhrbahn nebo VRR.
Nové garáže pro jízdní kola jsou dvoupatrové. Kromě běžných jízdních kol v nich lze parkovat také elektrokola – v dolním patře. V horním patře jsou povolena jízdní kola do 18 kilogramů, takže elektrokola jsou obvykle příliš těžká.
Město Essen chce novými garážemi pro kola nabídnout cyklistům možnost bezpečně a v suchu zaparkovat svá kola v blízkosti nádraží. Díky tomu by pro ně měl být přechod z automobilu na ekologické dopravní prostředky, jako jsou kolo a vlak, snazší. Po zprovoznění nové parkovací garáže pro kola u hlavního nádraží budou dále využívány čtyři garáže pro kola na jiných místech v Essenu.
Rozhodnutí o cyklistice v Essenu
Dne 24. srpna 2020 předala občanská iniciativa „RadEntscheid Essen“ 23 693 podpisů pod peticí stejného jména, kterou sama iniciovala, starostovi města Essen Thomasi Kufenovi. Rada města Essen se tímto RadEntscheid Essen zabývala již dva dny poté a většinou hlasů se rozhodla připojit se k občanské iniciativě. Občanská iniciativa se tak stala politickým rozhodnutím a zadáním pro městskou správu, aby RadEntscheid realizovala.
Co obsahuje RadEntscheid Essen?
RadEntscheid Essen se skládá ze sedmi cílů, které mají být realizovány do roku 2030:
Cíl 1: Má být vybudována souvislá síť pro každodenní cyklistickou dopravu.
Jejím standardem má být: bez přerušení, oddělená od pěší dopravy, souvisle osvětlená. Cílem je, aby od roku 2022 bylo každoročně upraveno deset kilometrů podle tohoto standardu a v souladu s doporučeními pro cyklistickou dopravu (ERA).
Cíl 2: Křižovatky mají být upraveny tak, aby byly bezpečné pro cyklisty.
Cílem je, aby od roku 2022 byly každoročně upraveny tři křižovatky – s prioritou na bezpečnost a rychlý pohyb chodců a cyklistů.
Cíl 3: Budou zřízeny cyklistické ulice a zóny a jednosměrné ulice budou otevřeny pro cyklistický provoz.
Cílem je vybudovat 25 kilometrů stávajících cyklistických komunikací a 25 kilometrů nových cyklistických komunikací. Polovina stávajících zón s omezenou rychlostí 30 km/h má být přeměněna na cyklistické zóny a dalších 100 jednosměrných ulic má být otevřeno pro cyklistický provoz v opačném směru.
Cíl 4: Na hlavních silnicích by měly být zřízeny bezpečné cyklostezky.
Cílem je, aby na hlavních silnicích bylo každoročně zřízeno osm kilometrů cyklostezek nebo cyklopruhů. Cyklistická infrastruktura na hlavních silnicích by měla být chráněna před automobilovým provozem obrubníky nebo značkovacími hřebíky a měla by být oddělena od pěšího provozu.
Cíl 5: Cyklostezky by měly být navrženy tak, aby byly souvislé a jednotné.
Cílem je, aby byly cyklostezky souvisle odděleny od zbytku vozovky červeným asfaltem. Chodníky a cyklostezky by měly být prostorově odděleny. Obrubníky ležící napříč směru jízdy by měly být sníženy na nulovou výšku.
Cíl 6: Místa pro parkování jízdních kol by měla být rozšířena.
Cílem je 4 000 parkovacích míst v hlídaných parkovacích domech pro jízdní kola nebo v boxech pro jízdní kola na nádražích s vysokým počtem dojíždějících, 2 500 krytých a osvětlených parkovacích míst na dalších nádražích a zastávkách, 5 000 parkovacích míst u škol, sportovišť, v nákupních ulicích a obytných čtvrtích, a to především přeměnou parkovacích míst pro osobní automobily, a 500 parkovacích míst pro nákladní kola.
Cíl 7: Transformace mobility by měla být podporována důsledně a transparentně.
