Aktuality podle tagu
V boxu níže dosaďte za "tag:" kód tagu.
Například tag: tag1. Nebo tag: tag2. Atd.

Proč nejsou české obce chytré?

Proč nejsou české obce chytré?
06. 04. 2020 | Článek "Proč nejsou české obce chytré" vyšel dne 12. 3. 2020  v časopise SvětChytře. Úvodem se píše: Překážek chytrosti je více. Peníze, řekla bych, ale mezi ně v tuhle chvíli úplně nepatří. Uvidíme, jestli se situace změní v příštích letech, až si města budou zvykat na nutnost využívat k investicím i jiné než dotační nástroje. Co se týká legislativy, je... číst dále
Štítky: Smart Cities, Inovativní řešení a mobilita (Mezioborového plánování, tag21), Vzdělávací rozměr (Mezioborového plánování, tag24)

Krizová komunikace, aneb jak informovat a nestrašit

Krizová komunikace, aneb jak informovat a nestrašit
05. 04. 2020 | Stav posledních dní můžeme s klidem označit za „infekční únavu“. Někteří lidé už přestali sledovat zpravodajství, které neustále informuje o nových případech nákazy koronavirem. „Konec světa,“ shrnul výsledek mediálního poselství jeden ze seniorů. Pro dnešní příspěvek jsme si proto vypůjčili část výzvy, kterou vydalo občanské sdružení s názvem "Psychosociální... číst dále
Štítky: Zapojování veřejnosti (Role města, tag6), Aktivní občan, NNO (Občan, tag36)

Když začnou chybět miliardy

Když začnou chybět miliardy
03. 04. 2020 | Pandemie#covid19 a s ní spojená mimořádná opatření, příkazy a zákazy napříč celou naší společností, se značně dotkne i ekonomiky. Běžný život, jak jsme ho znali ještě před pár týdny, neexistuje. Dotační tituly, které jsme doposud znali, možná budou vypadat jinak.Mimořádná doba si proto žádá otevřené hlavy a kreativní řešení. A pokud si města mají... číst dále
Štítky: Rozpočet (Role města, tag3), Finance (Mezioborového plánování, tag20)

Olomoučtí studenti berou budoucnost do svých rukou

Olomoučtí studenti berou budoucnost do svých rukou
02. 04. 2020 | Olomoucká skupina, která se skládá převážně ze studentů, rozjela zajímavou iniciativu. Chce dát hlasitě najevo, že ji chybí cyklostezky. Současnou situaci v Olomouci a okolí popuje ironicky: "už dlouho čekáme, až někoho smete auto na silnici s velmi hustým provozem". Více se dozvíte na jejich stránce https://olomouc.dobramesta.cz/ Stránka vznikla díky firemnímu sponzorského... číst dále
Štítky: Zapojování veřejnosti (Role města, tag6), Kampaně (Občan, tag35)

Webinář k metodice SUMP 2.0 (lekce 1-7)

Webinář k metodice SUMP 2.0 (lekce 1-7)
01. 04. 2020 | Na webu Akademie městské mobility je k dispozici prvních sedm lekcí k plánování udržitelné městské mobility. Základem jsou průběžné konzultace k jednotlivým kapitolám aktualizované evropské metodiky SUMP 2.0., ze kterých si vytvoříme ryze českou verzi. Zájemci mohou jednotlivé lekce dostávat přímo do svých mailových schránek (stačí se registrovat zde). Zároveň... číst dále
Štítky: Vzdělávací rozměr (Mezioborového plánování, tag24)

Lekce 7 - díl 4. Externí pomoc při procesu SUMP

Lekce 7 - díl 4. Externí pomoc při procesu SUMP
31. 03. 2020 | Lekce boří jeden mýtus. Externí firma je ta, která nám zpracuje SUMP. Není to pravda (pokud tedy nežijeme třeba v Rumunsku).  Pokud časový harmonogram počítá s implementační fází, pak hlavním koordinátorem procesu SUMP nemůže být firma, ale město. Pokud se komunikuje s veřejností, tak hlavní roli má město (konkrétní politik), nikoliv odborná firma. Samozřejmě je dobré... číst dále
Štítky: Strategie (Role města, tag2)

Všechno, co teď děláme, je místní Agenda 21…

Všechno, co teď děláme, je místní Agenda 21…
30. 03. 2020 | Všechno, co teď děláme, je místní Agenda 21... Tak se jmenuje název článku, který vyšel dne 25. března 2020 na oficiálních stránkách Informačního systému místní Agendy 21.  Citujeme: …takovou reakci slýcháme nyní od našich kolegů v obcích a městech – koordinátorů místní Agendy 21, když se jich ptáme, jak aktuální situaci zvládají. Velice nás to těší... číst dále
Štítky: Monitoring a evaluace (Role města, tag7)

Kde získat finance?

