Aktuality podle tagu
V boxu níže dosaďte za "tag:" kód tagu.
Například tag: tag1. Nebo tag: tag2. Atd.

SUMPs for BSR - Koncepce vzdělávacího balíčku o plánování udržitelné městské mobility

27. 11. 2025

Spolek Partnerství pro městskou mobilitu, z.s. připravil překlad publikace Koncepce vzdělávacího balíčku o plánování udržitelné městské mobility, která byla vytvořena v rámci projektu SUMPs for BSR (Plány udržitelné městské mobility pro pobaltské státy).

Jedná se o projekt, který podporuje města měnící své plánovací postupy směrem k plánování udržitelné městské mobility zaměřené na lidi, s důrazem na aktivní způsoby mobility v boji proti klimatické krizi. Cílem projektu bylo podpořit intenzivnější využívání plánů udržitelné městské mobility (PUMM) jako strategického nástroje pro plánování udržitelné mobility prostřednictvím vývoje nástrojů a nabídky rozsáhlého budování kapacit pro místní orgány, zejména v malých a středních městech regionu Baltského moře (Baltic Sea Region - BSR). Za účelem nastavení spolehlivých místních procesů vhodných pro menší města vznikl společný rámec pro monitorování a evaluaci plánování udržitelné městské mobility. Spolu s jednotným modelem pro testování a experimentování s inovativními řešeními mobility pomůže tento rámec vyhodnotit výkonnost místního systému mobility a poskytnout důležité informace pro plánování a rozhodování. Tyto nástroje budou v roce 2026 vysvětleny v rámci školení, jež budou vypracována i realizována jako součást projektu. Vzdělávací program se skládá z pěti vzdělávacích modulů a poradny pro PUMM (SUMP Clinic) podporující přijetí kvalitních PUMM ve městech BSR.

Co si z toho může odnést Česká republika? 

Klíčovým zjištěním projektu je, že zatímco některé země mají národní rámce pro podporu PUMM, obecně neexistují žádné právní požadavky na jejich implementaci, což vede k nejednotnému přijímání. To se změní díky přijetí revidované legislativě TEN-T v roce 2024, která vyžaduje, aby města definovaná jako městské uzly připravila do roku 2027 vlastní PUMM. Mnohá města čelí významným výzvám, pokud jde o politické odhodlání, finanční zdroje a technické kapacity potřebné k účinnému přijetí těchto plánů. Spolupráce mezi národními a místními orgány, jakož i v rámci městských odborů, je často omezená, což dále zpomaluje další pokrok. Projekt zdůrazňuje význam politické podpory, povědomí a přidělování zdrojů pro úspěšnou implementaci PUMM. Jako oblasti, v nichž by města potřebovala nejvíce podpory v rámci svých PUMM, byly pak vnímány monitorování a evaluace společně se sběrem dat.

Závěrem lze říci, že ačkoli některá města v regionu Baltského moře dosáhla pokroku v oblasti PUMM, celkové přijetí těchto plánů zůstává fragmentované, přičemž mnoha městům chybí nezbytné zdroje a politická vůle k plnému zavedení opatření v oblasti udržitelné mobility. Studie naznačuje, že k prosazení PUMM, zejména v menších městech, je zapotřebí koordinovanějších snah, aby bylo možné dosáhnout širších cílů v oblasti klimatu a udržitelnosti. Na základě analýzy seed money projektu je zřejmá potřeba specializovaného projektu, který by se zaměřil zejména na potřeby malých a středních měst v Pobaltí. (ECAT Litva, 2021).

Nyní budou znalosti o PUMM pro města důležitější než kdy jindy, protože Evropská komise revidovala nařízení o transevropské dopravní síti (TEN-T). Aktualizované nařízení posiluje roli měst jakožto klíčových uzlů pro udržitelnou, bezpečnou, efektivní a multimodální dopravu v celé Evropě i mimo ni. Aktualizované nařízení se také více zaměřuje na dosažení klimatické neutrality a sledování pokroku prostřednictvím systematického sběru dat. Revidované nařízení ukládá městským uzlům povinnost zavést PUMM do roku 2027. Tato nová povinnost se bude týkat velkého počtu měst, protože počet městských uzlů se zvýšil na více než 400. Revidované nařízení ukládá městským uzlům povinnost shromažďovat a předkládat Evropské komisi relevantní údaje o městské mobilitě. Následný prováděcí akt stanoví seznam indikátorů udržitelné městské mobility a metodiku jejich výpočtu. (Evropská komise 2023, Evropská komise 2024)

V návaznosti na revidované nařízení TEN-T vydala Evropská komise také doporučení týkající se národních podpůrných programů (NPP) na podporu měst při plnění nových požadavků. Komise uznává, že nedostatek kapacit a odborných znalostí spolu s nízkou mírou zapojení a podpory na národní úrovni zůstávají problémem, zejména v malých a středních městech. Nové doporučení proto má za cíl poskytnout členským státům a městům další podporu při přípravě plnění navrhovaných požadavků na městské uzly. NPP by měly zahrnovat opatření, jako je vypracování národních pokynů pro plánování městské mobility na základě aktualizovaného konceptu PUMM, národní přístup k přípravě a implementaci PUMM ve městech pokrývajících celý funkční městský region, vzdělávací program a finanční podporu. Měl by být zřízen národní kontaktní bod, který by koordinoval činnosti a fungoval jako hlavní kontaktní místo pro Komisi (Evropská komise 2023).

Zatímco některé země jako Polsko a Německo již NPP zahájily, v mnoha zemích se během vývoje PUMM pro koncepci vzdělávacího balíčku pro Pobaltí stále pracuje na jejich vývoji. Polsko převzalo iniciativu a zavedlo nový strukturovaný program s poradenskou a technickou podporou pro implementaci PUMM, řízení kvality a proces hodnocení PUMM, spolu s řídícím výborem PUMM, jehož úkolem je zavést regulační rámec pro funkční městské regiony. Počet evaluovaných PUMM v Polsku roste. (Kopec, A. 2024)

Jak daleko je Česká republika? 


Štítky: Strategie (Role města, tag2), Politika, Strategie, Regulace (Mezioborového plánování, tag22)