Cílem je podporovat celý proces realizace rozhodnutí o cyklistice prostřednictvím public relations. Každý rok by měly být informace o stavu realizace rozhodnutí o cyklistice poskytovány v rámci veřejné diskuse a písemné zprávy.
Program podpory pro nákladní kola a přívěsy za kola
„Program podpory nákladních kol“ je jedním z okamžitých opatření z akčního plánu pro udržitelnou energii a klima. Akční plán se také nazývá „Sustainable Energy and Climate Action Plan“, zkráceně SECAP.
Podpora je poskytována s ohledem na cíle města Essen v oblasti ochrany klimatu, čistoty ovzduší a dopravní transformace.
Město Essen tak podporuje nákup nových nákladních kol a přívěsů za kola, které jsou konstruovány pro přepravu zboží a/nebo dětí. O podporu mohou žádat pouze soukromé osoby, které si nákladní kolo nebo přívěs za kolo pořizují pro soukromé účely.
S ohledem na sociální spravedlnost opatření na ochranu klimatu jsou v aktuálních pravidlech podpory zvláště podporováni příjemci dávek a rodiny s alespoň jedním dítětem v domácnosti, a to v závislosti na jejich příjmu.
Informace o výši podpory a podmínkách pro její získání jsou uvedeny v pokynech pro podporu nákupu nákladních kol a přívěsů za kola ze dne 9. dubna 2025.
Půjčovna městských nákladních kol
Kromě podpory pro nákladní kola a přívěsy za kola lze nákladní kola půjčit prostřednictvím aplikace nextbike na různých místech v Essenu. Informace o půjčování městských nákladních kol najdete na: www.essen.de/stadtlastenrad
Podmínky podpory
Kdo má nárok na podporu?
Program podpory je určen výhradně pro soukromé osoby s bydlištěm v Essenu, které si pořizují nákladní kolo nebo přívěs za kolo pro soukromé využití.
Podpora komerčních elektrických nákladních kol a elektrických nákladních přívěsů je možná prostřednictvím federální podpory elektrických nákladních kol pro přepravu nákladů na kolech (směrnice o elektrických nákladních kolech) prostřednictvím BAFA.
Co je podporováno?
Město Essen podporuje nákup nových nákladních kol a přívěsů za kola, které jsou speciálně konstruovány pro přepravu zboží a/nebo dětí. Užitečné zatížení musí být minimálně 120 kilogramů. Podporu lze získat pouze na jedno nákladní kolo a jeden přívěs za kolo na domácnost.
Další podrobnosti jsou uvedeny v pokynech k podpoře.
Jak probíhá podávání žádostí?
Žádosti lze podávat od 10. dubna 2025 od 8:00 hodin online prostřednictvím servisního portálu města Essen. Podávání žádostí bude ukončeno, jakmile bude vyčerpán objem dotací.
Jaká je výše podpory?
Základní podpora činí 30 procent pořizovací ceny s maximálním limitem 800 eur na nákladní kolo a maximálně 200 eur na cyklistický přívěs. Podpora je omezena na celkovou částku 50 000 eur ročně.
O jaký bonus mohu požádat?
Kromě základní podpory lze požádat buď o rodinný bonus, nebo o bonus pro příjemce dávek. Příslušný bonus se připočítá k základní podpoře. Podpora činí maximálně 75 procent pořizovacích nákladů.
Rodinný bonus:
Rodiny a rodiče samoživitelé s alespoň jedním dítětem (mladším 18 let) žijícím v domácnosti mohou navíc požádat o bonus závislý na příjmu. Příjmové úrovně jsou odstupňovány podle stanov o příspěvcích rodičů na denní péči o děti a otevřené celodenní školy. Zařazení (tabulka níže) se provádí buď na základě níže uvedených rozhodnutí, nebo jako vlastní zařazení na základě ročního příjmu domácnosti. V následující tabulce jsou uvedeny bonusy pro jednotlivé příjmové skupiny.
