09. 04. 2021
Nyní se dostáváme k institucionálním plánům mobility, které se zaměřují na organizaci mobility typicky z pohledu pracoviště, anebo v Česku také vzdělávací instituce, typicky základní školy.
Dokument s názvem Analýza stávajícího stavu tvorby institucionálních plánů mobility v ČR se ohlíží na zkušenosti s těmito plány v České republice za posledních 20 let. Kromě rešerše dostupných plánů mobility ukazuje, jaké další formy managementu mobility na českých pracovištích a školách najdeme. Českou zkušenost pak srovnává se situací ve Velké Británii, a z tohoto srovnání vychází situace v Česku v nelichotivém světle.
Zatímco ve Velké Británii existuje podpora „workplace travel plans“ ze strany státu a samospráv, a v některých případech je zpracování institucionálního plánu mobility povinné, v Česku pro státní správu a samosprávu institucionální plány jakoby neexistovaly a o jejich šíření a aplikaci se stará několik neziskových organizací s velmi omezeným dosahem.
Užitečnou části dokumentu je sedmá kapitola „Reflexe stavu institucionálních plánů mobility v Česku“, která bez příkras popisuje slabiny českého přístupu, ale nabízí i příklady dobré praxe a konstruktivní doporučení pro zpracování dalších plánů z této kategorie. Zprávu uzavírá bajka o údajném kolapsu dopravy založené na koních koncem 19. století, kterou mnoho lidí sdílí jako zajímavý příběh, jedná se však o smyšlenku, které vypovídá mnohé také o přístupu k organizaci dopravy ve městech.
Zpráva vznikla v rámci projektu MOBESA pro výzkumný tým Doprava a mobilita při Univerzitě J. E. Purkyně v Ústí nad Labem. Výzkumná zpráva je ke stažení zde.
Autor: Michal Šindelář, Nadace Partnerství