Aktuality podle tagu
V boxu níže dosaďte za "tag:" kód tagu.
Například tag: tag1. Nebo tag: tag2. Atd.

Ulice pro děti, města pro všechny. Hodnocení evropských měst z hlediska mobility přátelské k dětem.

04. 11. 2025

Spolek Partnerství pro městskou mobilitu, z.s. připravil překlad publikace Ulice pro děti, města pro všechny. Hodnocení evropských měst z hlediska mobility přátelské k dětem.

Přiložený dokument byl sepsán organizací Clean Cities, kterou hostí T&E. Clean Cities je největší evropská síť organizací, jejichž posláním je získat podporu veřejnosti pro přechod měst od znečišťujících vozidel k aktivní, sdílené a elektrické mobilitě.

  • Hlavní autor: Martin Baierl
  • Spoluautoři: Jens Müller, Anka Sušická
  • Recenze Thomas Enriquez (data), Venn Chesterton (zpráva)
  • Design: Doug Dawson, www.dougdawson.co.uk
  • Obálka: Fotografie Sergio Gatto

Shrnutí publikace

Výzkumy ukazují, že města přátelská k dětem přispívají k vytvoření takového životního prostředí, které je příjemné pro všechny obyvatele; více než 3 500 obcí z celého světa se připojilo k iniciativě UNICEF „Child Friendly Cities Initiative“ (Iniciativa měst přátelských k dětem). Doprava utváří fyzické prostředí ve městech a má mimořádný vliv na zdraví a pohodu dětí, protože ovlivňuje bezpečnost silničního provozu, kvalitu ovzduší a fyzickou aktivitu. V reakci na tyto výzvy přijala řada měst opatření na podporu mobility přátelské k dětem.

Hodnocení měst z hlediska mobility přátelské k dětem pro rok 2025 poskytuje reprezentativní přehled 36 evropských měst a jejich úsilí zohlednit potřeby dětí při rozhodování o městské mobilitě. Žebříček hodnotí města na základě tří klíčových ukazatelů, které byly Evropskou observatoří bezpečnosti silničního provozu EU identifikovány jako klíčová opatření a jsou v souladu s doporučením UNICEF:

  • zavedení školních ulic, kde je omezen provoz motorových vozidel,
  • rozsah bezpečných rychlostních limitů (30 km/h nebo méně),
  • dostupnost chráněné cyklistické infrastruktury.

Tato opatření lze primárně provádět na místní úrovni a jejich účinnost byla prokázána: školní ulice zlepšují bezpečnost silničního provozu i kvalitu ovzduší a mohou přispět ke zvýšení tpočtu dětí, které chodí pěšky nebo jezdí na kole. Rozšíření zón s omezenou rychlostí na 30 km/h a vybudování fyzicky oddělené cyklistické infrastruktury výrazně snižují počet kolizí a hluk a podporují aktivní dopravu, zejména mezi dětmi.

Data byla shromážděna prostřednictvím přímé spolupráce s městskými úřady, z veřejně dostupných zdrojů a na základě podnětů od organizací občanské společnosti z celé sítě Clean Cities. Vyvinuli jsme maximální úsilí, aby data byla spolehlivá a srovnatelná, a zavázali jsme se, že případné nesrovnalosti v budoucích aktualizacích odstraníme.


Štítky: Bezpečnost (Mezioborového plánování, tag18), Pěší doprava (Dobrá praxe, tag28), Zklidňování dopravy (tag48)