Bonus pro příjemce dávek:
Příjemci dávek (SGB II, SGB XII, AsylbLG) mohou požádat o bonus ve výši 1 200 eur na nákladní kolo a 300 eur na přívěs za kolo, pokud nepožádají o rodinný bonus. Při podání žádosti je třeba předložit kopii aktuálního rozhodnutí o přiznání dávky.
Větší bezpečnost pro cyklisty na Huyssenallee – dvacet nových vodicích sloupků v severním směru jízdy
06.10.2025
Ve středu 8. října nainstaluje město Essen na Huyssenallee mezi Friedrichstraße a Europaplatz ve směru jízdy na sever dvacet nových vodicích sloupků. Červeno-bíle pruhované sloupky lépe oddělují stávající cyklistický pruh od automobilového provozu. Tím se dále zvýší bezpečnost cyklistů. Na druhé straně silnice v jižním směru jízdy jsou vodicí sloupky instalovány již od loňského roku a osvědčily se. Instalace vodicích sloupků nebude mít za následek žádné uzavírky silnic. Opatření je součástí realizace projektu RadEntscheid Essen.
Kontext
V létě 2020 předala občanská iniciativa „RadEntscheid Essen“ 23 693 podpisů pod peticí stejného jména, kterou sama iniciovala, starostovi města Essen Thomasi Kufenovi. Rada města Essen se většinou hlasů rozhodla připojit se k obsahu občanské iniciativy. Občanská iniciativa se tak stala politickým rozhodnutím a zadáním pro městskou správu, aby RadEntscheid realizovala. Do roku 2030 by měla být mimo jiné vytvořena souvislá a jednotně navržená síť pro cyklistickou dopravu, zvýšena bezpečnost silničního provozu a zřízeno více cyklistických stezek, zón a parkovacích míst. RadEntscheid Essen podporuje zejména změnu v oblasti mobility. Do roku 2030 investuje město Essen do jeho realizace více než 220 milionů eur.
Plán mobility Essen 2035: Představení doporučení odborníků a širokého procesu zapojení veřejnosti
24.09.2025
Od začátku roku 2022 pracuje administrativa v rámci vícestupňového procesu na vypracování moderního plánu mobility. Součástí tohoto procesu byly různé formy zapojení veřejnosti a vypracování odborné studie. Na základě těchto výsledků byly dnes (24.09.) předloženy městské radě plány na realizaci koncepce plánu mobility.
Návrh znaleckého posudku se skládá z 57 profilů opatření, jejichž lhůty pro realizaci se pohybují od krátkodobých po dlouhodobé. Jelikož nelze všechna opatření realizovat současně, je rozhodující stanovení priorit. Navrhovaná opatření mají pomoci realizovat cílové sítě s definovanými standardy kvality. Plán si klade mimo jiné následující cíle:
· Zvýšení podílu ekologické dopravy (kolo, chůze, veřejná doprava)
· Zlepšení kvality života
· Zajištění sociálně přijatelné a bezbariérové mobility
· Snížení hluku a znečištění ovzduší
Od roku 2027 bude Essen jako městský uzel v evropské síti povinen mít plán udržitelné městské mobility (SUMP). Dosavadní koncepce dopravy nesplňuje všechna kritéria SUMP. Při dalším rozpracování by proto měly být zohledněny mimo jiné následující body:
· Automatizovaná jízda v hromadné městské dopravě: Plánuje se studie proveditelnosti s pilotním projektem v okolí Zollverein.
· Zrychlení hromadné městské dopravy: Identifikace kritických bodů v prioritní síti a smysluplná opatření ke zrychlení.
· Doprava v centru města: prohloubení dopravních opatření v souvislosti s integrovaným rozvojovým konceptem (IEK) „Zukunft.Essen.Innenstadt“ (Budoucnost.Essen.Centrum města).
Před obsazením dopravního výboru má být návrh plánu mobility předložen politickým orgánům. Na začátku roku 2026 budou před přijetím rozhodnutí znovu zapojeni veřejnost a politici. Další informace naleznete v předloze 0759/2025/6 a na www.essen.de/mobilitätsplan.