Kde získat finance?
28. 03. 2020 | Na stránce MMR naleznete přehled možných zdrojů finanční podpory Smart Cities projektů. Jedná se o podporu jak z evropských zdrojů (ESI fondy, evropské programy - INTERREG CENTRAL EUROPE, INTERREG DANUBE, Urbact III, HORIZON 2020, Program LIFE, CEF 2014 – 2020, Evropa pro občany, PF4EE, EIB), tak národních (TAČR - PROGRAM ALFA , PROGRAM EPSILON), PANEL 2013+ (MMR), Nová Zelená úsporám... číst dále
Štítky: Finance (Mezioborového plánování, tag20)

Lekce 7 - díl 3. Časový harmonogram

Lekce 7 - díl 3. Časový harmonogram
27. 03. 2020 | Lekce boří jeden mýtus. Časový harmonogram je stanoven na období zpracování SUMP. Není to pravda. Do časového harmonogramu musí být zahrnuta i implementace. Představujeme proto tři kritéria, na které se v novém SUMP 2.0. nesmí zapomenout, pokud se bude navrhovat časový harmonogram: Vypracovat předběžný časový rámec pro implementaci opatření, který bude podrobně rozpracován... číst dále
Štítky: Strategie (Role města, tag2)

Lekce 7 - díl 2. Propojení s dalšími procesy plánování

Lekce 7 - díl 2. Propojení s dalšími procesy plánování
25. 03. 2020 | Hlavním problémem současného plánování městské dopravy je vedle nedostatečné integrace jednotlivých způsobů dopravy i omezená koordinace mezi jednotlivými strategiemi a organizacemi. Řešení těchto nedostatků představuje velkou výzvu (např. koordinace s obory jako územní plánování, ochrana životního prostředí, sociální inkluze, genderová rovnost, ekonomický rozvoj,... číst dále
Štítky: Politika, Strategie, Regulace (Mezioborového plánování, tag22)

Asfaltujeme pole za městem, lidi ale jezdí v centru. Česko stagnuje v bezpečnosti chodců a cyklistů

Asfaltujeme pole za městem, lidi ale jezdí v centru. Česko stagnuje v bezpečnosti chodců a cyklistů
24. 03. 2020 | V severní i západní Evropě těžkých nehod zranitelných účastníků dopravy rychle ubývá. Například v 700tisícovém Oslu loni při dopravní nehodě nezemřel jediný chodec nebo cyklista, stejně tak ve finských Helsinkách. Podobná opatření jako tam – nižší rychlost v centrech měst nebo oddělení od motorové dopravy – jsou ale v Česku vzácná. Velikostí srovnatelná... číst dále
Štítky: Bezpečnost (Mezioborového plánování, tag18), Cyklistická doprava (Dobrá praxe, tag27)

Lekce 7: díl 1. Posouzení požadavků na plánování

Lekce 7: díl 1. Posouzení požadavků na plánování
23. 03. 2020 | Pokračuje se v přípravě zpracování nové metodiky SUMP 2.0. Dnes je na pořadu teorie, ale již brzy si ji otestujeme na příkladu dvou měst, a to Uherský Brod a Hodonín. Obě města připravují svůj Plán udržitelné městské mobility (SUMP), proč ho tedy neudělat novým způsobem? Současně s nastavením pracovních struktur (viz. lekce 6) je třeba definovat i rámec pro plánování,... číst dále
Štítky: Vzdělávací rozměr (Mezioborového plánování, tag24)

Lekce 6 - Teorie a praxe: plánování zapojení veřejnosti a zainteresovaných subjektů.

Lekce 6 - Teorie a praxe: plánování zapojení veřejnosti a zainteresovaných subjektů.
11. 03. 2020 | Diskuse na facebooku kolem participačních procesů v rámci zpracování PUMM je možno vystihnout jedním citátem: „Kvalita debat nulová - bylo to ve formátu, tady to máte, teď vám k tomu něco řekneme a vy nám taky můžete něco říct. Kulaté stoly nebyli moc kulaté. Jak byli zatažené aktéři, nevíme - možná to bylo to, že jim to zaslali na připomínkování a that's it.... číst dále
Štítky: Zapojování veřejnosti (Role města, tag6)

Lekce 6 - Hledáme české příklady

Lekce 6 - Hledáme české příklady
09. 03. 2020 | Aby byla nová česká metodika SUMP 2.0. použitelná, musí být opřena o konkrétní příklady, byť třeba nebudou popsané v "růžových" barvách. Jako první zveřejňujeme témata, které jsou spojené s přípravou SUMP 2.0. Vzhledem k tomu, že si myslíme, že žádný dobrý příklad takový v Česku není, tak se je pokusíme vytvořit. Termín je do 16. 9. 2020, neboli do začátku... číst dále
Štítky: Strategie (Role města, tag2)