Kontext
Dne 24. 6. 2020 rozhodla rada města Essen o vypracování plánu mobility pro Essen. Cílem tohoto plánu je ukázat, jaké kroky mohou vést k efektivní, klimaticky neutrální a pohodlné mobilitě budoucnosti v Essenu. Město hodlá především dosáhnout cíle, který byl stanoven již v roce 2019, a to, aby do roku 2035 75 procent všech cest, které obyvatelé Essenu uskuteční, bylo pěšky, na kole nebo autobusem a vlakem.
Ústředním prvkem posudku byla intenzivní účast občanů a zástupců zájmových skupin: na jaře 2024 se konala veřejná fóra o mobilitě. Na podzim 2024 byla zorganizována Coffee Bike Tour po městě. Kromě toho se konaly workshopy pro politiky, zasedání poradních výborů a hlasování v rámci správy a napříč obory. Takto bylo možné identifikovat individuální potřeby a podněty a
zapracovat je do plánování. Prostorová struktura druhů dopravy byla převedena do cílových sítí. Na tomto základě byla z výsledků odvozena konkrétní doporučení pro opatření.
30 parkovacích míst pro kola pro školu v Reuenbergu
V pátek 19. září předal Úřad pro silniční dopravu města Essen zástupkyni ředitele školy Schule am Reuenberg Nicole Lüdecke v rámci Evropského týdne mobility 30 parkovacích míst pro kola s pevně instalovanými stojany na kola.
Schule am Reuenberg je základní škola ve čtvrti Dellwig, kterou v současné době navštěvuje 229 žáků.
Julian Scheer, vedoucí oddělení pro obecné plánování mobility na Úřadu pro silnice a dopravu, při předání vysvětlil: „Chceme pomocí stojanů na kola vytvořit bezpečná parkovací místa pro žáky, abychom tak podpořili jízdu na kole u školáků, zejména jako zdravou, a přitom rychlou alternativu k rodičovským taxíkům.“
Zástupkyně ředitele Nicole Lüdecke byla z nových stojanů nadšená: „Naši žáci, ale i my učitelé, zde získáváme zabezpečená parkovací místa pro kola přímo na školním pozemku. To je pro naši školní komunitu znatelný přínos.“
Zřízení parkovacích míst pro kola je opatřením v rámci realizace projektu RadEntscheid Essen. Město Essen se v něm mimo jiné zavázalo, že v letech 2021 až 2030 vytvoří celkem 5 000 parkovacích míst pro kola u škol, sportovišť, center pro pořádání akcí, v nákupních ulicích a obytných čtvrtích.
Bezpečné a kryté parkování jízdních kol – 80 nových parkovacích míst v garážích pro jízdní kola u hlavního nádraží v Essenu
17.09.2025
Ve čtvrtek 18. září budou na hlavním nádraží v Essenu na parkovišti ve Weiglestraße zprovozněny čtyři garáže pro cyklisty. Každá garáž nabízí 20 parkovacích míst, takže celkem je k dispozici 80 parkovacích míst pro kola. Kola zde mohou být zaparkována tak, aby byla chráněna před povětrnostními vlivy a krádeží.
Garáže pro jízdní kola jsou zabezpečeny posuvnými vraty a otevírají se pomocí systému „DeinRadschloss“; rezervace se provádí prostřednictvím aplikace Ruhrbahn nebo VRR. Je možné je využít na jeden den, ale také pro dlouhodobé parkování. Ceny: 1 den 1 €; 1 týden 5 €; 1 měsíc 10 €; 1 rok 70 €. Rezervace lze libovolně prodloužit prostřednictvím aplikace Ruhrbahn nebo VRR.
Nové garáže pro jízdní kola jsou dvoupatrové. Kromě běžných jízdních kol lze v nich parkovat také elektrokola – ve spodním patře. V horním patře jsou povolena jízdní kola do 18 kilogramů; elektrokola jsou obvykle příliš těžká.
Město Essen chce novými garážemi pro kola nabídnout cyklistům možnost bezpečně a v suchu zaparkovat svá kola v blízkosti nádraží. Tím by se jim měl usnadnit přechod z automobilu na ekologické dopravní prostředky, jako jsou kola a vlaky. Po zprovoznění nové parkovací garáže pro kola u hlavního nádraží budou i dále využívány čtyři garáže pro kola na jiných místech v Essenu.
15.07.2025
Úřad pro životní prostředí města Essen získal zlatý certifikát jako zaměstnavatel podporující cyklistiku Essen
V pondělí (14. 7.) udělil Allgemeine Deutsche Fahrrad-Club e. V. (ADFC) Úřadu pro životní prostředí města Essen zlatý certifikát jako „zaměstnavateli podporujícímu cyklistiku“. Toto ocenění potvrzuje realizaci rozsáhlých opatření na podporu cyklistiky mezi zaměstnanci a podporu udržitelných mobilních služeb.
Již v únoru získala radnice města Essen opět zlatý certifikát. Město Essen již v roce 2022 jako první velkoměsto v Severním Porýní-Vestfálsku (NRW) získalo nejvyšší stupeň certifikace. Opětovné udělení zlatého certifikátu dokládá trvalé úsilí městské správy v oblasti udržitelné mobility a podpory zdraví zaměstnanců. Předání certifikátu úřadu pro životní prostředí se zúčastnili také primátor Thomas Kufen a Simone Raskob, členka představenstva pro životní prostředí, dopravu a sport.
„Přátelský přístup k cyklistice vychází z komplexního konceptu, který spojuje infrastrukturu, motivaci a komunitu. Prostřednictvím akcí jako „Stadtradeln“ (cyklistika ve městě), cílené podpory a moderních nabídek mobility vytváříme jako městská správa pobídky pro ekologickou mobilitu. Jako městská správa máme totiž ambici jít v oblasti udržitelné mobility příkladem. Chceme vytvořit rámcové podmínky, které umožní chování šetrné ke klimatu v každodenním pracovním životě,“ vysvětlil primátor Thomas Kufen. „Zlatý certifikát pro Úřad pro životní prostředí ukazuje, že udržitelná mobilita není jen celoměstským konceptem, ale je také konkrétně realizována v každodenním pracovním životě. Děkuji všem zaměstnancům, kteří se do toho zapojili – tím významně přispívají k ochraně klimatu a zdraví v našem městě.“
Úřad pro životní prostředí sice těží z městské infrastruktury a nadřazených opatření v oblasti mobility v rámci městské správy, ale navíc zavedl vlastní opatření, která přispěla k úspěšné individuální certifikaci. Zaměstnancům je tak k dispozici mimo jiné dostatečný počet kvalitních parkovacích míst pro jízdní kola, včetně stojanů, z nichž jeden byl záměrně instalován namísto parkovacího místa pro osobní automobily. Kromě toho jsou v suterénu úřední budovy k dispozici bezpečné úschovny kol a služební kola. Pro drobné opravy je k dispozici sada na opravu defektů, různé náhradní duše a sada nářadí Rose. „Nabídku doplňují moderní sociální zařízení se sprchami, sušárnami a skříňkami,“ zdůraznila Simone Raskob. „Pro zaměstnance úřadu pro životní prostředí je díky tomu dojíždění na kole samozřejmě velmi atraktivní.“
Kontext
Od roku 2017 může být vstřícnost zaměstnavatele k cyklistům potvrzena celoevropským certifikátem „Certifikovaný zaměstnavatel vstřícný k cyklistům“ v bronzové, stříbrné nebo zlaté úrovni. V Německu tento certifikát uděluje výhradně Allgemeiner Deutscher Fahrrad-Club e.V. (ADFC). V roce 2019 se město Essen poprvé zúčastnilo certifikačního programu ADFC a splnilo požadovaná kritéria pro získání stříbrného certifikátu. Od roku 2019 je město Essen nepřetržitě certifikováno jako zaměstnavatel podporující cyklistiku. Další informace naleznete na www.fahrradfreundlicher-arbeitgeber.de.