Mamataxi. Pojem, o kterém ještě uslyšíme

Mamataxi. Pojem, o kterém ještě uslyšíme
06. 03. 2020 | Přeplněná parkoviště, ucpané silnice, nervózně troubící řidiči, chodci, kteří se proplétají mezi auty. Tohle není popis dopravní situace v centru Pekingu, ale každodenní obrázek z okolí mnohých českých škol. Rodiče si navykli vozit své děti skoro až před dveře a v okolí škol tak ráno i odpoledne vytvářejí dopravní zácpy. Takzvané mama-taxi se stává nebezpečným... číst dále
Štítky: Děti (Občan, tag38)

Lekce 6: Praktické cvičení - Vídeň: město krátkých vzdáleností

Lekce 6: Praktické cvičení - Vídeň: město krátkých vzdáleností
05. 03. 2020 | Největší  revolucí ve vnímání zpracování Plánu udržitelné městské mobility je fakt, že již v přípravní fází si politické vedení stanoví vizi, kam chce, aby město kráčelo. Klasické pojetí však říká, že nejprve musí být analýza a až pak se stanoví vize. V principu je to ale jednoduché. Nic přeci nevzniká na zelené louce a každé vedení by přeci mělo vědět,... číst dále
Štítky: Strategie (Role města, tag2), Zahraniční města (Role města, tag8), Územní plánování (Mezioborového plánování, tag23)

Lekce 6 – Podceňovaná úvodní část PUMM

Lekce 6 – Podceňovaná úvodní část PUMM
04. 03. 2020 | Na počátku všeho stálo rozhodnutí – chceme si připravit vlastní plán udržitelné městské mobility (PUMM). Pravdou je, že v Česku u měst stojí na počátku informace, že jej musí mít, jinak nedostanou dotace.  Pár měst jej má i z jiných důvodů, ale pravá podstata asi většině uniká. Jak by to tedy mělo být v ideálním, až naivním případě? Jen pouhý překlad... číst dále
Štítky: Strategie (Role města, tag2), Koordinátor mobility (Role města, tag5), Zapojování veřejnosti (Role města, tag6), Vzdělávací rozměr (Mezioborového plánování, tag24)

Obáváte se koronaviru? Zkuste aktivní ochranu

Obáváte se koronaviru? Zkuste aktivní ochranu
02. 03. 2020 | Česká média v těchto dnech žijí tématem koronaviru. Jeho vliv nechceme zpochybňovat, jen možná je načase  zdůraznit informace, které zaznívají od doktorů, politiků, i médii, ale nějak zapadají. Jde o to, aby se zbytečně nešiřila panika. Pokud můžeme povzbudit veřejnost, pak jsme vybrali tři výroky: Zpravodajství ČT1: „pro vir platí to stejné jako pro chřipku... číst dále
Štítky: Zdraví a aktivní mobilita (Fakta a čísla, tag15), Aktivní mobilita (Mezioborového plánování, tag17)

Proměny městských bulvárů: Groothertoginnelaan, Haag

Proměny městských bulvárů: Groothertoginnelaan, Haag
24. 02. 2020 | Všimli jste si například někdy v poslední době, jak hlučné jsou naše ulice? A co je zdrojem toho hluku? Vědci i lékaři vědí, že hluk je jedním z největších stresových faktorů, ohrožuje sluch i srdce a nebezpečnější je o to více, že si ho často ani neuvědomujeme, nebo před ním nemáme úniku. 60% veškerého hluku na našich ulicích přitom způsobují auta. Nizozemské... číst dále
Štítky: Hluk a vibrace z dopravy (Fakta a čísla, tag10), Design ulice (Dobrá praxe, tag25), Cyklistická doprava (Dobrá praxe, tag27)

Jednoduché řešení na živější ulice a bohatší město? Oslo a Helsinki nabízejí recept.

Jednoduché řešení na živější ulice a bohatší město? Oslo a Helsinki nabízejí recept.
23. 02. 2020 | Města, která chtějí pro své občany relativně rychle zlepšit bezpečnost v ulicích, stále častěji sahají také po plošném snižování rychlosti. 30 km/h a tomu přizpůsobený design ulic pomáhá jak s hlukem, tak i nehodovostí a celkovou plynulostí provozu.  V Helsinkách loni nezabili řidiči v autech jediného chodce ani člověka na kole. Zní to možná morbidně, a přitom... číst dále
Štítky: Nehodovost a bezpečnost (Fakta a čísla, tag13), Spokojenost a kvalita života (Fakta a čísla, tag14), Bezpečnost (Mezioborového plánování, tag18)