Be-MoVe – reálná laboratoř pro pěší a cyklistickou dopravu
V posledních desetiletích se v mnoha německých městech vyvinula dopravní infrastruktura silně orientovaná na osobní automobily, a to i v Essenu. Město si však nyní stanovilo cíl dosáhnout do
roku 2035 modálního rozdělení 4 x 25 procent. To znamená, že každá čtvrtá cesta ve městě by měla být absolvována na kole, každá čtvrtá pěšky, dále autobusem a vlakem, a nakonec osobním automobilem. K tomu je nutné snížit provoz osobních a nákladních automobilů v Essenu a podporovat ekologickou dopravu (pěší a cyklistická doprava a veřejná doprava).
Jak lze trvale podporovat pěší a cyklistickou dopravu, je předmětem výzkumného a praktického projektu Be-MoVe (Beteiligungsbasierte Transformation aktiver Mobilität für gesundheitsfördernde Stadt- und Verkehrsinfrastrukturen, tj. participativní transformace aktivní mobility pro zdravou městskou a dopravní infrastrukturu), který byl zahájen v roce 2022. Do poloviny roku 2026 bude Be-MoVe mimo jiné zkoumat, jak lze v Essenu dosáhnout transformace mobility a jak lze dosáhnout změny chování. Zvláštní pozornost bude věnována aktivní a zdraví prospěšné mobilitě a zapojení občanů.
Participace prostřednictvím reálných laboratoří
V takzvaných reálných laboratořích Be-MoVe testuje opatření a změny v městském prostředí a vyhodnocuje je. V uplynulých letech se pozornost soustředila na městské části Holsterhausen a Innenstadt. V současné fázi projektu jsou v popředí městské části Nordviertel a Altenessen-Süd. Mezi opatření, která jsou testována, patří například (dočasná) přestavba veřejných prostranství a prostor, aby se zde lidé opět rádi zdržovali. V takzvaných občanských projektech mohou občané realizovat své vlastní projekty. Kromě toho existují nabídky jako mobilní body (parkovací místa pro zapůjčená a soukromá jízdní kola) a bonusový program pro udržitelnou mobilitu ve spolupráci s partnery Ruhrbahn, Nextbike (Metropolrad Ruhr) a Stadtmobil. Zvláštním tématem projektu je mobilita žáků. V rámci tzv. kontrol cest do školy se analyzují cesty žáků a vypracovávají se opatření ke zlepšení. V minulosti se v rámci tzv. poslechových procházek zkoumala také akustika ve městě a to, jak lidé vnímají zvuky na ulicích. Jednalo se například o otázku, jaký vliv má kvalita zvuků na kvalitu života, pohodu a chování v oblasti mobility.
Možnosti participace pro občany
Díky reálným laboratořím mají místní občané možnost aktivně se podílet na utváření udržitelné mobility. Společně se identifikují každodenní potřeby a nápady se přímo realizují v experimentech. Tím se zviditelňují prostorové změny ve městě a budoucí nabídky mobility pro občany.
Partneři projektu
Projekt koordinuje Agentura zeleného hlavního města města Essen. Partnery projektu jsou Institut pro mobilitu a urbanismus Univerzity Duisburg-Essen (imobis) a v minulé fázi také Institut pro městské veřejné zdraví (InUPH) při Univerzitní klinice Essen.
Společně s obyvateli a aktéry městských čtvrtí se zkoumá, jak se změna uličního prostoru, nový přístup k dopravním prostředkům nebo digitální nabídky promítají do místní mobility.
Projekt Be-MoVe je financován v rámci programu podpory „MobilitätsWerkStadt 2025“ (Mobilní město 2025) Spolkového ministerstva pro výzkum (BMBF).
V rámci tohoto programu chce město Essen zkušebně změnit veřejné prostory a dopravní cesty, aby je bylo možné využít pro udržitelnou mobilitu a kvalitu pobytu. Projekt úzce souvisí s vývojem essenského plánu mobility, který bude realizován v letech 2022 až 2025 a jehož cílem je dosáhnout cíle 4x25 procent.